Повернення передоплати за товар, який виготовляється на замовлення

Замовили двері у виробника більше місяця тому (виготовляються після здійснення вимірів). Виробник говорив, що йому потрібно 3-4 тижні для цього. Зараз уже пройшло 5 тижнів, і терміни поставки незрозумілі і постійно зсуваються. Була внесена сума передоплати 50%.
Питання - як повернути усю передоплату з виробника, якщо він стверджує, що частина коштів уже витрачена, проте товар не готовий.

Терміни обговорювались у вайбері, договору немає

28.08.2023 13:55 647

Консультация исполнителя

Ірина і Владислав Леонови
Адвокат
На портале: 5 лет
250 отзывов (249 +) (1 -)
Консультации: 807
Топ 3 специализации:
  • Сімейне право
  • Військове право
  • Цивільне право

Доброго дня!

Стосовно вашого питання можемо повідомити наступне

Відповідно до ст. 205 Цивільного кодексу України (ЦКУ) правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом. Правочин, для якого законом не встановлена обов'язкова письмова форма, вважається вчиненим, якщо поведінка сторін засвідчує їхню волю до настання відповідних правових наслідків.

Доказом укладення усних договорів, як правило, служать документи, що складаються за фактом їх виконання. 

Отже, якщо між виробником (виконавцем) та замовником (покупцем) були досягнуті домовленості щодо умов замовлення, строків виконання, вартості та суми попередньої оплати, то такі відносини мають характер договірних. Наявна переписка, докази переказу коштів є підтвердженням вчинення правочину.

Процедуру повернення передоплати  регламентують норми Цивільного кодексу України. У законодавстві передбачено кілька варіантів для повернення передоплати:

- Повернення передоплати за домовленістю сторін

- Повернення передоплати через неможливість виконати зобов'язання

- Повернення передоплати внаслідок односторонньої відмови від зобов'язання.

Відповідно до ч. 1 ст. 615, пп. 1 ч. 1 ст. 611 ЦКУ, у разі порушення зобов'язання однією стороною друга сторона має право частково або в повному обсязі відмовитися від зобов'язання, якщо це встановлено договором або законом.

Згідно з ч. 1 ст. 610 ЦКУ порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦКУ боржник є таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його в строк, установлений договором або законом. Якщо внаслідок прострочення боржника виконання зобов'язання втратило інтерес для кредитора, він може відмовитися від прийняття виконання й вимагати відшкодування збитків  на підставі ч. 3 ст. 612 ЦКУ.

Отже, не має значення причини порушення строків виготовлення (поставки) товару, а мають лише значення факт порушення таких строків.

Таким чином, Ви маєте право на повернення передоплати за домовленістю з виробником або за власною ініціативою у зв’язку з відмовою від виконання подальших зобов'язань. 

Якщо виробник відмовляється від вашої пропозиції повернути товар за домовленістю, то в цьому випадку Вам необхідно звертатися до виробника у письмовій формі з вимогою. Тобто,  якщо у вас є інформація про виробника, є підтвердження оплати, то найкращий спосіб захисту – це звернення з письмовою претензією (вимогою) до виконавця.

Оскільки Законом не визначено форму пред`явлення такої вимоги покупця, Ви можете здійснити своє право будь-яким шляхом: як шляхом звернення до боржника з претензією, так і шляхом пред`явлення через суд вимоги у позовній заяві. 

За загальними нормами у претензії слід зазначити про наявність договірних відносин між вами (із зазначенням дати), предмет договору (надання послуг), терміну виконання, вартості та в обов’язковому порядку із зазначенням суми та дати здійснення передоплати (зазначити посилання на вид оплати та підтверджуючи документи). Також у претензії слід зазначити, що у разі відсутності дій з боку виробника, спрямованих на повернення грошових коштів у вказаний термін, Ви будете змушені  звернутися до суду з позовом про стягнення грошових коштів в  примусовому порядку.

Претензію необхідно направити на адресу виробника рекомендованим листом з описом вкладення. До претензії треба додати копію документа, який підтверджує здійснення передоплати. Якщо протягом місяця не буде відповіді від виробника або буде письмова відмова у поверненні коштів, Ви маєте право звернутися до суду із заявою про стягнення коштів. 

Водночас Ви маєте право написати скаргу в Держпродспоживслужбу щодо ваших порушених прав. 

Окрім цього, Ви можете попередити виробника, що у разі відмови від врегулювання вашого спору в досудовому порядку, Ви будете змушені звернутися із заявою до податковою служби щодо перевірки здійснення виробником господарської діяльності у законний спосіб та стосовно сплати відповідних податків.

Якщо у Вас є уточнюючі питання можете написати на електронну пошту pravoizachita@gmail.com

Всього найкращого!

Якщо подобається, тисни кнопку