КІК

Доброго дня.
Я громадянка України,але вже більше двох років проживаю за кордоном у Нідерландах, Україну не відвідувала. Син ходить до школи за кордоном, я працюю за кордоном і проживаю з іноземцем. Знаходжуся не під тимчасовим захистом, а маю дозвіл від Нідерландів на проживання тут, бо оформила партнерство з громадянином Нідерландів. Шлюб поки не укладено.
В Україні маю земельну ділянку яка оформлена на мене і прописку.
Планую виписатися, тому що я не планую повертатися до України.
Чи зобов`язана я інформувати податкову про відкриття компанії за кордоном, виходячи з інформації вказаної вище? Чи рахуюся я резидентом України?
Буду вдячна за допомогу.

27.09.2024 17:34 146

Консультация исполнителя

Андрей Карпенко
Адвокат Київ
На портале: 3 года
166 отзывов (165 +) (1 -)
Консультации: 903

Вітаю!

1. В УКРАЇНІ ІНСТИТУТ ПРОПИСКИ СКАСОВАНО - ЗАРАЗ МІСЦЕ РЕЄСТРАЦІЇ. 

2. ВИ ГРОМАДЯНКА УКРАЇНИ (В НЕЗАЛЕЖНОСТІ ВІД ВАШОГО СТАТУСУ В НІДЕРЛАНДАХ) З РЕЄСТРАЦІЄЙ В УКРАЇНІ. 

3. ВИ ТАКОЖ ПОДАТКОВИЙ РЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ.

ДЛЯ ТОГО ЩОБ ПРИПИНИТИ ПОДАТКОВЕ РЕЗИДЕНСТВО  (НЕ ГРОМАДЯНСТВО) ПОТРІБНО ОФІЦІЙНО ВИЇХАТИ НА ПОСТІЙНЕ МІСЦЕ ПРОЖИВАННЯ ЗА КОРДОН.

НИЖЧЕ ПРО ПОДАТКИ:

ВИ МОЖЕТЕ БУТИ ПОДАТКОВИМ РЕЗИДЕНТОМ ДВОХ КРАЇН.

ПРОСТІШЕ - ДОХОДИ В УКРАЇНІ ОПОДАТКОВУЮТЬСЯ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ УКРАЇНИ, ДОХОДИ В НІДЕРЛАНДАХ, ОПОДАТКОВУЮТЬСЯ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ НІДЕРЛАНДІВ.

Кожна країна виборює своє право на утримання податків з осіб, що в ній проживають незалежно від їх громадянства. Для цього застосовується термін “податковий резидентський статус”. Громадянство особи і його резидентський статус для цілей оподаткування не тотожні поняття. Так, особа може бути громадянином України, а податки сплачувати в іншій державі - в країні проживання.

Тому, аби попередити подвійне оподаткування необхідно визначити резидентський статус фізособи.

Фізична особа має сплачувати податки в Україні, якщо підпадає хоча б під один із критеріїв ( згідно пп.14.1.213.

наявність тісних особистих чи економічних зв'язків (центр життєвих інтересів - у Вас місце реєстрації та земля) в Україні;

- перебування в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом податкового року;

- місце постійного проживання в Україні членів сім'ї;

- місце реєстрації фізособи, як суб'єкта підприємницької діяльності (ФОП).

Отже, невідповідність цим критеріям дозволяє змінити податковий резидентський статус та розглянути іншу країну як місце сплати податків.

Відповідно до міжнародних угод (ст. 4 Модельної конвенції), резиденцією є держава, у якій юридична або фізична особа підлягає оподаткуванню на підставі її місця проживання, постійного місця перебування, місця знаходження керівного органу, місця реєстрації або іншого аналогічного критерію.

Як бачимо, і в ПКУ і за міжнародними угодами є кілька критеріїв, за якими можна визначати резидентність. Очевидно, що на кожну з країн може припадати один чи два критерії. Або ж в якій країні може бути більше критеріїв, але в іншій – вони першочергові, хоча їх і менше, або всього один.

Постає питання – а що робити в таких випадках? Є якийсь один визначальний критерій? Чи можливо слід керуватися принципом більшості – де більше критеріїв, там і резидент?

Для таких випадків, Модельна конвенція передбачає пріоритетність критеріїв. Тобто важливим перш за все є не кількість, а так би мовити «якість».

Найважливішим критерієм є місце постійно проживання і цей критерій є основним. Якщо ж особа має місце проживання в обох країнах, тоді потрібно іти далі по списку критеріїв:

— центр життєвих інтересів (сім’я, бізнес, інші види діяльності);
— країна, де особа зазвичай проживає;
— країна, громадянство якої має особа.

У разі виникнення спору питання резидентності вирішується на рівні компетентних органів, шляхом процедури взаємного узгодження. Ця процедура визначена Модельною конвенцією і передбачає чіткий перелік та алгоритм кроків.

ххххххх

Які зобов'язання у власника іноземної компанії?:

Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України відповідно до правил, визначених цим Кодексом.

Всі зобов’язання контролера КІК можна поділити на декілька пунктів:

  1. повідомляти про наявність КІК;
  2. подавати КІК-звіт з додатками;
  3. сплачувати податки із скорегованого прибутку КІК;
  4. подавати щорічну декларацію про майновий стан і доходи.

Подання КІК-повідомлення

У відношенні до будь-якої КІК, за винятком публічних компаній, контролер зобов’язаний протягом 60 днів після відповідної ініціюючої події, подавати в електронній формі до ДПС повідомлення про кожне безпосереднє чи опосередковане набуття та/чи відчуження частки в КІК (включаючи заснування (набуття) та/чи ліквідацію (відчуження) майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку КІК у формі утворення без статусу юридичної особи, включно із партнерствами чи трастами), а також про початок та/чи припинення здійснення фактичного контролю над КІК, що призводить до визнання або втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролером цієї КІК (згідно з пп. 39-2.5.5 ПКУ).

КІК-повідомлення не містить ніякої фінансової інформації, лише ідентифікатори контролера та його КІК, вид контролю і розмір відповідної частки в КІК, а також визначення підстав набуття чи втрати статусу контролера.

Сенс цього документу – дати зрозуміти податковому органу України чи слід чекати від відповідної особи-резидента України подання КІК-звітності.

Подання КІК-звіту, включно із додатками

Це основний документ КІК-звітності, що, на відміну від повідомлення про КІК, вже містить фінансову інформацію КІК, і не передбачено ніяких виключень, за яких контролер має право не подавати КІК-звіт. Навіть якщо ваш КІК підпадатиме під будь-який варіант звільнення з-під оподаткування в рамках КІК-правил, це не звільняє вас як контролера від обов’язку подати відповідний КІК-звіт, в тому числі для цілей підтвердження підстав для КІК-звільнення з-під оподаткування.

Подання копії фінансової звітності КІК за відповідний звітний період

Оскільки у КІК-звіт вноситься певна фінансова інформація, що є базою для розрахунку скорегованого прибутку КІК та КІК-податків, на підтвердження коректності відповідних розрахунків до КІК-звіту слід додавати належним чином засвідчену копію неконсолідованої фінансової звітності КІК.

Не вимагається одразу надання копії аудійованої фінансової звітності КІК, однак аудиторський висновок контролер буде зобов’язаний надати протягом 30 днів на окрему вимогу податкового органу (під час відповідної податкової перевірки). Такий письмовий висновок має надаватися аудиторською компанією, що має право на проведення аудиту фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції (пп. 39-2.3.1 ПКУ).

Подання документів на окремий запит податкового органу та пояснень під час проведення податкових перевірок

Окрім аудиторського висновку, в рамках податкових перевірок дотримання КІК-правил фіскальні органи мають право (пп. 39-2.6.4.3 ПКУ) запитувати як пояснення, так і копії первинних документів щодо окремих або всіх операцій контрольованої іноземної компанії.

Документи подаються протягом місяця з дати отримання платником податку відповідного запиту в засвідчених копіях.

Сплата КІК-податків

За загальним правилом, в Україні нерозподілений прибуток КІК і для контролерів фізичних осіб і для контролерів – юридичних осіб оподатковуватиметься за ставкою 18%.

Проте існують кілька автоматичних винятків (пп.39-2.4 ПКУ), за яких нерозподілена скоригована частина прибутку КІК не включається до загального оподатковуваного доходу контролюючої особи:

  • загальний сукупний дохід усіх КІК однієї контролюючої особи з усіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент €2 мільйонів на кінець звітного періоду;
  • КІК є благодійною організацією за законодавством відповідної іноземної юрисдикції та не розподіляє доходи на користь її засновників (учасників);
  • КІК є публічною компанією, акції якої лістингуються на визнаній КМУ фондовій біржі (постанова КМУ № 1275 від 16.12.2020).
  • між Україною та країною КІК є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією, та одночасно при цьому виконується будь-яка з наступних 2-х умов:
    1. або КІК фактично у звітному періоді сплачує податок на прибуток за ефективною ставкою ≥13%;
    2. або частка пасивних доходів КІК ≤50% від загальної суми доходів КІК з усіх джерел (для цілей оцінки доходу як «активного» застосовуються вимоги до substance).

Подання щорічної декларації про майновий стан і доходи, включаючи відповідні додатки КІК

КІК-звіт і додатки до нього подаються одночасно з щорічною декларацією про майновий стан і доходи (для фізичних і юридичних осіб різні терміни).

Так, якщо ви фізична особа - контролер, і ніколи раніше не подавали свою щорічну майнову декларацію про доходи і майно, тепер вам доведеться це робити через КІК-правила, і у своїй щорічній податковій декларації (навіть якщо ви окремо подаєте ФОП-декларації на єдиному податку) вказувати прибуток свого КІК, іноземні доходи, своє майно, тощо. Розрахунок імовірних податкових КІК-зобов’язань (у разі їх наявності) по кожному КІК доведеться зробити окремо, заповнюючи відповідні Додатки КІК до податкової декларації на кожен КІК окремо.

Контролери – фізичні особи свої щорічні декларації про майновий стан і доходи зобов’язані подавати до 01 травня року, наступного за звітним. Відповідно, в ці ж терміни подається і КІК-звіт разом із додатками та копією фінансової звітності КІК.

Уникнути необхідності подання КІК-звітності можна тільки через втрату статусу податкового резидента України.

Якщо подобається, тисни кнопку
  • Наталія
    1 месяц
    Консультация № 57399
    КІК

    Дякую пану адвокату за консультацію. Дуже змістовно, знайшла відповідь на запитання.