Нормативні вимоги до ведення обліку товарних запасів у фізичних осіб-підприємців та механізм ведення обліку товарних запасів з використанням Форми ведення обліку товарних запасів
Облік товарних запасів для ФОП, у т.ч. платників ЄП здійснюється на підставі Порядку ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб - підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03 вересня 2021 року № 496 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02 листопада 2021 року за № 1411/37033 (надалі - Порядок).
Товарні запаси - сукупність товарів, що утримуються ФОП для подальшого продажу (надання послуг).
Цей Порядок визначає правила ведення обліку товарних запасів та поширюється на:
Ведення обліку товарних запасів здійснюється з використанням Форми ведення обліку товарних запасів (надалі - Форма обліку).
Форма обліку має наступний вигляд
ФОРМА
ведення обліку товарних запасів
______________________________________________
(дані ФОП)
№ з/п | Дата внесення запису | Реквізити первинного документа, що підтверджує надходження або вибуття товару (підпункт 3 пункту 3 розділу II цього Порядку) | Загальна вартість товарів за первинним документом, грн | Примітки (підпункт 6 пункту 3 розділу II цього Порядку) | ||||
Вид | Дата | № | Постачальник (продавець, виробник) або отримувач товару | Надходження товару (придбання, повернення товару від покупця, або внутрішнє переміщення) (підпункт 4 пункту 3 розділу II цього Порядку) | Вибуття товару (продаж товарів в безготівковій формі, внутрішнє переміщення, знищення або втрата, повернення товару постачальнику, використання на власні потреби) (підпункт 5 пункту 3 розділу II цього Порядку) | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Обік товарних запасів базується на відповідних первинних документах.
До первинних документів відносяться:
Реквізити первинного документу це:
Опис залишку товарів на початок обліку складається в довільній формі та має містити інформацію про:
У первинних документах, що засвідчують знищення, втрату або використання товарів на власні потреби, зазначається вартість товару за ціною придбання, підтвердженою обліком товарів, визначеним цим Порядком, та не зазначаються реквізити постачальника і отримувача товару;
Місце продажу (господарський об`єкт) для цілей обліку товарних запасів - стаціонарний або будь-який пересувний об`єкт, у тому числі транспортний засіб, частина пересувного чи стаціонарного об`єкта, у тому числі транспортного засобу, де здійснюються розрахункові операції під час продажу товарів (надання послуг).
Місце зберігання для цілей обліку товарних запасів - стаціонарний або будь-який пересувний об`єкт, у тому числі транспортний засіб, частина пересувного чи стаціонарного об`єкта, у тому числі транспортного засобу, земельна ділянка, де зберігаються товарні запаси, що належать ФОП;
Облік товарних запасів здійснюється ФОП шляхом постійного внесення до Форми обліку інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід`ємною частиною такого обліку.
ФОП, який здійснює діяльність у декількох місцях продажу (господарських об`єктах), веде облік товарних запасів також за кожним окремим місцем продажу (господарським об`єктом) на підставі первинних документів, які підтверджують отримання товарів таким ФОП або окремим місцем продажу (господарським об`єктом), та/або первинних документів на внутрішнє переміщення товарів між ФОП та його окремими місцями продажу (господарськими об`єктами).
Первинні документи, у тому числі на внутрішнє переміщення товарів, на підставі яких внесено записи до Форми обліку, є обов`язковими додатками до такої форми.
Порядок ведення Форми
Форма обліку ведеться за вибором ФОП у паперовій або в електронній формі.
Під час ведення обліку товарних запасів у паперовій формі записи у Формі обліку виконуються розбірливо чорнилом темного кольору або кульковою ручкою.
Під час ведення обліку товарних запасів в електронній формі ФОП обирає на власний розсуд програмний формат та метод внесення інформації до Форми обліку з дотриманням вимог цього Порядку.
Порядок заповнення інформації про ФОП
Форма обліку має містити зазначені в довільному порядку дані ФОП:
Для паперової форми обліку зазначені дані мають міститися на титульному аркуші.
Початок ведення обліку
Для ФОП, в яких виникає обов`язок щодо ведення обліку товарних запасів, перший запис, що вноситься до Форми обліку, має відображати інформацію про залишки товарів, наявних у такого ФОП на дату набуття ним обов`язку щодо ведення обліку товарних запасів.
Такий запис вноситься до Форми обліку на підставі самостійно складеного ФОП документа щодо опису залишків товарів у такому порядку:
графа 1 - цифра "1";
графа 2 - дата внесення запису;
графа 3 - опис залишку товарів на початок обліку;
графа 4 - дата складання опису залишку товарів на початок обліку;
графа 5 - цифра "1";
графа 7 - загальна вартість товару відповідно до опису залишку товарів на початок обліку;
графи 6, 8, 9 - не заповнюються.
Перший запис про залишки товарів до Форми не вноситься, якщо у ФОП, в яких виникає обов`язок щодо ведення обліку товарних запасів, відсутні залишки товарів на дату виникнення такого обов`язку.
Порядок ведення обліку
Внесення даних до Форми обліку щодо надходження товарів на підставі первинних документів здійснюється до початку їх реалізації.
ФОП вносить до Форми обліку відомості в такому порядку:
1) у графі 1 зазначається порядковий номер рядка, в якому здійснено відповідний запис;
2) у графі 2 - дата здійснення запису;
3) у графах 3-6 - реквізити первинного документа:
4) у графі 7 - загальна вартість товару відповідно до первинного документа про надходження товару;
5) у графі 8 - загальна вартість товару відповідно до первинного документа про вибуття товарів (крім даних щодо продажу через реєстратор розрахункових операцій / програмний реєстратор розрахункових операцій).
Вибуттям товарів для цілей ведення обліку вважається:
6) у графі 9 зазначаються примітки, передбачені цим Порядком.
Записи у Формі обліку ведуться в хронологічному порядку надходження або вибуття товарів.
Порядок виправлення інформації
Виправлення інформації у Формі обліку здійснюється у такому порядку:
2. у разі необхідності виправлення інформації:
Застереження щодо продажу товарів
Заборонено продаж товарів, на які у місцях продажу таких товарів (господарських об`єктах) відсутні:
Порядок зберігання документів
Форма обліку, первинні документи на товари мають зберігатись у місці продажу (господарському об`єкті) до моменту вибуття останньої одиниці товару, відображеної в таких первинних документах.
Такі документи щомісячно групуються в хронологічному порядку їх відображення у Формі обліку та/або підшиваються для подальшого зберігання разом із Формою обліку, в якій інформацію про такі документи відображено.
Порядок надання інформації контролюючим особам
Форма обліку, первинні документи, які підтверджують облік та походження товарів, надаються посадовій особі контролюючого органу на її вимогу під час проведення перевірки. У разі якщо оригінали первинних документів відсутні у місці продажу, посадовій особі контролюючого органу можуть бути надані копії таких первинних документів з подальшим пред`явленням їх оригіналів до закінчення перевірки (за потреби).
Такі документи надаються особисто ФОП або особою, яка фактично здійснює продаж товарів (надання послуг) та/або розрахункові операції в місці продажу (господарському об`єкті) такої ФОП.
Форма обліку в електронній формі на вимогу посадових осіб контролюючого органу має бути візуалізована у форматі, який дозволяє такій особі здійснити його перегляд та/або копіювання.