Проживаю у м. Києві. В домі встановлений загальнобудинковий лічильник, але в мене немає квартирного лічильника. Квартирний лічильник я планувала встановити після завершення опалювального сезону. Щомісячні нарахування за останній оплалювальний сезон були дуже високими (5-7 тис. грн.), але я їх спачувала вчасно та в повному обсязі.
Наразі отримала рахунок за квітень 2021 року, де побачила суму у графі "перерахунок", що збільшує нарахування ще на 13044,35 грн. На моє питання щодо походження цієї суми отримала відповідь, що спожите тепло загальнобудинкового лічильника за різницею із наданими щомісячними даними втановлених квартирних лічильників розподіляється між квартирами, де лічильники не встановлені. Посилаються на Постанову КМУ від 21.07.2005р. №630. Але пояснити, звідки взялась сума саме перерахунку після того, як щомісячні розподіли протягом опалювального сезону я вже сплатила, не змогли, рекомендувавши надати заяву на розшифровку суми.
Заяву я надіслала, чекаю на відповідь. Але хочу отримати також відповідь на питання, чи можу я домогтися списати з свого особового рахунку цієї додаткової суми, що перевищує уявлення про здоровий глузд, у разі відмови постачальника послуг опалення зробити це добровільно? Які є шляхи протистояння свавіллю комунального підприємства та їх перспективи? Прошу надати мені покрокову карту дій для мене.
Дійсно відповідно п. 11 п. 18 Постанову КМУ від 21.07.2005р. №630 (Правила) у разі встановлення будинкових засобів обліку води у багатоквартирному будинку, де окремі (або всі) квартири обладнані квартирними засобами обліку, споживачі, які не зняли та не передали показання квартирного засобу обліку виконавцю та які не мають квартирних засобів обліку (у разі обладнання всіх квартир квартирними засобами обліку - споживачі, які не зняли та не передали показання квартирного засобу обліку виконавцю), оплачують послуги згідно з показаннями будинкових засобів обліку, не враховуючи витрати води виконавця, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які є власниками або орендарями приміщень у цьому будинку, та сумарних витрат води за показаннями всіх квартирних засобів обліку. Різниця розподіляється між споживачами, які не мають квартирних засобів обліку, та споживачами, які не зняли та не передали показання квартирного засобу обліку води виконавцю, пропорційно кількості мешканців квартири в разі відсутності витоків із загальнобудинкової мережі, що підтверджується актом обстеження, який складається виконавцем у присутності не менш як двох мешканців будинку.
Плата за послуги нараховується згідно з показаннями будинкового засобу обліку води, а у разі його відсутності (несправності) за нормативами (нормами) споживання у таких випадках:
у разі відсутності засобів обліку води, встановлених у квартирі (будинку садибного типу);
у разі несправності квартирних засобів обліку, що не підлягає усуненню, з моменту її виявлення;
у разі відсутності у виконавця показань квартирних засобів обліку за розрахунковий період з подальшим перерахунком відповідно до пункту 18 цих Правил.
Пункт 18 Правил передбачає, що після отримання показань квартирних засобів обліку, якщо вони відрізняються від розрахованих за показаннями будинкових засобів обліку, виконавець здійснює коригування плати за надану послугу в наступному розрахунковому періоді шляхом зменшення або збільшення обсягів спожитої кожним споживачем послуги, що відображається в платіжному документі періоду, наступного за здійсненням коригування. Але необхідно звернути увагу, що показники корегуються кожного місяця та відображаються в наступному місяці за місяцем за який здійснено корегування.
Як я зрозумів з питання перерахунки у зв`язкуз з різницею показань лічільників вже проводили в попередніх місяцях ви їх вже сплачували.
Якщо, перерахунки визначені п. 11 та 18 Постанову КМУ від 21.07.2005р. №630 за попередні місяці проводились то Виконавець не має права проводити повторний перерахунок за тіж періоди. Такі дії є протиправними.
Щодо ваших дій.
1. Звернутись до комунальників з письмовою вимогою про проведення перерахунку палти за опалювальний період з урахування вже проведеного перерозподілу та привести у відповідність особовий рахунок.
2. Якщо пререрахунок проведено не буде, то необхідно звертатись до суду з позовом про захист прав споживачів та просити суд зобов`язати комунальну службу здійснити перерахунок та привести у відповідність особовий рахунок.
В реєстрі судових рішень достатньо позитивної практики на користь споживачів наведу декілька рішень:
https://reyestr.court.gov.ua/Review/87269071
https://reyestr.court.gov.ua/Review/82581678
У вказаних рішеннях оскаржувалася бездіяльність комунальників яка полягала в не проведенні перерахунку підставі відмінні від вашої ситуації але нормативне обґрунтування для перерахунку одні і тяж самі.
Відповідно до Правил та ЗУ "Про ЖК послуги" у випадку незгоди з нарахуванням плати за послуги споживач має право на перерахунок такого нарахування.
Якщо залишились додаткові питання пишіть в пошту law.help@ukr
З повагою адвокат Дайнеко Ігор