Чи є перспектива оскарження рішення ВЛК

З народження маю проблеми з зором і кератоконус.
Тиждень тому пройшов ВЛК. При проходженні показав офтальмологу діагнози з різних клінік 3 з яких датовані лютим-березнем цього року. Він вибрав один з ось такими показниками (його копію прикріпили до картки):
Гострота зору
OD 0.1 Sph(+0.5) Cyl(-4.5) Ax(35) Vis(0.3)
OS 0.05 Sph(+8.0) Cyl(-6.0) Ax(70) Vis(0.3)
Гострота зору (Широка зіниця)
OD 0.05 Cyl(-4.0) Ax(35) Vis(0.2)
OS 0.05 Sph(+7,5) Cyl(-6.0) Ax(65) Vis(0.2)
Діагноз: ... кератоконус 3 ступеня обох очей
В результаті у картці обстеження було записано 0.2/0.2 з корекецією і кератоконус 2 ступеня обох очей
Статті 26-б, 31-б
На рахунок того чому підписав таку кратку: не дуже розбирався коли проходив ВЛК. що під яку статтю підпадає і все дуже швидко відбувалось.
По 26 статті: ще в одному діагнозі (його було проігноровано, хоч він і був більш новіший і з більш престижнішої клініки) було вказано 4 ступінь кератоконусу, але в форматі ABCD (A0B2C4 і A0B4C4). Але загалом якщо навіть брати прикріплений діагноз то повинно вистачати на 26а. Як загалом ставитись до того, що без жодних підстав діагноз було скореговано?
По 31 статті: загалом навіть вказаного діагнозу повинно було вистачити для 31а, але поставили 31б. Плюс в поясненні до 31 статті є трохи не зрозумілі тези про те що корекція може рахуватись тільки при різниці в силі лінз не бульше 2 дптр. І ще таке речення "Особи, які користуються контактними лінзами, повинні мати окуляри, гострота зору в яких дає змогу забезпечити виконання службових обов’язків.". В клініках, в яких проходив обстеження казали, що окуляри мені не підійдуть бо дуже велика різниця в лінзах. Корекція можлива тільки склеральними лінзами. Тому питання, чи повинна така корекція враховуватись в картці?
По 30 статті: по ідеї цей діагноз підпадає ще під 30б
12.11.2023 17:36 884

Консультация исполнителя

Андрей Карпенко
Адвокат Київ
На портале: 3 года
168 отзывов (167 +) (1 -)
Консультации: 906

Вітаю!

І.

Наголошую, що я Вам відповім з юридичної точки зору. 

Професійні медичні питання треба задавати лікарям, а не юристам.

СТУПІНЬ ПРИДАТНОСТІ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ ВИЗНАЧАЄ ТІЛЬКИ ВЛК.

За Законом "Про військовий обов'язок і військову службу" військова служба – це діяльність людей, яким стан здоров'я дозволяє виконувати всі свої обов'язки.

хххххххх
Відповідно до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони від 14.08.2008 №402, військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров’я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов’язаних.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1109-08
Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров'я (далі - ТДВ) (додаток 3).

ВАШЕ ЗАХВОРЮВАННЯ В ПЕРЕЛІКУ Є, АЛЕ СТУПІНЬ ПОРУШЕННЯ ФУНКЦІЙ ВАШОГО ОРГАНІЗМУ ЗМОЖЕ ВИЗНАЧИТИ  ТІЛЬКИ ЛІКАР-ФАХІВЕЦЬ. ЮРИСТИ НЕ МАЮТЬ ПРАВА ОЦІНЮВАТИ СТУПІНЬ ВАШОЇ ПРИДАТНОСТІ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ. 

НАГОЛОШУЮ, ВИЗНАЧИТИ СТУПІНЬ ПОРУШЕННЯ ФУНКЦІЙ ВАШОГО ОРГАНІЗМУ, ЗМОЖЕ ТІЛЬКИ ЛІКАР-ФАХІВЕЦЬ ПІД ЧАС ОСОБИСТОГО ВАШОГО ОБСТЕЖЕННЯ ТА ПОРІВНЯННЯ ВАШОГО СТАНУ З ВИМОГАМИ ПОЯСНЕННЯ.

ЗРОБИТИ ЦЕ ОНЛАЙН НЕ ЗМОЖЕ НАВІТЬ ЛІКАР.

НАЯВНІ У ВАС МЕДИЧНІ ДОКУМЕНТИ ВЛК БЕРЕ ДО УВАГИ,  АЛЕ ВОНИ НЕ Є ВИЗНАЧАЛЬНИМИ ПРИ ПРИЙНЯТТІ РІШЕННЯ ПРО ВАШУ ПРИДАТНІСТЬ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ. 

Лікарі, які включаються до складу ВЛК із закладів охорони здоров’я комунальної або державної форми власності, під час проведення медичного огляду ознайомлюються з медичними записами в ЕСОЗ та з іншими медичними документами, які надає військовозобов’язаний, що характеризують його стан здоров’я, а також вносять до ЕСОЗ відповідні медичні записи на підставі отриманої інформації.

Військовозобов’язаний під час проведення медичного огляду зобов’язаний надати членам ВЛК ТЦК та СП медичну карту амбулаторного хворого за формою № 025/о, затвердженою наказом МОЗ України від 14 лютого 2012 року № 110 «Про затвердження форм первинної облікової документації та Інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров’я незалежно від форми власності та підпорядкування», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 661/20974 (далі - форма № 025/о), виписки з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, якщо така інформація відсутня в ЕСОЗ.

Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про ступінь придатності військовозобов’язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період оформлюється довідкою ВЛК (додаток 4 до цього Положення) у двох примірниках, яка дійсна протягом одного року з дня медичного огляду. Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про тимчасову непридатність або непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку підлягає затвердженню штатною ВЛК. Копія довідки видається особі, яка пройшла медичний огляд.

У разі коли лікарям ВЛК ТЦК та СП важко остаточно визначити стан здоров’я військовозобов’язаного, він направляється лікарем - членом ВЛК на амбулаторне або стаціонарне обстеження з подальшим оглядом ВЛК ТЦК та СП, з унесенням відповідного запису про направлення до ЕСОЗ. Якщо обстеження проводилось у закладі охорони здоров’я в системі Міністерства оборони України, то огляд проводиться госпітальною (гарнізонною) ВЛК.

У спірних та складних випадках право на винесення остаточного рішення залишається за ЦВЛК.

ТЦК та СП направляє в регіональну штатну ВЛК, на території якої проживає заявник, його заяву, медичні документи, які є в заявника або одержані військовим комісаріатом із закладів охорони здоров’я (установ), військовий квиток.

ЯКЩО ВИ БУДЕТЕ НЕ ЗГІДНІ З РІШЕННЯМ ВЛК, ВИ МАЄТЕ ПРАВО НА ОСКАРЖЕННЯ. 

ІІ.

Оскаржувати рішення працівників військового комісаріату можна двома способами — через судові органи або адміністративним шляхом (в самому військкоматі).

Порядок оскарження висновку  військово-лікарської комісії Збройних Сил України адміністративним шляхом:

3. Порядок подання та розгляду звернень штатними ВЛК

3.1. Вимоги до звернення військовослужбовців та інших осіб, указаних у пункті 1.2 глави 1 розділу I цього Положення, їх права, порядок та строки розгляду пропозицій, заяв та скарг, а також обов’язки штатних ВЛК щодо розгляду звернень регулюються Законом України «Про звернення громадян», Інструкцією про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 28 грудня 2016 року № 735, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 23 січня 2017 року за № 94/29962.

3.2. Скарги до штатних ВЛК подаються в строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

3.3. Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16 листопада 2016 року № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров’я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення».

Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови ВЛК районних (міських) ТЦК та СП подаються за підпорядкованістю до ВЛК Київського міського ТЦК та СП, Севастопольського міського ТЦК та СП, обласних ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим.

Дії (бездіяльність), рішення, постанови, прийняті ВЛК обласних (Київського міського, Севастопольського міського) ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, оскаржуються в штатних ВЛК.

Дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.

3.4. У разі визнання штатною ВЛК заяви чи скарги щодо перегляду (скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на повторний (контрольний) медичний огляд.

{Розділ I доповнено новою главою згідно з Наказом Міністерства оборони № 490 від 18.08.2023}

ЩОДО СУДОВОГО ОСКАРЖЕННЯ. 

Вивчаючи судову практику, стає зрозуміло, що суди адміністративної юстиції дуже обережно розглядають таку категорію справ, не кваплячись задовольняти позови військовослужбовців та військовозабовязаних. Майже у кожному судовому рішенні апеляційного чи окружного адміністративного суду можна побачити таку правову позицію:

«Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку на предмет наявності підстав для визнання позивача таким, що придатний або непридатний до військової служби.

Колегія суддів зазначає, що Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 зауважив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

Також згідно з висновками Верховного Суду, наведених у постанові від 12.06.2020 у справі №810/5009/18, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.

Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу в позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу».

Така позиція окружних та апеляційних адміністративних судів очікувана, оскільки відповідно до ч.5 ст.242 КАС при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах ВС.

Саме тому апеляційні суди (див., напр., постанови Шостого ААС від 22.03.2023 у справі №620/7989/22, Сьомого ААС від 06.03.2023 у справі № 600/2448/22-а) йдуть шляхом цитування постанов ВС, прискіпливо не розбираючись у порушеннях ВЛК, та відмовляють позивачам у задоволенні апеляційних скарг.

Навіть якщо у поодиноких справах, таких як справа №260/3976/22, суд першої інстанції, дослідивши матеріали справи, стає на сторону позивача і в судовому рішенні аргументує незаконність рішення ВЛК у формі довідки, то суд апеляційної інстанції (постанова Восьмого ААС від 23.05.2023 у справі №260/3976/22) не зважає на аргументованість і логічність судового рішення першої інстанції, скасовує його лише посилаючись на практику ВС, а саме: постанови від 13.06.2018 у справі №806/526/16 та від 12.06.2020 у справі №810/5009/18, не враховуючи інші аргументи та доводи у справі.

Аналізуючи такі судові рішення, складається враження, що апеляційним судам легше постановити рішення за шаблоном, ніж розібратися в наявності підстав для апеляційного оскарження, законності й обґрунтованості доводів суб’єкта владних повноважень, наявності доказів правомірності своїх рішень та дій, оскільки обов’язок щодо доказування, в силу ч.2 ст.77 КАС, покладається саме на нього.

Деякі суди у своїх постановах зазначають, що позивачі не користуються своїм правом на оскарження рішень позаштатних ВЛК до ВЛК регіону або до ЦВЛК, де можна просити провести повторний медичний огляд або контрольний огляд щодо придатності до військової служби, тому і висновок суду можна прочитати між рядків: хто тобі винен, що ти такий «розумний», не скористався своїм правом на повторний медичний огляд, тому відмовляють у задоволенні апеляційної скарги (постанова Сьомого ААС від 14.04.2023 у справі №600/3118/22-а).

Касаційне оскарження судових рішень такої категорії справ ускладнене тим, що така категорія справ розглядається у спрощеному провадженні. Тому скаржнику, у переважній більшості це — військовослужбовці, треба обґрунтувати існування обставин передбачених пп.«а»—«г» п.2 ч.5 ст.328 КАС. Якщо обґрунтування немає, або Касаційний адміністративний суд вважає таке обґрунтування недостатнім, то касаційні скарги повертаються скаржнику (ухвали КАС від 03.07.2023 у справі №260/3976/22, від 26.06.2023 у справі 600/3118/22-а).

Існує також зовсім радикальна думка деяких адміністративних судів про те, що оскаржувати до суду можна лише постанови ВЛК регіонів і ЦВЛК. А всі інші постанови ВЛК у формі довідок не підлягають оскарженню в судовому порядку.

Так, у постанові Восьмого ААС від 22.03.2023 у справі №140/6921/22 апеляційний суд зазначає, що згідно норм зазначеного Положення, ВЛК терапевтичного профілю Військово-медичного клінічного центру Західного регіону є позаштатною лікарською комісією. При цьому, згадане Положення не передбачає право особи, що проходила медичний огляд, оскаржувати постанови позаштатних госпітальних ВЛК у судовому порядку.

Згідно із нормами названого Положення у разі непогодження із постановами позаштатних ВЛК особа має право звернутися до ВЛК вищого рівня із скаргою на дії чи рішення ВЛК, рішення ВЛК регіону можуть бути оскаржено до ЦВЛК. У свою чергу, ВЛК регіону мають право скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК та направляти військових на контрольний медичний огляд, а також за їх рішенням може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.

Оскарженню у судовому порядку, за приписами п.2.4.10 розділу І наведеного Положення, підлягають тільки постанови ВЛК регіонів та постанови ЦВЛК.

Постанова Восьмого ААС від 22.03.2023 у справі №140/6921/22 до Верховного Суду не оскаржувалася.

З огляду на зазначене, складається враження, що позитивних рішень на користь військовослужбовців щодо оскарження постанов ВЛК немає, але це не так.

Віру в можливість у судовому порядку відстояти право військовослужбовця на скасування постанови ВЛК та проведення повторного медичного огляду з визначенням придатності до військової служби дає постанова П’ятого ААС від 28.06.2023 у справі №420/18770/22.

У цій справі колегія суддів апеляційної інстанції задовольнила апеляційну скаргу позивача, скасувала судове рішення першої інстанції та задовольнила позов військовослужбовця, яким визнала протиправними дії гарнізонної ВЛК Військово-медичного клінічного центру Південного регіону щодо передчасного складання висновку у вигляді довідки відносно солдата військової служби за призовом. Гарнізонну ВЛК зобов’язано повторно провести військово-лікарську експертизу стану здоров’я особи з повним обстеженням, за необхідності — в умовах стаціонару, з метою оцінки стану її здоров’я і фізичного розвитку на момент огляду та визначення ступеня придатності до військової служби.

Колегією суддів встановлено, що позивач у березні 2022 року мобілізований до ЗСУ. Військову службу проходить у військовій частині як солдат. На підставі рапорту його було направлено на проходження ВЛК.

02.11.2022 гарнізонною ВЛК проведено медичний огляд та складено довідку гарнізонної військоволікарської комісії, згідно із якою солдат придатний до військової служби.

Як убачалося із довідки, ВЛК провела медичний огляд особи, за наслідками якого установлено наявність причинного зв’язку захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): поздовжня плоскостопість обох стоп без ознак деформуючого артрозу таранно-човноподібних суглоб з незначним порушенням функцій. ГЕРХ без езофагіту, без порушення функції. Хронічний гастрит, фаза ремісії, без порушення функції. Кісти щитоподібної залози без порушення функції. Викривлення перетинки носа без порушення функції дихання. Вазоморотний риніт (захворювання не пов’язане з проходженням військової служби). Хронічний панкреатит, рідко рецидивуючий, без порушення функції. ВСД з цефалічним синддромом. Грудна, поперекова радикулопатія з м’язово-тонічним синдромом та незначним порушенням функції. Кортокозорість ст.1.0 обох очей при гостроті зору з корекцією 1.0/1.0 (захворювання пов’язане з проходженням військової служби).

Не погодившись із вказаною довідкою позивач звернувся до ЦВЛК.

Згідно із листом ЦВЛК, при медичному огляді ВЛК не прийнято до уваги ряд захворювань, які було діагностовано у солдата, у зв’язку з чим запропоновано:

командиру військової частини направити встановленим порядком солдата на повторний медичний огляд до ВМКЦ ПР;

начальнику ВМКЦ ПР, відповідно до Положення №402, солдату провести повторний медичний огляд ВЛК з метою визначення придатності до військової служби з урахуванням всіх захворювань, які діагностовано у солдата.

Отже, з урахуванням установлених фактичних обставин справи апеляційний суд зазначає, що під час проведення медичного огляду ВЛК не прийнято до уваги наявності у солдата інших захворювань.

Означене вказує, що медичний огляд військовослужбовця належним чином військово-лікарською комісією проведено не було та як наслідок — належної оцінки стану здоров’я позивача у довідці не надано.

Відтак, беручи до уваги наведене, колегія суддів уважає, що заявлені позовні вимоги є цілком обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.

При цьому, суд апеляційної інстанції зазначає про неправильність висновків окружного адміністративного суду щодо дотримання процедури проведення ВЛК медичного огляду, оскільки як з’ясовано колегією суддів такий огляд проведено без врахування у позивача інших захворювань.

Встановлюючи вказану обставину суду не потрібно надавати оцінку діагнозам позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, а лише необхідно співставити відомості, які містяться в довідці із наявними у матеріалах справи документами.

Установлені в межах розгляду даної справи вищенаведені фактичні обставини у повному обсязі спростовують висновки суду першої інстанції та доводи відповідача.

Гарнізонна ВЛК оскаржила Постанову П’ятого ААС до ВС.

Ухвалою КАС від 14.08.2023 Гарнізонній ВЛК було відмовлено у відкритті касаційного провадження. Обґрунтовуючи відмову у відкритті провадження, касаційна інстанція послалася на те, що справа відноситься до справ незначної складності, для можливості відкриття касаційного провадження процесуальним законом передбачено необхідність обґрунтувати наявність підстав для розгляду цієї касаційної скарги, визначених пп.«а»—«г» п.2 ч.5 ст.328 КАС та обґрунтувати посилання на конкретний підпункт. Оцінивши доводи касаційної скарги колегія суддів констатує, що скаржником не наведено обґрунтованих посилань на існування таких обставин, а такі обставини не встановлені судом з поданих матеріалів касаційної скарги.

Отже звертатися до суду адміністративної юстиції за захистом порушеного права військовослужбовця або військовозабовязаного можна і треба. Проте, у такій категорії справ як оскарження постанов ВЛК, проведення повторного медичного огляду для визначення ступеню придатності військовослужбовця (військовозабовязаного) до військової служби, слід ретельно готуватись та користуватись правом на оскарження постанов ВЛК до ЦВЛК. Тоді шанси отримати позитивне судове рішення підвищуються в рази.

Якщо подобається, тисни кнопку