Юридична особа передплатила кошти на рахунок іншої юр.особи. Постачальник відмовився поставити товар на підставі того, що його вже немає в наявності. Передплачені кошти не повернули. Ігнорують телефонні дзвінки. Які правильні дії потрібно зробити в такому випадку, щоб повернути кошти покупцю? Якщо доведеться звертатися до суду, наскільки це складно?
В даному випадку у вас є два шляхи повернення коштів:
Якщо про поставку товару ви домовилися з контрагентом шляхом листування (в тому числі електронною поштою) і сплатили кошти на підставі рахунку і відповідно у вас є документальне підтвердження цих обставин, то в силу вимог ст. ст. 205, 207, 208, 638-642 Цивільного кодексу України та ст. ст. 181 Господарського кодексу України можна говорити про те, що ви домовилися з контрагентом щодо всіх істотних умов договору (ціна, строки, предмет) і фактично між вами було укладено договір поставки.
Відповідно невиконання умов договору, а саме нездійснення поставки товару є порушенням норм ст. ст. 525 та 530 Цивільного кодексу України та ст. 193 Господарського кодексу України.
Як наслідок ви маєте право вимагати повернення сплачених коштів, а також в залежності від деталей вашої ситуації ще додатково сплати неустойки та/або відшкодування збитків (Глава 51 Цивільного кодексу України).
Якщо ж у вас відсутні документи, що підтверджують домовленість з контрагентом щодо ціни, предмета та строків поставки, але є докази сплати коштів на їх рахунок, то в цій ситуації ви можете піти іншим шляхом. А саме, говорити про набуття контрагентом коштів без достатньої правової підстави (відсутність договору чи іншої законної підстави для перерахування коштів).
В такому випадку ви маєте право вимагати повернення коштів, набутих контрагентом без достатньої правової підстави відповідно до ст. 1212 Цивільного кодексу України.
В будь-якому з обраних шляхів необхідно вчинити наступні дії:
Також рекомендую:
Наявність такої накладної та її реєстрацію ви маєте змогу перевірити направивши в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних.
Якщо накладна не зареєстрована – подавайте скаргу до державної фіскальної служби (додаток 8 до податкової декларації з ПДВ).
Надходження заяви із скаргою є підставою для проведення ДФС документальної позапланової перевірки продавця для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов'язань з податку за відповідною операцією (пп. 78.1.9 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України).
Тим самим ви вплинете на недобросовісного контрагента і можливо попередити вчинення ним аналогічних дій по відношенню до інших.