Запит щодо порядку складання нотаріальної довіреності для представлення інтересів доньки загиблого внаслідок військової агресії

Шановні юристи/адвокати!

Звертаюся до вас за консультацією та допомогою у складанні нотаріальної довіреності у складній життєвій ситуації.

Суть справи: внаслідок військової агресії РФ (ракетний удар по енергооб`єктах) трагічно загинув батько моєї дружини. Його тіло має осколкові поранення і є речовим доказом у межах кримінального провадження.

Моя дружина є єдиною прямою спадкоємицею та найближчою родичкою загиблого. Однак, у зв`язку з ДЦП та наявністю маленької дитини на руках, вона фізично не може самостійно займатися всіма адміністративними та процесуальними питаннями, пов`язаними із загибеллю батька.

Для вирішення цих питань необхідна нотаріальна довіреність на її вітчима (батька моєї дружини) для представлення її інтересів у всіх відповідних інстанціях.

При зверненні до нотаріуса нам було вказано на необхідність максимально чіткого та вичерпного переліку повноважень, інстанцій та документів, які може підписувати довірена особа, задля уникнення проблем із прийняттям довіреності державними органами.

У зв`язку з цим, прошу вас надати рекомендації та роз`яснення щодо наступних питань, які необхідно врахувати при складанні цієї довіреності:

Визначення інстанцій:

Наскільки детально необхідно зазначати назви державних органів та установ (наприклад, чи достатньо "Слідчі управління Національної поліції України" або необхідно вказувати конкретні районні управління, якщо відомо, яке саме веде справу)?
Чи обов`язково вказувати повні фізичні адреси всіх цих організацій (наприклад, ГУНП у м. Києві, Київське міське клінічне бюро судово-медичної експертизи, РАЦСи, суди)? Якщо так, то наскільки це критично для чинності довіреності?
Які ще установи чи відомства, окрім перерахованих нижче, можуть бути задіяні в подібних справах (наприклад, органи соціального захисту, Пенсійний фонд, архіви, військові установи, якщо загиблий був пов`язаний зі ЗСУ/ТРО)?
Слідче управління поліції, яке веде кримінальну справу.
Судово-медична експертиза (Бюро судової експертизи, морг).
Органи місцевого самоврядування.
РАЦС.
Суди.
Державні архіви.

Перелік дій:
Якими формулюваннями найкраще описувати повноваження довіреної особи, щоб вони були максимально широкими, але при цьому чіткими та не викликали питань у чиновників?
Чи достатньо загального списку дій (підписання заяв, отримання довідок, участь у слідчих діях) або потрібні більш конкретні формулювання для кожного типу інстанцій?
Перелік документів:

Чи необхідно вичерпно перераховувати всі типи документів, які довірена особа зможе підписувати та отримувати (наприклад, акт судово-медичної експертизи, свідоцтво про смерть, протоколи допитів, дозволи на поховання, документи для отримання допомоги)? Наскільки детальним має бути цей список?
Строк дії довіреності:

Який оптимальний строк дії довіреності варто вказати, враховуючи тривалість подібних кримінальних проваджень та бюрократичних процедур?
Додаткові аспекти:

Чи є якісь специфічні вимоги до довіреності в умовах воєнного стану в Україні?

Які ще нюанси, про які ми можемо не знати, слід врахувати при складанні такої довіреності, щоб вона була максимально ефективною та функціональною?
Буду дуже вдячний за вашу професійну допомогу та рекомендації. Готовий надати всі необхідні додаткові дані для формування максимально повної та юридично коректної довіреності.

З повагою,

Петренко Ігор
0661530460
28.05.2025 09:55 41

Консультация исполнителя

Андрей Карпенко
Адвокат Київ
На портале: 4 года
179 отзывов (178 +) (1 -)
Консультации: 976

Вітаю!

Вимоги до змісту та форми довіреності регламентовано, зокрема, Цивільним кодексом (далі - Кодекс) та Порядком вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженим наказом Мін'юсту від 22.02.2012 № 296/5.

Форма довіреності повинна відповідати формі, в якій відповідно до закону має вчинятися правочин.

У довіреності мають бути  юридичні дії, які належить вчинити представнику. Дії мають бути правомірними, конкретними та здійсненними.

---------

Реєстрація смерті проводиться в день звернення до ДРАЦС, ЦНАП або консульських установ, а свідоцтво про смерть та витяг з реєстру видаються одразу після внесення даних. Дотримання строків подачі заяви (до трьох або п’яти днів) дозволяє уникнути складнощів і забезпечити реалізацію прав на спадщину, допомогу на поховання та інші юридичні дії

Державна реєстрація смерті є важливою юридичною процедурою, яка підтверджує факт смерті особи та забезпечує правові наслідки для родичів та спадкоємців. В Україні ця процедура регулюється законодавством, зокрема Законом України від 01.07.2010 № 2398-VI «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» та Цивільним кодексом України.

Реєстрацію смерті здійснюють відділи державної реєстрації актів цивільного стану Міністерства юстиції України. Також цю функцію можуть виконувати виконавчі органи міських, сільських, селищних рад та ЦНАП.

Відповідно до п.14 гл.1 р. ІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 № 52/5, у разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях відповідно до Закону України від 12.05.2015 № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» заява про державну реєстрацію смерті подається до будь-якого відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем звернення заявника.

Підставою для проведення державної реєстрації смерті є:

а) лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров'я України від 08.08.2006 № 545;

б) фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров'я України від 08.08.2006 № 545;

в) лікарське свідоцтво про перинатальну смерть;

г) рішення суду про оголошення особи померлою;

ґ) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час;

д) повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів;

е) повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть.

Державна реєстрація смерті проводиться за заявою родичів померлого, представників органу опіки та піклування, працівників житлово-експлуатаційних організацій, адміністрації закладу охорони здоров'я, де настала смерть, та інших осіб.

І.

1.

Юридична адреса може бути зазначена, якщо це необхідно для конкретного випадку, але не є обов'язковим. 

2.
Приклади повноважень, які можуть бути надані в довіреності (слідче управління):
  • Представляти інтереси довірителя у слідчому управлінні, брати участь у процесуальних діях.
  • Знайомитися з матеріалами справи, робити з них витяги та знімати копії.
  • Підписувати та подавати документи.
  • Давати пояснення та висловлювати позицію довірителя.
  • Вчиняти інші дії, необхідні для захисту інтересів довірителя в межах наданих повноважень. 

3.

Для отримання форми довіреності на представництво в бюро судово-медичної експертизи, варто звернутися до конкретного бюро, в якому ви плануєте здійснювати представництво.

  • Зверніться до обраного бюро з проханням надати форму довіреності. Можливо, вони мають стандартну форму, яку можна заповнити.
  • Заповнення форми:
    У разі, якщо бюро надає форму, заповніть її відповідно до інструкцій. У довіреності потрібно зазначити наступні дані:
    • Імена, прізвища та по батькові представника та представленого.
    • Назву бюро судово-медичної експертизи.
    • Кількість представлених питань, які потрібно буде вирішити.
    • Права, надані представнику (наприклад, право підписувати документи, отримувати матеріали та інші).
    • Строк дії довіреності.
    • Підпис та печатку представленого.

    4.

    Представник може отримати свідоцтво про смерть. Потрібно надати нотаріально посвідчену довіреність, яка підтверджує повноваження представника, а також заяву, в якій заявник вказує свої дані та дані померлого. 
    Докладніше:
    • Представник:
      Представником може бути родич, член сім'ї, спадкоємець або інша заінтересована особа. 
    • Довіреність:
      Потрібна нотаріально посвідчена довіреність, в якій чітко зазначено, що представник має право отримати свідоцтво про смерть. 
    • Заява:
      Заява подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану (ДРАЦС) та містить інформацію про заявника, померлого та підставу отримання свідоцтва. 

    5.

    Довіреність на представництво в архівах – це юридичний документ, що надає повноваження особі представляти інтереси іншої особи в архівах та отримувати необхідні документи. 
    У довіреності необхідно чітко вказати, які саме дії може вчиняти повірена особа в архівах (наприклад, отримання копій документів, отримання довідок, тощо). 
    6.
    Суди: 
    Вказується, що представник може представляти інтереси довірителя в суді, з правом подавати позовні заяви, апеляції, брати участь у засіданнях, тощо.
    7.
    Довіреність має чітко визначати, які саме дії повірений має право вчиняти від імені довірителя в органах місцевого самоврядування. 
    ОТЖЕ, ПО КОЖНОМУ ОРГАНУ ПЕРЕЛІЧУЄТЕ ПОВНОВАЖЕННЯ - З КОЖНИМ ОРГАНОМ(УСТАНОВОЮ) ПОПЕРЕДНЬО ПОСПІЛКУЙТЕСЬ, ТА ВИРІШИТЬ, ЩО ВОНИ ХОЧУТЬ БАЧИТИ В ДОВІРЕНОСТІ.
    Чинне законодавство України не встановлює обмежень щодо максимального строку дії Довіреності. Довіреність може бути видана як з визначеним строком дії, так і без встановлення такого строку (безстрокова довіреність зберігає чинність до її припинення).
    ІІ.
    Заява на спадщину  має бути подана до державної нотаріальної контори чи до приватного нотаріуса (на вибір спадкоємця) за місцем відкриття спадщини. Місцем відкриття спадщини є останнє місце проживання спадкодавця.

    При цьому, необхідно мати на увазі, що спадщина відкривається внаслідок смерті особи або оголошення її померлою, а часом відкриття спадщини є день смерті особи або день, з якого вона оголошується померлою.

    Заява про прийняття спадщини подається в шестимісячний строк з часу відкриття спадщини.

    Заява про прийняття спадщини чи заява про відмову від неї, подається особисто спадкоємцем до нотаріальної контори у письмовій формі. Якщо спадкоємець особисто прибув до нотаріуса, нотаріальне засвідчення справжності його підпису на таких заявах не вимагається.  

    Якщо заява, на якій справжність підпису спадкоємця не засвідчена, надійшла поштою, вона приймається нотаріусом, заводиться спадкова справа, а спадкоємцю повідомляється про заведення спадкової справи та необхідність надіслати заяву, оформлену належним чином (справжність підпису на таких заявах має бути нотаріально засвідченою), або особисто прибути до нотаріуса.

    Не допускається приймати заяви про прийняття спадщини, про відмову від неї або заяви про їх відкликання, складені від імені спадкоємців їх представниками, що діють на підставі довіреностей.

    Своєчасно надісланою вважається заява, справжність підпису особи на якій засвідчена (або не засвідчена) нотаріально, що направлена поштовим відправленням до закінчення шестимісячного строку для прийняття спадщини і яка надійшла нотаріусу після закінчення цього строку. Нотаріус приймає такі заяви, заводить спадкову справу та у випадку надходження заяви, справжність підпису на якій не засвідчено нотаріально, надсилає лист спадкоємцю, в якому пропонується надіслати заяву, оформлену належним чином, або особисто прибути до нотаріуса за місцем відкриття спадщини.

    ОТЖЕ, ЗАЯВУ НА ОТРИМАННЯ СПАДЩИНИ ТРЕБА ПОДАВАТИ НОТАРІУСУ ОСОБИСТО.

Якщо подобається, тисни кнопку
Не нашли ответа на свой вопрос? Тогда задайте платный или бесплатный вопрос
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram