получение отсрочки по пункту 9 частини першої статті 23 Закону України о мобилизации. Алгоритм действий.

Получение отсрочки военнообязанному по уходу за отцом , который требует ухода, два года уже каждый месяц беспрерывно получаю ежемесячную денежную компенсацию по уходу .

Я военнообязанный, мне 46 лет .
Мой папа по выводу медицинской комиссии районной поликлиники комисии требует ухода на непрофессиогальной основе .
Также он является инвалидом 2 группы .
Я получаю уже два года денежную ежемесячную компенсацию об уходе на непрофессиональной основе .
Официально других источников дохода не имею, нигде не трудоустроен несколько лет.
В нашей семье всего четыре человека (папа, мама , (им по 73 года) пенсионеры, мой брат , который по возрасту военнообязанный но тоже нетрудоспособный и является сам инвалидом 2 группы и сейчас он с супругой находится в Польше (но, в моем случае, насколько я понял, наличие брата не важно) и я , не работаю, семьи нету, осуществляю уход за своим отцом, на руках справка о том, что я получаю компенсацию ежемесячную , справки медицинской комиссии о том, что отец требует ухода на руках нету, но есть ее ксерокопия, которая заверена нотариально, так как оригинал этой справки забирает социальная служба перед выдачей справки о компенсации).
Все четверо (родители и двое сыновей) имеют прописку по одному адресу .
Просьба описать алгоритм получения отсрочки в ТЦК (сам я в ТЦК за время войны еще ни разу не был, но зарегистрировался в Резерв плюс в установленный законом срок в прошлом году, все мои данные в Резерве подтянулись, ничего необычного \не в розыске, все данные обновлены вовремя ).

Скорее всего , буду получать отсрочку по п.9 ст.23 Закона о мобилизации ( не по инвалидности 2 группы у отца, а по уходу за отцом).
Нужна ли выписка банка о получении компенсации по уходу ?
Нужно ли получать от папы или мамы дополнительных документов нотариально заверенных или в произвольной форме о том, что папа доверил уход за ним лично мне ?
На какой срок сейчас дается отсрочка в моем случае ?
Нужно ли заверять все документы нотариально ?
Подойдет ли отсрочка для выезда с отцом за границу в будущем ?
И самый важный вопрос : дадут ли отсрочку в моем случае или комиссия может отказать , какая практика сложилась по получению таких отсрочек ?
Могли бы Вы помочь с дистанционным оформлением данного вида отсрочки, без визита в ТЦК или данный способ нельзя использовать в моем случае ?

Что будет, если мне пришлют направление на ВЛК до подачи мною заявления на отсрочку , я уже после этого не смогу принести все эти документы ?
Как долго сейчас дают ответ по рассмотрению заявления об отсрочке и не могут ли мобилизовать до выдачи ответа ?

Просьба подробно описать алгоритм , выше перечень основных вопросов,

Спасибо заранее за ответ.
20.01.2025 16:18 86

Консультация исполнителя

Андрей Карпенко
Адвокат Київ
На портале: 4 года
171 отзыв (170 +) (1 -)
Консультации: 926

Вітаю!

ВИ МАЄТЕ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ. 

ДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ПО ВАШІЙ ЗАЯВІ НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ВАС НЕ МАЮТЬ ПРАВА МОБІЛІЗУВАТИ ТА НАПРАВЛЯТИ НА ВЛК. 

ДЛЯ ОТРИМАННЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ПО ДОГЛЯДУ (П.9 СТ.23 ЗАКОНУ ПРО МОБІЛІЗАЦІЮ) НЕОБХІДНО РІШЕННЯ ЛКК АБО МСЕК ПРО НЕОБХІДНІСТЬ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ.

ххх

НАЯВНІСТЬ ДРУЖИНИ-ПЕНСІОНЕРА ТА БРАТА-ІНВАЛІДА НІЯК НЕ ВПЛИВАЄ НА ВАШЕ ПРАВО НА ОТРИМАННЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ. 

АЛЕ ЦЕ ТРЕБА ПІДТВЕРДИТИ ДОКУМЕНТАМИ.

ххх

ОТРИМАННЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ МОЖЛИВО ТІЛЬКИ ПІСЛЯ ОСОБИСТОГО ЗВЕРНЕННЯ ДО ТЦКСП.

ПРИ НАДАННІ ЗАЯВИ НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, ТЦКСП НЕ МАЄ ПРАВА ВАС МОБІЛІЗУВАТИ.

11 квітня Верховна Рада ухвалила у другому читанні проєкт № 10449 Закону про мобілізацію та порядок проходження військової служби. Закон підписан Президентом та оприлюднен - він вступив в дію 18.05.24р.

Закон УкраїниПро внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку

8. У Законі України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 16, ст. 255 із наступними змінами):

11) статтю 23 викласти в такій редакції:

1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов'язані:

9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір'ю (батьком чи матір'ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров'я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім'ї, які зобов'язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров'я потребують постійного догляду;

САМЕ ГОЛОВНЕ, ЩОБ У БАТЬКА БУЛА ДОВІДКА ЛКК АБО МСЕК ПРО НЕОБХІДНІСТЬ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ.

ххх

ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України

від 16 травня 2024 р. № 560

ПОРЯДОК

проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

Надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення

56. Відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов’язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

57. Для розгляду питань надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії...

58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

61. Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та не отримують компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються за встановленням факту здійснення постійного догляду із заявою у довільній формі на ім’я керівника виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її утворення) ради, районної у м. Києві військової адміністрації за адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання особи, зазначеної у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, за якою здійснюється догляд. У заяві повинні бути зазначені такі відомості про військовозобов’язаного, який здійснює постійний догляд: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті); відомості про особу, за якою здійснюється постійний догляд (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса зареєстрованого/задекларованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, до заяви, зазначеної в абзаці першому цього пункту, додають документи, визначені у підпунктах 9 і 14 додатка 5 (крім акта про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

Районні, міські держадміністрації (військові адміністрації), виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад для розгляду документів щодо встановлення факту здійснення військовозобов’язаним постійного догляду за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, утворюють постійно діючу комісію із встановлення факту здійснення особою постійного догляду.

Комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду здійснює розгляд заяви протягом десяти календарних днів з дати її подання.

До складу комісії із встановлення факту здійснення особою постійного догляду можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше ніж п’ять осіб.

Під час своєї роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду:

відвідує місце проживання особи, за якою здійснюється постійний догляд, зазначене у заяві військовозобов’язаного, для встановлення факту здійснення постійного догляду;

перевіряє відомості щодо наявності/відсутності інших осіб, які здійснюють постійний догляд за особою, зазначеною в заяві, зокрема інформацію щодо наявних прийнятих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад рішень про надання соціальних послуг з догляду за особою, за якою здійснює догляд військовозобов’язаний, за її задекларованим/зареєстрованим місцем проживання.

За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду складає та надає військовозобов’язаному акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

{Пункт 61 в редакції Постанови КМ № 930 від 16.08.2024}

63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

ДОДАТОК 5:

9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю...:

  • для особи, яка потребує постійного догляду, - довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ;
  • для особи, яка зайнята постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд);

ДЛЯ ВСТАНОВЛЕННЯ ФАКТУ ЗДІЙСНЕННЯ ДОГЛЯДУ НЕОБХІДНО ЗВЕРНУТИСЯ ДО МІСЦЕВИХ ОРГАНІВ ВЛАДИ.

----------

ВАМ НЕ ПОТРІБНО ЗАЯВА БАТЬКА, ЩО ВІН ВАС ОБИРАЄ ОСОБОЮ, КОТРА ЗДІЙСНЮЄ ПОСТІЙНИЙ ДОГЛЯД. 

----------

КОЖЕН РАЗ КОЛИ ПРОДОВЖУЄТЬСЯ ВОЄННИЙ СТАН, ТРЕБА ПРОДОВЖУВАТИ ВІДСТРОЧКУ. 

Під час спілкування з клієнтами я часто стикаюся з помилковою думкою, що з продовженням воєнного стану автоматично продовжуються і відстрочки від призову. Проте це не так – військовозобов'язані мають подати заяву про продовження відстрочки та підтвердити підстави для її подовження.

На практиці, ТЦК та СП часто порушували права військовозобов'язаних: вимагали особистої явки для подачі заяв, незважаючи на можливість їх подати поштою, ігнорували або затягували розгляд заяв, надісланих дистанційно і врешті решт незважаючи на численні рішення адміністративних судів, які підтверджували законність подачі документів поштою, багато заяв залишалися без розгляду або супроводжувалися відмовами.

Пункт 60 Порядку проведення призову: дистанційна подача заяви

Проте, відповідно до пункту 60 Порядку проведення призову (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №560), особиста присутність не є обов’язковою для продовження відстрочки. Військовозобов’язаний має право:

«Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період військовозобов'язаний подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема у разі технічної реалізації – засобами електронного кабінету призовника або резервіста».

Таким чином:

- Паперову форму заяви можна надіслати поштою, не приходячи особисто до ТЦК та СП.

- Електронна форма якщо буде реалізовано електронний кабінет призовника чи резервіста, документи можна подавати онлайн. На час підготовки цієї статті така технічна можливість ще не запроваджена.

Тобто ТЦК та СП не мають права примушувати вас з'являтися особисто для подачі заяви для подовження відстрочки.

Як діяти: покрокова інструкція для продовження відстрочки

1. Починайте діяти з моменту видання Указу Президента, не відкладайте на останній момент.

2. Обирайте зручний спосіб подачі: поштою або електронно (якщо така можливість з'явиться).

3. Додайте всі необхідні документи: якщо змінилися обставини, подайте додаткові підтвердження. Документи мають бути засвідчену у встановленому законом порядку.

4. Зберігайте квитанції та сповіщення про відправлення документів – це ваш доказ у разі спорів із ТЦК та СП.

Що робити, якщо ТЦК не може перевірити ваші дані?

Якщо ТЦК та СП не зможуть перевірити вашу відстрочку через Єдиний державний реєстр призовників та резервістів, вони зобов’язані повідомити вас та дати час на подачу додаткових документів.

Якщо у відстроченні відмовлено, ТЦК може направити вас на ВЛК для перевірки придатності до служби і мобілізувати. У разі неправомірної відмови або ігнорування вашої заяви ці рішення можна оскаржити в адміністративному суді.

Ваші права – у ваших руках: використовуйте їх правильно

ТЦК та СП повинні дотримуватися норм пункту 60 Порядку проведення призову і ви можете подати заяву дистанційно й уникнути черг та примусових викликів на ВЛК без законних підстав. Правильна підготовка документів та своєчасна подача допоможуть вам захистити свої права.

ЩЕ ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ (ПЕВНА ІНФОРМАЦІЯ ПОВТОРЮЄТЬСЯ):

Постанова КМУ 560 містить таку норму: "Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України".

Та ж Постанова 560 містить таку норму: "У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів."

Тому для тих, хто має відстрочку до певної дати, алгоритм дій такий:

1️.Дочекатись видання Указу Президента про продовження строку проведення загальної мобілізації (не плутати із прийняттям закону, подачею законопроекту і т.д. - нас цікавить саме Указ!)

2️. Скласти заяву про продовження строку дії раніше наданої відстрочки. Форми такої заяви немає - тобто вона подається в довільній формі.

3️. Зібрати пакет документів, які будете прикладати до заяви (якщо є нові обставини).

Наполягаю на тому, що необхідності подавати заново ті ж документи, які вже подавали разом із заявою на відстрочку, не потрібно, якщо ситуація не змінилась, - Постанова 560 цього не вимагає.

4️. Подати заяву до комісії при ТЦК. Вважаю. що можливими є такі способи:

- особисто (як і заява на відстрочку)

-поштою

-через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (коли буде реалізована така технічна можливість).

Також попереджаю про своє побоювання, що ТЦК не розділятиме мою позицію щодо можливості направлення поштою, хоча Постанова КМУ це передбачає.

5️. Чекати результати розгляду.

Зверніть увагу - комісія сама буде перевіряти інформацію через реєстр. Якщо інформації буде недостатньо - ТЦК та СП направить військовозобов’язаному повідомлення про необхідність подання додаткових документів.

Це означає, що відмова в продовженні відстрочки через недостатній пакет документів можлива тільки у випадку, коли ТЦК та СП повідомив про необхідність подачі додаткових документів, але ця вимога була проігнорована. Також побоююсь, що на практиці буде інакше.

На жаль, строки розгляду такої заяви Постановою КМУ 560 не передбачено, як і заборона направляти на ВЛК чи мобілізувати, доки заява розглядається.

Тому в якості варіанта уникнути ризику мобілізації в цей період можу запропонувати подачу не заяви на продовження відстрочки, а нової заяви на відстрочку з усіма необхідними документами.

----------

ВСІ ДОКУМЕНТИ КРАЩЕ ЗАВІРИТИ НОТАРІАЛЬНО, АЛЕ НЕ ОБОВ'ЯЗКОВО  - ДОСТАТНЬО НАПИСУ "ЗГІДНО ОРИГІНАЛУ ".

-----------

ВИ МАЄТЕ ПРАВО НА ПЕРЕТИН КОРДОНУ. 

ДЛЯ ПЕРЕТИНУ КОРДОНУ ПОТРІБНА ВІДСТРОЧКА ПО ДОГЛЯДУ (П.9 СТ.23).

ОФІЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ ПРИКОРДОННОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ:

https://dpsu.gov.ua/ua/news/43231-Nayavnist-viyskovo-oblikovogo-dokumenta-pid-chas-peretinannya-kordonu-obovyazkova-umova-dlya-vsih-cholovikiv-gromadyan-Ukraini-u-vici-vid-18-do-60

Державна прикордонна служба України

Наявність військово-облікового документа під час перетинання кордону обов’язкова умова для всіх чоловіків громадян України у віці від 18 до 60

Наявність військово-облікового документа під час перетинання кордону обов’язкова умова для всіх чоловіків громадян України у віці від 18 до 60

Як раніше повідомляла Держприкордонслужба, вчора спливав встановлений Законом України термін, протягом якого громадяни України мали стати на військовий облік або уточнити свої військово-облікові дані.

Відтепер під час перетинання кордону на виїзд прикордонники перевіряють військово-облікові документи в усіх громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років. Документ може бути як паперовий, так і в електронній формі.

У разі відсутності військово-облікового документа, прикордонники відмовляють у перетинанні державного кордону на виїзд з України.

Також підставою відмови буде наявність в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів відомостей про подання такої особи щодо розшуку в Національну поліцію. В таких випадках на місце викликатимуть поліцейського для здійснення адміністративного затримання особи та її доставлення до найближчого територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

Окремо нагадуємо про категорію чоловіків, які мають право на перетинання кордону через відстрочку від призову чи виключення з військового обліку за станом здоров’я. В їх військово-облікових документах повинна бути зазначена інформація про отримання такої відстрочки чи виключення з військового обліку або має бути довідка за формою, визначеною у додатку 6 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560.

Категорії осіб, яким, відповідно до Правил перетинання кордону громадянами України, дозволено виїзд з України, на даний час не змінювалися.

-----------

ЯКЩО ВИ ОТРИМАЄТЕ ПОВІСТКУ НА ПРОХОДЖЕННЯ ВЛК ДО ПОДАННЯ ЗАЯВИ НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, ВИ ПОВИННІ БУДЕТЕ ПРОЙТИ ВЛК. 

------------

Якщо подобається, тисни кнопку