Розрахунок пенсії педагога при переході з вислуги на пенсію за віком

Добрий день! Перебувала на пенсії за вислугою років у 2009-2010рр. і отримувала пенсію протягом 9 місяців. Потім повернулася на попереднє місце роботи і виплати припинилися.  У квітні 2022р.  виповнилося 60 років і я подала заяву на призначення/ перерахунок пенсії за віком. Мені нарахували 3649 грн., і я звернулася в ПФ прокоментувати обчислення. Далі надаю витяг із відповіді: "Розмір Вашої пенсії з 10.08.2022 становить 3649,23 грн, у тому числі:
- 3552,57 грн. — основний розмір пенсії відповідно до ст. 28 Закону (6186,32
грн х 0,39417 х 1,45689), де 6186,32 грн. - проіндексований показник середньої
заробітної плати (доходу) в Україні за 2014-2016 роки, з якої сплачено страхові внески,
та який враховується для обчислення пенсії
- 96,66 грн. - доплата за понаднормовий стаж 9 років, ст.28 Закону (1074,00 грн
х 17%), де 1074,00 грн. - прожитковий мінімум для осіб які втратили працездатність,
який встановлено Законом України “Про державний бюджет України на 2016 рік".
Питання, чи маю підстави оскаржувати розрахунок пенсії, адже працівники ПФ мали взяти проіндексований показник середньої заробітної плати за 2019-2021 роки. Якщо так, то на які Закони посилатися?

13.09.2022 18:14 1043

Консультация исполнителя

Анастасія Хижняк
Адвокат
На портале: 2 года
16 отзывов (16 +) (0 -)
Консультации: 39

Доброго дня!

У разі, якщо особа вважає, що орган, що призначає пенсію, прийняв рішення, що суперечить законодавству про пенсійне забезпечення або виходить за межі його компетенції, встановленої законом, особа має право оскаржити таке рішення:

- у органі Пенсійного фонду України вищого рівня відповідно до Порядку розгляду скарг на рішення органів Пенсійного фонду України щодо пенсійного забезпечення, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 12 жовтня 2007 року № 18-6;

- у судовому порядку.

Скарга може бути подана до органу Пенсійного фонду України вищого рівня  з моменту прийняття рішення, 
Пропущений з поважної причини термін може бути поновлений органом Пенсійного фонду України, що розглядає скаргу.

У разі, якщо громадянин вважає, що орган, що призначає пенсію, прийняв рішення, що суперечить законодавству про пенсійне забезпечення або виходить за межі його компетенції, встановленої законом, громадянин має право оскаржити таке рішення шляхом подання до суду адміністративної позовної заяви у строк не пізніше  з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення свого права (ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

За правилами частини 6 статті 5 Закону №1282, проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на відповідний рік.

Відповідно до частини 6 статті Закону №1282, порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення (Порядок №1078).

Згідно з пунктом 1-1 Порядку №1078 підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка.

Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 р. - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 р. № 491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення". Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

Абзацом 3 пункту 4 Порядку № 1078 передбачено, що у межах прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, індексуються пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачуються замість пенсії, щомісячна грошова сума, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (з урахуваннями виплат на необхідний догляд за потерпілим), щомісячна страхова виплата особам, які перебували на утриманні потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, а також суми, що виплачується особам, які мають право на відшкодування шкоди у разі втрати годувальника.

За приписами абзацу п`ятого пункту 4 Порядку №1078 частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

Абзацом першим пункту 5 Порядку №1078 встановлено, що у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться.

Згідно підпункту 4 пункту 6 Порядку №1078 індексація пенсій, страхових виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, щомісячного довічного грошового утримання, що виплачується замість пенсії, інших видів соціальної допомоги провадиться відповідно за рахунок Пенсійного фонду, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування та коштів державного бюджету.

За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

     У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

     Якщо пенсіонер, який продовжував працювати, набув стажу, достатнього для обчислення пенсії відповідно до частини першої статті 28 цього Закону, за його заявою проводиться відповідний перерахунок пенсії незалежно від того, скільки часу минуло після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

     Обчислення страхового стажу, який дає право на перерахунок пенсії відповідно до цієї статті, здійснюється не раніше дня, що настає за днем, по який обчислено страховий стаж під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

     Дія цієї частини не поширюється на пенсіонерів, яким призначено пенсію за вислугу років на умовах, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення", та які не досягли віку, встановленого статтею 26 цього Закону.

     Відповідно до ст.42 Закону України "Про загальнообов"язкове пенсійне страхування " не передбачено застосування під час перерахунку пенсії ні показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні , з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії , за календарний рік , що передує року перерахунку пенсії ( який був передбачений Законом україни "Про загальнообов"язкове пенсійне страхування " у редакції від 28.12.2007 року та постанови КМУ № 530 від 28.05.2008 року) , ні показника середньої заробітної плати працівників , зайнятих в галузях економіки України, за календарний рік , що передує року звернення за призначенням пенсії ( який враховується при визначенні заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії ).

     Також слід звернути увагу на ч.2 ст. 40 Закону України "Про загальнообов"язкове пенсійне страхування" , де у формулі визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії зазначено , що Зс-це середня заробітна плата працівників , зайнятих у галузях економіки України , за календарний рік , що передує року звернення за призначенням пенсії.

     На вказаний показник є посилання лише у формулі , передбаченій для визначення заробіної плати (доходу) призначення пенсії . Посилання на нього в статті , яка передбачає порядок та підстави перерахунку пенсії відсутні.

     Отже виходячи зі змісту ч.2 ст.40 Закону України "Про загальнообов"язкове пенсійне страхування" цей показник повинен бути незмінним , тобто таким , яким він був на час призначення пенсії.

     Пенсіонер має право вибрати метод обчислення заробітної плати для перерахунку пенсії , в тому числі з урахуванням заробітної плати , яку він отримував до моменту перерахунку пенсії , але не має права вимагати застосування показника середньої заробітної плати працівників , зайнятих в галузях економіки України , за календарний рік , що передує року звернення за перерахунком пенсії .

     Верховним Судом України дана правова позиція висловлена  в ряді постанов колегій суддів Судової палати в адміністративних справахза 2012 рік, 2015 рік.

Якщо подобається, тисни кнопку