Фізична особа у літку 2019 року здійснила три продажі вживаного товару на загальну суму 1900 грн і не сплатила за це ніяких податків. Для простоти вважаємо, що ця інформація може бути доступна податковій у майбутньому. Тепер, фізична особа планує відкрити ФОП на спрощеній системі. Питання: чи має право вона працювати на спрощеній системі оподаткування у даній ситуації? І якщо не має права, то як зробити так, щоб це право зявилось? Якщо способів це зробити є декілька, то опишіть найкращий з них.
Згідно http://zp.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/print-347260.html Не можуть бути платниками єдиного податку першої-третьої груп платники, які на день подання заяви про реєстрацію платником єдиного податку мають податковий борг, крім безнадійного податкового боргу, що виник внаслідок дії обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).
Отже тут питання в тому чи є податковий борг у особи на даний момент?
З іншої сторони чи можна застосувати тут абзац 3 пункту 1 Статті 59. "Податкова вимога", для того щоби вважати, що податкового боргу у особи немає?
Згідно підпункту 14.1.175. Податкового кодексу України (ПКУ) податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом. Порядок Ввизначення грошових зобов`язань містить, зокрема, ст. 54 ПКУ, згідно з якою:
Крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Грошове зобов`язання щодо суми податкових зобов`язань з податку, що підлягає утриманню та сплаті (перерахуванню) до бюджету в разі нарахування/виплати доходу на користь платника податку - фізичної особи, вважається узгодженим податковим агентом або платником податку, який отримує доходи не від податкового агента, в момент виникнення податкового зобов`язання, який визначається за календарною датою, встановленою розділом IV цього Кодексу для граничного строку сплати податку до відповідного бюджету.
Контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо:
- платник податків не подає в установлені строки податкову (митну) декларацію, а при здійсненні заходів податкового контролю встановлено факти здійснення платником податків діяльності, що призвела до виникнення об`єктів оподаткування, наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу та наявності діючих (у тому числі призупинених) ліцензій на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством;
- дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках;
- згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган;
- дані перевірок щодо утримання податків у джерела виплати, в тому числі податкового агента, свідчать про порушення правил нарахування, утримання та сплати до відповідних бюджетів податків і зборів, передбачених цим Кодексом, у тому числі податку на доходи фізичних осіб таким податковим агентом;
- результати митного контролю, отримані після закінчення процедури митного оформлення та випуску товарів, свідчать про заниження або завищення податкових зобов`язань, визначених платником податків у митних деклараціях.
Якщо згідно з нормами вищезгаданої статті сума грошового зобов`язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому цим Кодексом.
Узгодження податкових зобов`язань у такому випадку (коли їх визначає податковий орган) відбувається через видання податкового повідомлення-рішення (ст. 58 ПКУ) та його сплати ("узгодження") або оскарження ("не узгодження") платником податку у встановленому ПКУ порядку та у визначені ПКУ строки. На відміну від податкової вимоги, податкове повідомлення-рішення не має мінімалього розміру та видається на будь-яку суму грошового зобов`язання. Перевірити за наявності будь-якого електронного ключа наявність таких зобов`язань можна у кабінеті ДПС https://cabinet.tax.gov.ua/
Таким чином, на даний момент зазначена фізична особа не має податкового боргу та цілком може реєструватися платником єдиного податку.
У випадку наявності додаткових питань стосовно цієї консультації звертайтесь audit.niko@gmail.com
З повагою, аудитор Бутник Ігор.
Я все зрозумів. Дуже дякую.
І Вам дякую! Звертайтесь.