Добрий день. Мій чоловік 34 роки, раніше військової служби не проходив, має трьох дітей. В перший день війни звернувся до військомату, наступного дня з речами був розміщений на базі школи в теробороні. Місяць провів на блокпосту в нашій громаді. Пройшов медкомісію і в понеділок цього тижня був відправлений в обласний центр, ніби на навчання. З сьогоднішнього дня мають відвозити на полігон для проведення навчання протягом двох тижнів. Далі, можливо, поїде до якоїсь частини. Чи можуть тероборонівця переводити до частини? Чи могли його мобілізувати як багатодітного? Чи може він проходити службу за місцем проживання, чи в своєму районі? Куди можна звернутися, щоб мені пояснили всі ці переведення і чи вони правомірні? Бо таке відчуття, що відправили, тому що потрібно когось було відправити і знайшли цапа відбувайла. Якими нормами чи законами я можу керуватись?
Добрий день.
Згідно ст. 23 ЗУ "Про мобілізаційну подготовку та мобілізацію" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text),
Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років.
Однак слова у вашому запитанні "звернувся до військомату", може свідчити, що Ваш чоловік підсав добровільну згоду на призов у лави ЗСУ або ТРО(ТРО ЗСУ) та не надав документи на підтвердження факту перебування у нього утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, то це може свідчити про законність призову. Якщо ж Ваш чоловік надавав такі докази, не підписував заяви(згоди) та відносно нього здійснили призов, це вже є незаконими діями територіального центру комплектування та соціальної підтримки(військомату).
Стосовно служби у лавах ТРО. Тут також необхідно розуміти де Ваш чоловік проходить служби ТРО чи ТРО ЗСУ чи у лавах ЗСУ(на практиці скоріше за все у ЗСУ).
Стосовно служби у ТРО та ТРО ЗСУ
Згідно ЗУ "Про основи національного спротиву",
Зона територіальної оборони - частина сухопутної території України, яка включена до території відповідної військово-сухопутної зони та межі якої збігаються з адміністративними межами Автономної Республіки Крим, області, міст Києва, Севастополя;
район територіальної оборони - частина сухопутної території України, яка включена до території відповідної зони територіальної оборони України та межі якої збігаються з адміністративними межами району у складі Автономної Республіки Крим, області, міст Києва, Севастополя;Сили територіальної оборони Збройних Сил України - окремий рід сил Збройних Сил України, на який покладається організація, підготовка та виконання завдань територіальної оборони;
територіальна оборона - система загальнодержавних, воєнних і спеціальних заходів, що здійснюються у мирний час та в особливий період з метою протидії воєнним загрозам, а також для надання допомоги у захисті населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій;
Територіальна оборона ґрунтується на принципах територіальності, масовості, мінімального часу на розгортання та приведення підрозділів територіальної оборони у готовність до дій, єдиноначальності, централізації управління та децентралізації і контрольованої автономності застосування сил і засобів територіальної оборони, активності, рішучості та безперервності ведення територіальної оборони, наполегливості у досягненні мети територіальної оборони, узгодженого, спільного застосування сил і засобів, залучених до ведення територіальної оборони, безперервності взаємодії сил і засобів територіальної оборони, всебічного врахування і повного використання моральних та психологічних факторів.
Територіальна оборона складається з військової, цивільної та військово-цивільної складових.
Військова складова територіальної оборони включає органи військового управління, військові частини Сил територіальної оборони Збройних Сил України, інші сили і засоби сил безпеки та сил оборони, які залучаються до виконання завдань територіальної оборони.
Таким чином, ТРО діє на відповідні території(області, міста, району) та переведення з цієї територіїдо іншої територіально-адміністративної одиниці є порушенням принципу територіальності ТРО(якщо Ваш чоловік був прийнятий саме в ТРО).
Якщо Вашого чоловіка буде переведено в іншу територіально-адміністративну одиницю, необхідно для початку необхідно письмово звернутися до керівника в.ч. та зі скаргою на гарячу лінію тел. 0800507028 (ТРО ЗСУ), її обов'язково приймуть і зафіксують. Також, зверніться з письмовою скаргою до Міністерства оборони України 03168, м. Київ-168, Повітрофлотський проспект, 6E-mail: [email protected].
Слід зазначити, що, якщо Ваш чоловік був прийнятий у лави ЗСУ, такі переведення можуть бути правомірними. Слід враховувати чи дійсно він входив до ТРО.
Стосовно звільнення при приходжені служби у територіальній обороні.
Відповідно до ЗУ "Про основи національного споротивлення" облік громадян України, які уклали договір добровольця територіальної оборони, здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки (колишні військкомати). Генштаб ЗСУ керує теробороною.
Відповідно до Положення про добровольче формування територіальних громад особа, яка виявила бажання стати членом добровольчого формування, подає заяву на ім'я командира добровольчого формування. У заяві зазначається прізвище та ім'я особи, місце реєстрації та фактичного проживання, інформація про освіту, інформація про місце роботи або вид діяльності, інформація про військово-облікову спеціальність (за наявності), обґрунтування бажання стати членом добровольчого формування.
Контракт добровольця територіальної оборони укладається між командиром добровольчого формування та особою, яка подала заяву про членство у добровольчому формуванні. Такі особи укладають договір добровольця територіальної оборони строком на три роки.
Підставами припинення контракту добровольця територіальної оборони можуть бути:
закінчення строку контракту;
порушення умов контракту добровольця територіальної оборони або присяги добровольця територіальної оборони;
заява добровольця територіальної оборони про припинення контракту;
призов (прийняття) на військову службу;
укладення контракту про проходження служби у військовому резерві Збройних Сил або інших утворених відповідно до закону військових формуваннях, служби в правоохоронних органах;
укладення контракту про проходження служби в державному органі спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України;
незадовільний стан здоров’я добровольця територіальної оборони;
наявність громадянства іншої держави.
У випадку подання письмової заяви членом добровольчого формування з вимогою розірвання контракту добровольця територіальної оборони його повноваження припиняються з моменту прийняття рішення командира добровольчого формування на підставі поданої заяви. Про надходження такої заяви командир добровольчого формування невідкладно інформує командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил та керівника територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Припинення контракту добровольця територіальної оборони має наслідком припинення членства в добровольчому формуванні.
Таким чином для звільнення з територіальної оборони за контрактом необхідно надати заяву з вимогою розірвання контракту командира добровольчого формування. У разі неприйняття такої заяви, звернутися зі скаргою до командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил та Міноборони. Зі скаргою на гарячу лінію тел. 0 800 507 028(ТРО ЗСУ).
Однак, зі змісту вбачається, що Ваш чоловік не укладав жодного контракту, та скоріше за все проходите службу у лавах ЗСУ.
Порядок та підстави звільнення зі служби ЗСУ
Згідно ст. 26 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу», військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставах:
1) під час дії особливого періоду (крім періоду дії воєнного стану):
2) під час воєнного стану:
а) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі;
б) за станом здоров’я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку;
в) у зв’язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі або позбавлення військового звання;
г) у зв’язку з вихованням дитини з інвалідністю віком до 18 років; у зв’язку з вихованням дитини, хворої на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитини, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність; у зв’язку з необхідністю здійснення постійного догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я; у зв’язку з наявністю дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи; у зв’язку з необхідністю здійснення опіки над особою з інвалідністю, визнаною судом недієздатною; у зв’язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю I групи; у зв’язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд.
Таким чином, для звільнення з військової служби у військовий час не є підставою наявність у військовослужбовця трьох і більше дітей віком до 18 років, однак це є підставою для звільнення у особливий період(та мирний час).
Стосовно звернення.
Ви можете подавати звернення спочатку можливо розпочати з усних скарг на гарячі лінії(
"Гарячі лінії" МО України : https://www.mil.gov.ua/kontakti/garyacha-liniya.ht...
Сайт МО України: https://www.mil.gov.ua/
тел. 0 800 507 028(ТРО ЗСУ).)
та обовязково письмово керівнику в/ч(ТРО, обласного центру(в залежності від дислокації)) та до Міністерства оборони України 03168, м. Київ-168, Повітрофлотський проспект, 6E-mail: [email protected]. Скарги, якщо нарочно, складаються у двох екземплярах(на Вашому ставиться відмітка про вручення), якщо поштою (з описом та повідомленням про отримання). До скарги обовязково додавайте свідоцтво про шлюб, свідоцтва народження дітей(інші докази, що підтверджують наявність на утриманні трьох дітей, в т.ч. посвідчення батьків багатодітної сім’ї). У скарзі(звернені) необхідно описати всі обставини та зазначити, які саме порушення призову було спричинено або порушення вже при службі(наприклад зазначити, що прийняли на службу у ТРО, а відправляють до в/ч).
Нормативна база стосовно звернення та обов'язку державного органу надати відповідь.
Згідно статті 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про звернення громадян", громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Згідно статті 7 Закону України "Про звернення громадян", звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду.
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою статті 7 цього Закону.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про звернення громадян", звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.
Якщо у Вас залишились додаткові питання або з питань супроводження зможете звертитися на пошту [email protected] або за допомогою месенджерів(телефон у профілі).
Дякую за звернення, буду вдячний за відгук.
Дякую за розгорнуту відповідь.