Пільгова пенсія

Доброго дня. Потрібна допомога по призначенні пенсії. Татові з 1992 року по 2000 рік не зарахавали пільговий стаж,  ( зарахували просто як звичайний) що дає право виходу на пенсію в 55 років при наявності загального стажу більше 30 років. Пільгову довідку ми надавали, але колгосп не проводив в дані роки атестації робочого місця і тому в довідці записали що атесація не проводилася, також не надали нам первиних документів. Чи можна щось зробити? Дякую.

28.11.2019 16:02 1586

Консультация исполнителя

Микола Лях
Юрист
На портале: 5 лет
125 отзывов (122 +) (3 -)
Консультации: 287

 Шановний замовник, доброго дня!    


 Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року  №442, передбачає, що відповідно до статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» пенсії за віком на пільгових умовах за списками виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016р. №461, а також пенсії, що можуть встановлюватись підприємствами й організаціями за рахунок власних коштів працівникам інших виробництв, професій та посад залежно від умов праці, призначаються за результатами атестації робочих місць.  


    Отже, необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у списку №1, №2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці.


    Звертаю Вашу увагу, що законодавством прямо зобов’язано керівників підприємств та організацій незалежно від форм власності і господарювання проводити атестацію робочих місць та визначати за її результатами перелік робочих місць, виробництв, робіт, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням та ознайомлювати з ним працюючих. Таким чином, відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації робочого місця за умовами праці повністю покладено на роботодавця, і якщо атестація не проведена, працівники можуть бути позбавлені права на пільгове пенсійне забезпечення.


    На жаль, вже нічого Ви зробити не можете. Законодавством не передбачено ніяких засобів усунення промахів керівників підприємств, установ інших господарюючих суб'єктів. Мабуть державі так вигідно, адже держава зменшила пільгові витрати значної частини населення, і поклала всю відповідальність на керівників, що безвідповідально ставляться до втілення законодавствва держави у життя. 


    Якщо атестація робочих місць за умовами праці на підприємстві не проводилася, неможливо підтвердити право на пенсію за віком на пільгових умовах, а також визначити право на щорічну додаткову відпустку за роботу із шкідливими умовами праці, на скорочену тривалість робочого тижня, на підвищену оплату праці, безоплатне отримання молока або інших рівноцінних харчових продуктів тощо.


  До 2015 року в законодавстві була відсутня спеціальна норма, яка передбачала б вид відповідальності та конкретну санкцію за невиконання визначених Законом обов'язків. 


  На сьогоднішній день питання відповідальності роботодавця в даній сфері чітко врегульовано законодавством. Зокрема, відповідно до ч. 1 ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення порушення терміну проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян-суб'єктів підприємницької діяльності, від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

   

   Звичайно, величина штрафу в порівнянні з можливими наслідками для працівників, що може потягти за собою таке правопорушення, аж ніяк не співвідносні, але вже сама наявність чітко визначеної санкції є позитивним фактором. 

   З повагою Микола Лях 

Якщо подобається, тисни кнопку
  • Оксана
    4 года
    Консультация № 3752
    Пільгова пенсія

    Доброго вечора.А якщо так: Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Кодексом законів про працю України, Законами України «Про пенсійне забезпечення» від 05 листопада 1991 року № 1788-XII, «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV, Порядком застосування Списків №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників під час обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію на пільгових умовах, затвердженим наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383, Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637. Відповідно до частини 1 статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Підпунктами 4, 23 частини 1 Європейської соціальної хартії від 03 травня 1996 року, ратифікованою Законом України «Про ратифікацію Європейської соціальної хартії (переглянутої) № 137-V 14 вересня 2006 року визначено, що всі працівники мають право на справедливу винагороду, яка забезпечить достатній життєвий рівень для них самих та їхніх сімей та кожна особа похилого віку має право на соціальний захист. Згідно з пунктом «б» частини 1 статті 13 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах. Згідно зі статтею 62 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII, основним документом, що підтверджує наявний трудовий стаж для призначення пенсій, є трудова книжка. Аналогічне правове положення закріплено й у статті 48 КЗпП України та в пункті 1 Порядку № 637. Також, пунктами 1, 2, 20 Порядку № 637 передбачено, що за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.