Добрий день!
Який є алгоритм дій при оформленні піклування, постійного догляду, за бабусею? Які потрібні документи і куди звертатись
Бабусі 95 років, в своєму розумі, ходить, але потребує допомоги. Інвалідності не має
Я її онук
Добрий день.
До оформлення догляду, спочатку необхідно отримати документи, що бабуся потребує догляду.
Такими документами може бути висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров'я.
Щодо висновку медико-соціальної експертної комісії
Слід зауважити, що для цього необхідно пройти складний процес отримання інвалідності(спочатку пройти можливе лікування, у разі неможливості лікування отримати направлення лікаря на ЛКК, пройти обстеження та лікування на ЛКК, а потім вже на МСЕК для визначення інвалідності), серед іншого необхідно мати захворювання, що свідчить про втрату працездатності(процес в середньому може займати 2-3 місяці, та можливий при захворюванні), але навіть група інвалідності необовязково свідчить про необхідність догляду. Крім того, дивлячись на вік бабусі, вона має когнитівні порушення внаслідок похилого віку, та оформлювати інвалідність можливо, але проблематично, тому в Вашому випадку простіше буде зробити довідку ЛКК.
Для отримання довідки ЛКК
ЛКК (лікарсько-консультативна комісія) - клініко-консультативна комісія, колегіальний орган, який створюється на базі державних лікувально-профілактичних установ або при регіональних органах охорони здоров'я.
Необхідно звернутися до лікаря необхідної спеціалізації(або лікаря первинної консультаії(сімейного)) щодо захворювання Вашої бабусі та за місцем її проживання. Лікар видасть направлення на ЛКК для отримання довідки. Необхідно зазначити, що довідка необхідна для підтвердження необхідності догляду та видана була саме ЛКК (рекомендована форма довідки - 080-4/о. (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0510-21#n19) або 080-2/о (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0511-21#Text) - у Вашому варіанті підійде саме ця форма, оскільки особи похилого віку 80+ мають когнитивні порушення.
За наявності вищенаведеноку висновку(підтвердженням необхідності здійснення догляду), необхідно оформити догляд.
Підтвердженням здійснення догляду можуть бути також довідки МСЕК або ЛКК, в якому прямо зазначено, що Ви здійснюєте догляд за бабусею, наступних форм:
1) Довідка МСЕК (формп 157 о) із зазначенням необхідності догляду та особи, яка здійснює такий догляд (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1317-2009-п#Text). Наведена вище довідка видається при встановлені інвалідності.
2) Висновок ЛКК лікарської комісії медичного закладу про необхідність постійного стороннього догляду за особою з інвалідністю І або ІІ групи внаслідок психічного розладу із зазначенням особи, яка здійснює такий догляд (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1666 - 13 # Text). Наведена вище довідка видається за наявності психічного розкладу та певної групи інвалідності.
Або у Вашому випадку можуть бути такі варіанти:
1) Надання соціальної послуги – догляду на непрофесійній основі
2) Акт здійснення догляду
3) Піклування (патронаж)
4)Визнання бабусі недієздатною та призначення опікуном у судовому порядку
Докладніше про кожен варіант окремо:
1)Простіше буде оформити надання соціальної послуги - догляду на непрофесійній основі:
Питання призначення допомоги регулюється
ЗУ "Про соціальні послуги" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text)
Постановою КМУ 23 вересня 2020 р. № 859 "Деякі питання призначення та виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/859-2020-п #Text) встановлено:
Цей Порядок встановлює механізм призначення та виплати компенсації за догляд (далі – компенсація), який призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі – фізична особа, що надає соціальні послуги). послуги) особам з числа членів своєї сім'ї, які спільно з ним проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є:
особами з інвалідністю І групи;
невиліковно хворими, які через порушення функцій організму що неспроможні самостійно пересуватися і самообслуговуватися;
Оформлення догляду за літніми громадянами, інвалідами, дітьми-інвалідам, хворими, які не здатні до самообслуговування та потребують постійної сторонньої допомоги
Непрацюючим особам, які постійно надають соціальні послуги (у тому числі з догляду) літнім громадянам, інвалідам, дітям-інвалідам, хворим, які не здатні до самообслуговування та потребують постійної сторонньої допомоги (крім осіб, які обслуговуються соціальними службами), призначається щомісячна компенсаційна виплата.
Компенсація призначається та виплачується місцевими органами з питань соціального захисту населення за місцем проживання, перебування особи, якій надаються соціальні послуги, з дня надання особою, яка надає соціальні послуги, та особою, яка їх потребує, заяв разом з усіма необхідними документами.
При обчисленні середньомісячного сукупного доходу одержувача соціальних послуг дотримуються таких вимог:
1) загальна сума сукупного доходу сім'ї одержувача соціальних послуг складається із суми всіх доходів кожного члена сім'ї, яка враховується для надання соціальних послуг, визначених на підставі наданих документів (або отриманих шляхом обміну інформацією) за шість календарних місяців, що передують місяцю звернення за наданням соціальних послуг , якщо інше не передбачено законодавством;
2) сукупний дохід сім'ї враховуються як регулярні щомісячні доходи у грошовій формі членів сім'ї, і нерегулярні доходи;
3) середньомісячний сукупний дохід сім'ї обчислюється шляхом розподілу
загальної суми сукупного доходу сім'ї за шість календарних місяців, що передують місяцю звернення, на 6, якщо інше не передбачено законодавством;
4) середньомісячний сукупний дохід одного члена сім'ї обчислюється шляхом поділу середньомісячного сукупного доходу сім'ї до членів сім'ї.
Відповідно до ст.7 ЗУ "Про державний бюджет на 2023 рік", встановити у 2024 році прожитковий мінімум на одну особу з розрахунку на місяць -2589 гривень.
Таким чином потрібно взяти дохід членів за останні 6 місяців сім'ї об'єднати та розділити на 6, якщо отримана кількість більша за прожитковий мінімум 2589 гривень на місяць, то у виплаті компенсації відмовляють, відповідно і у видачі довідки, що підтверджує догляд.
Враховуючи вищевикладене, Ви не повинні перевищувати наведений вище доход протягом 6 місяців, що є частою підставою для відмови.
Порядок дій для оформлення догляду
Подати до УПСЗН (управління соціального захисту населення) за місцем проживання, перебування особи (соціальні послуги, що надаються)
-Заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;
- паспорти гр.україни на Вас та на бабусю,
- інн(РНОКПП) на на Вас та на бабусю
- довідка ЛКК(080 2) на бабусю
- Заява про згоду на надання соціальних послуг від бабусі; -декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім'ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім'ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги;
- заяву про надання згоди на проведення перевірки даних щодо доходів особи з використанням відомостей Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (з урахуванням вимог Закону України «Про захист персональних даних»);
- Документ, що підтверджує спільне проживання з бабусею (довідка про склад сім'ї, довідки про місце реєстрації). У разі відсутності УПСЗН проведе перевірку та складе акт обстеження умов проживання.
Після оформлення видадуть довідку про отримання компенсації за здійснення догляду на непрофесійній основі, що є документом, що підтверджує догляд.
Потрібно прямо розмежувати те, що вищезазначені нормативно-правові акти регламентує саме отримання компенсації, а не догляд за такою особою, тому й довідка називається довідкою про отримання компенсації за надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі. Інша річ, що цей документ можна використовувати для підтвердження догляду за особою, яка її потребує. Підтвердженням здійснення догляду (опіки чи піклування) можуть бути й інші документи, у разі потреби такого догляду за процедурами, за якими не потрібно перебувати у межах прожиткового мінімуму.
Таким чином, Ви маєте право у Вашому випадку на оформлення допомоги, але для призначення допомоги Ви не повинні перевищувати наведений вище доход за місяць (тому проблема полягає саме в цьому, а не факт наявності роботи).
2)Акт догляду
Цей варіант можливо спробувати у Вашому випадку, але він новий та не повністю унормований законодавчо
Цей варіант введений та став можливим з 27 вересня 2022 року.
Постановою КМУ №1044 від 10.09.2022 року (https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennia-zmin-do-pravyl-peretynannia-derzhavnoho-kordonu-hromadianamy-t100922), внесено зміни до Постанови № 57. Ці зміни набрали чинності 27 вересня 2022 року. З моменту публікації змін, згідно п.2-1, постанови КМУ №57 від 27 січня 1995 р. "Про затвердження Правил перетину державного кордону громадянами України" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/57-95-п #Text), особи, які потребують постійного догляду, - у супроводі одного із членів сім’ї першого ступеня споріднення (у значенні, наведеному у підпункті 14.1.263 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України) за наявності документів, що підтверджують родинні зв’язки, та висновку лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу у постійному сторонньому догляді або у супроводі особи, яка здійснює постійний догляд за зазначеними особами, за наявності документів (посвідчення, довідки) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або висновку лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу у постійному сторонньому догляді та акта встановлення факту здійснення догляду. Акт встановлення факту здійснення догляду за іншою особою, яка потребує постійного догляду, складається на підставі звернення особи, яка здійснює догляд, до районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради із заявою про здійснення особою такого догляду. У випадку, якщо особа, яка потребує постійного догляду, є взятою на облік внутрішньо переміщеною особою, звернення із заявою про здійснення догляду подається за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи. На підставі такого звернення особи, яка здійснює догляд, районною, районною у мм. Києві та Севастополі держадміністрацією, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради не пізніше ніж протягом п’яти робочих днів після надходження заяви складається акт встановлення факту здійснення догляду в довільній формі. Зазначений акт надсилається заявнику або видається особисто за його бажанням;
Порядок дій.
2.Не дивлячись на зазначення 5 робочих днів, заява буде розглядатися протягом 30 календарних днів згідно ЗУ "Про звернення громадян".
3.Після розгляду заяву протягом 5 робочих днів держаадміністрації або відповідна рада здійснить перевірку(може бути і без перевірки при наявності довідка про спільне місце проживання).
4.За результатом звернення Вам повинні видати встановлення факту здійснення догляду за іншою особою, яка потребує постійного догляду.
3) Піклування (патронаж)
Статтею 55 ЦК України встановлено, що опіка та піклування встановлюються з метою забезпечення особистих немайнових та майнових прав та інтересів малолітніх, неповнолітніх, а також повнолітніх осіб, які за станом здоров'я не можуть самостійно здійснювати свої права та виконувати обов'язки.
Відповідно до ч. 3 ст. 63 ЦК України фізична особа може бути призначена опікуном лише її письмовою заявою.
Відповідно до ч.4 ст. 63 ЦК України опікун або піклувальник призначаються переважно з осіб, які перебувають у сімейних, споріднених відносинах з підопічним, з урахуванням особистих відносин між ними, можливості особи виконувати обов'язки опікуна чи піклувальника.
Відповідно до Наказу "Про затвердження Правил опіки та піклування" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0387-99#Text),
1.3. Органами, що приймають рішення щодо опіки та піклування,
є районні, районні в містах Києві та Севастополі державні
адміністрації, виконавчі комітети міських, районних у містах,
сільських, селищних рад.
2.3. Над повнолітніми дієздатними особами, які за станом
здоров'я не можуть самостійно захищати свої права та виконувати
свої обов'язки, піклувальник може бути призначений тільки на них
прохання.
3.1. Для безпосереднього здійснення опіки та піклування
органами опіки та піклування призначається опікун чи піклувальник.
При призначенні опікуна (піклувальника) приймаються до уваги
його можливості виконувати опікунські обов'язки, відносини між ним
та підопічним. Опікун або піклувальник призначається лише за його
згодою та, як правило, з числа родичів або близьких підопічному
осіб.
Переважне право серед кількох осіб, які бажають стати
опікунами або піклувальниками над однією і тією самою дитиною,
надається:
родичам дитини незалежно від місця проживання;
особам, у сім'ї яких проживає дитина на час, коли відносно
у неї виникли підстави для встановлення опіки чи піклування.
При цьому при досягненні відповідного віку (10
років) враховуються побажання самої дитини.
Призначеному опікуну або піклувальнику видається посвідчення
встановленого зразка (додаток 3).
3.2. Опікунами (піклувальниками) не можуть бути особи, які:
не досягли 18 років;
визнані в установленому порядку недієздатними або обмежені
дієздатними;
перебувають на обліку або лікуються в психоневрологічних та
наркологічних закладах;
раніше були опікунами або піклувальниками та з їхньої вини опіку
або піклування було припинено;
позбавлені батьківських прав;
інтереси яких суперечать інтересам осіб, які підлягають опіці
або піклування;
засуджено за скоєння тяжкого злочину.
3.4. Документи, за наявності яких органи опіки та піклування
призначають піклувальника:
повідомлення державних, громадських організацій чи заяву
громадянина (громадян);
копія свідоцтва про народження неповнолітньої особи,
вимагає піклування, або рішення суду про визнання особи обмежене
дієздатною;
медичний висновок про стан здоров'я особи
піклування;
довідка про місце проживання особи, яка потребує піклування;
заява майбутнього піклувальника про прийняття на себе
обов'язків з піклування;
довідки про стан здоров'я майбутнього піклувальника та про
місце його проживання (тільки при встановленні опіки над
неповнолітнім);
акт обстеження житлових умов майбутнього піклувальника (лише
при встановленні піклування над неповнолітнім).
Опікун над повнолітніми дієздатними особами, за станом
здоров'я самостійно не можуть захищати свої права та виконувати
свої обов'язки може бути призначений тільки на прохання цих осіб.
Таким чином, над повнолітніми дієздатними особами, які за станом здоров'я не можуть самостійно захищати свої права та виконувати свої обов'язки, піклувальник може бути призначений лише на їхнє прохання (п.2.3. Правил). Прохання вони мають подати до місцевого органу опіки та піклування – найчастіше підрозділ місцевих органів влади (п.1.3. Правил). Крім заяви також додають: копію паспорта, довідку про стан здоров'я особи, яка потребує піклування та майбутнього піклувальника; довідка про місце проживання майбутнього піклувальника та його заяву про прийняття на себе обов'язків щодо піклування; Орган опіки та піклування також складе акт обстеження умов життя особи, яка потребує піклування, та опис її майна, акт перевірки умов життя майбутнього піклувальника та висновок про можливість виконувати опікунські обов'язки.
4)Визнання бабусі недієздатною та призначення опікуном у судовому порядку
Порядок дій для оформлення опіки(визнання особи недієздатною та втановлення опіки)
Заява про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, у тому числі неповнолітньої особи, чи визнання фізичної особи недієздатною подається до суду за місцем проживання цієї особи, а якщо вона перебуває на лікуванні у наркологічному або психіатричному закладі - за місцезнаходженням цього закладу. Але бажано до цього звернутися з документами до органу опіки та піклування(оскільки вони будуть приймати участь у справі та надавати висновок про доцільність встановлення опіки).
Заяву про визнання фізичної особи недієздатною може бути подано членами її сім’ї, близькими родичами, незалежно від їх спільного проживання, органом опіки та піклування, психіатричним закладом (ч. 3 ст. 296 Цивільного процесуального кодексу України).
У заяві про визнання фізичної особи недієздатною мають бути викладені обставини, що свідчать про хронічний, стійкий психічний розлад, внаслідок чого особа не здатна усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними (ч. 3 ст. 297 Цивільного процесуального кодексу України).
Заява має містити вимогу/або окреме клопотання про призначення по справі судово-психіатричної експертизи, назву медичного закладу для проведеня експертизи, перелік запитань які необхідно поставити на вирішення експертизи. ( чи хворіє особа на психічне захворювання ? чи розуміє особа характер та зміст власних дій, чи може керувати ними і передбачати їх наслідки ? чи потребує особа призначення йому опікуна ?)
Відповідно ч.2 ст.299 Цивільного процесуального кодексу України Судові витрати,пов'язані з провадженням справи про визнання фізичної особи недієздатною або обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, відносяться за рахунок держави.
Суд за наявності достатніх даних про психічний розлад здоров’я фізичної особи призначає для встановлення її психічного стану судово-психіатричну експертизу.
Встановлення опіки над особою, яка визнана недієздатною Суд, ухвалюючи рішення про визнання фізичної особи недієздатною, встановлює над нею відповідно опіку і за поданням органу опіки та піклування призначає їй опікуна.
Рішення суду після набрання ним законної сили надсилається судом органу опіки та піклування, органам ведення Державного реєстру виборців за місцем проживання фізичної особи.
Строк дії рішення про визнання фізичної особи недієздатною визначається судом, але не може перевищувати двох років.
У мирний час весь судовий розгляд(в т.ч. експертиза) займали в середньому від 4 до 8 місяців, однак в умовах воєнного часу цей строк може бути більшим. Сама процедура не складна, однак багатошарова у зв’язку, що дієздатність особи має велике значення та охороняється законом.Стосовно опіки необхідно розуміти, що для іі встановлення необхідно, щоб людина мала психічний розлад або не здатна усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними. Тому цей варіант Вам може не підходити, в тому числі з урахуванням віку бабусі.
Якщо у Вас залишилися додаткові питання, можете звертатися на пошту [email protected] або за допомогою месенджерів (0951856806).
Дякую за звернення, буду вдячний за відгук.