Викликають у військомат

Доброго дня!

Я знаходжуся зараз у Києві, але приписаний в іншій області, з воєнкомата телефонували, не взяв трубки тоді. Батакам теж телефонували, сказали що якщо не приїду у військомат на вручення повістки про проходження мед-комісії, приїдуть до дому (там де приписаний) і вручать документ про кримінальну відповідальність.

Мені 26, працюю як фоп (фоп зареєстрований по місці прописки), плачу податки, у сімʼї пʼятеро осіб, тільки я працюю.

У мене є військова кафедра. Офіцер запасу, спеціальність - політологія.

Питання:
1. Яка міра відповідальності може бути за неявлення у військомат враховуючи воєнну обстановкую?
2. У якому випадку мене можуть призвати до військової служби?
3. Чи можуть представники воєнкомату приїхати до дому, і вимагати обшук будинку?
4. Чи мають право представники воєнкомату вручити повістку або документ про кримінальну відповідальність батькам?

Буду вдячний за посилання на офіційні правові джерела!

04.05.2022 19:16 6323

Консультация исполнителя

Добрий день.

1. Яка міра відповідальності може бути за неявлення у військомат враховуючи воєнну обстановкую?

Відповідно до змісту ст. 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» громадяни зобов'язані з'являтися за викликом до військових комісаріатів (військовозобов'язані Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України) для постановки на військовий облік та визначення призначення на воєнний час. Під час мобілізації та переведення Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту на штати воєнного часу громадяни (крім тих, які проходять службу у військовому резерві) зобов'язані з'явитися до військових частин або на збірні пункти військових комісаріатів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядження, повістках або розпорядженнях військових комісарів (військовозобов'язані Служби безпеки України - керівників органів, де вони перебувають на військовому обліку, військовозобов'язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту). Резервісти зобов'язані з'явитися до військових частин у строки, визначені командирами військових частин, в яких вони проходять службу у військовому резерві.

За неявку за повісткою на медичний огляд передбачена адміністратина відповідальність за ст.210-1 КУпАП(https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text)

Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -

тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян(3400 -5100 грн.) і на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Для того щоб притягти до адміністративної відповідальності потрібно тільки особиста присутність, щоб складити протокол і вручити його, без оформлення документів не буде штрафу.

   Крім повістки на підтвердження данних та медичнго догляду, існує повістка на відправку(моблізаційне розпорядження) - це документ, який призначений для персонального оповіщення військовозобов'язаних, призваних на військову службу під час мобілізації, в особливий період, про їх виклик і прибуття у визначені час та пункти з метою відправки до військових частин для проходження військової служби. Повістка складається з двох частин: відривна частина повістки та корінець повістки. В свою чергу відривна частина повістки вручається військовозобов'язаному персонально під особистий підпис, який ставиться ним у корінці повістки. Таким чином Ви підписалися при отримані повістки.

   За повне ухилення від явки за такою повісткою загрожує кримінальна відповідальність за ст. 336 КК України(ухилання від призову під час мобілізації)(https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text), що наведена вище(карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років).

  Ухилення має місце у випадку, коли особа, яка отри­мала повідомлення (повістку) про призов, не з’являється без поважних причин до при­зовного пункту в строки, зазначені у повідомленні, або хоча і не отримала повідомлен­ня, але знає про призов і не з’являється до призовного пункту протягом місяця.

 Проблема не міститься у тому, що Вам необхідно зніматися з обліку, Ви можете цього не робити поїхати до ТЦКСП за місцем реєстрації та знову стати на облік, Закон це не порушує, справа тут у тому, що Ви отримали повістку про відправку до військової частини. А сама відправка та військова служба розпочнеться, якщо Ви будте признані придатним до військової служби або обмежено придатним.

Для уникнення від відповідальності

Згідно ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12#Text), поважними причинами неприбуття призовників до призовних ділянок у строк, встановлений територіальним центром комплектування та соціальної підтримки, підтверджені відповідними документами, визнаються: перешкода стихійного характеру, хвороба призовника або інші обставини, що позбавили його можливості особисто прибути у зазначений пункт та строк; смерть його близького родича (батьків, дружини, дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) чи близького родича його дружини".

  1. Основною законною підставою для неявки у військкомат є хвороба (будь-яке захворювання), що є поважною причиною для неявки. Ви можете викликати швидку допомогу та отримати довідку про виклик швидкої допомоги з наступним направленням на лікування до лікарні, яку потім направить до військкомату із заявою у зручний спосіб. Також, Ви можете звернутися до будь-якої лікарні та отримати довідку про те, що захворіли та проводиться лікування, яку потім направить до військкомату зручним способом. Крім того, Ви можете лягти в лікарню та отримати довідку про те, що захворіли та проводиться лікування, яку потім направити до військкомату зручним способом(поштою).

   У разі можливості підтвердження хвороби з дня неявки(краще, щоб хвороба була затяжною, як ковід), потім дозвонитися до військомату та сказати, що захворіли, та надасте довідку. Можете відправити довідку за допомогою Укрпошти(з описом та повідомленням про вручення).

2.У разі наявності, надати докази(за допомогою Укрпошти(з описом та повідомленням про вручення)) наявності у Вас підстави для звільнення від військової служби під час мобілізації відповідно до ст. 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text.

Відповідальність за ухилення від обліку.

Чинне законодавство передбачає адміністративну відповідальність за порушення законодавства про військовий облік.

Згідно ст. 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, за порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку тягне за собою накладення штрафу. Тобто військовозобов’язаний, що не став на облік уза своїм поточним місцезнаходженням  може бути оштрафованим на суму до 1 700 грн.

У випадку відсутності реєстрації у  військовозобов’язаний може бути попереджений  про необхідність постановки на облік.

У випадку неявки особу може бути притягнуто до кримінальної відповідальності після отримання письмового попередження.

Згідно  ч.1 ст. 337 КК України, ухилення військовозобов’язаного від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки, керівниками відповідних органів Служби безпеки України, відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, карається штрафом  8500 грн або виправними роботами на строк до одного року.Кримінальна відповідальність встановлюється тільки після письмового попередження керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки, керівниками відповідних органів Служби безпеки України, відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України.

2. У якому випадку мене можуть призвати до військової служби?

Підстави для звільнення від призову - ст. 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text .

Якщо Ви не маєте вищенаведених підстав для звільнення від військової служби під час мобілізації, то Ви в є військовозобовязаним(включені до запасу) та підлягаєте  проходження медичної комісії при територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки(військоматі), призову до військової служби під час мобілізації. Зараз в Україні оголошена третя хвиля мобілізації– призиваються офіцери запасу – військовозобов’язані, які закінчили військові кафедри ВНЗ. Однак хвилі є умовні та не офіційні, їх оголошують у ЗМІ, насамперед призов здійснюється за мобілізаційним планом, що є таємною інформацією. Тому, є вірогідність, що Ви можете бути мобілізовані, якщо у Вас не буде підстав для звільнення та Ви пройдете медичну комісію відповідно до Положення про ВЛК(https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1109-08#Text) - якщо у Вас є захворювання можете подивитись на придмет не предатності, частіше при непридатність свідчить пункт "а" відповідної статті. 

3. Чи можуть представники воєнкомату приїхати до дому, і вимагати обшук будинку?

Конституція України(стаття 30 Конституції України(https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text)) гарантує кожному громадянину недоторканність житла. .

Незаконним вважається обшук, здійснюваний особами, які не мають на це права, або вчинений із порушенням Кримінально-процесуального кодексу України, тобто особами, що за певних умов мають на це право, але в цьому випадку не були наділені необхідними повноваженнями відповідно до ст. 234-236 КПК України.

Відповідно до ст. 234-236 КПК України(https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#n2186).

ст.234. Обшук проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб.

2. Обшук проводиться на підставі ухвали слідчого судді місцевого загального суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться орган досудового розслідування, а у кримінальних провадженнях щодо злочинів, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, - на підставі ухвали слідчого судді Вищого антикорупційного суду.

3. У разі необхідності провести обшук слідчий за погодженням з прокурором або прокурор звертається до слідчого судді з відповідним клопотанням, яке повинно містити відомості про:

1) найменування кримінального провадження та його реєстраційний номер;

2) короткий виклад обставин кримінального правопорушення, у зв’язку з розслідуванням якого подається клопотання;

3) правову кваліфікацію кримінального правопорушення з зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність;

4) підстави для обшуку;

5) житло чи інше володіння особи або частину житла чи іншого володіння особи, де планується проведення обшуку;

6) особу, якій належить житло чи інше володіння, та особу, у фактичному володінні якої воно знаходиться;

7) індивідуальні або родові ознаки речей, документів, іншого майна або осіб, яких планується відшукати, а також їхній зв’язок із вчиненим кримінальним правопорушенням;

8) обґрунтування того, що доступ до речей, документів або відомостей, які можуть у них міститися, неможливо отримати органом досудового розслідування у добровільному порядку шляхом витребування речей, документів, відомостей відповідно до частини другої статті 93 цього Кодексу, або за допомогою інших слідчих дій, передбачених цим Кодексом, а доступ до осіб, яких планується відшукати, - за допомогою інших слідчих дій, передбачених цим Кодексом. Зазначена вимога не поширюється на випадки проведення обшуку з метою відшукання знаряддя кримінального правопорушення, предметів і документів, вилучених з обігу.

До клопотання також мають бути додані оригінали або копії документів та інших матеріалів, якими прокурор, слідчий обґрунтовує доводи клопотання, а також витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження, в рамках якого подається клопотання.

4. Клопотання про обшук розглядається у суді в день його надходження за участю слідчого або прокурора.

5. Слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про обшук, якщо прокурор, слідчий не доведе наявність достатніх підстав вважати, що:

1) було вчинено кримінальне правопорушення;

2) відшукувані речі і документи мають значення для досудового розслідування;

3) відомості, які містяться у відшукуваних речах і документах, можуть бути доказами під час судового розгляду;

4) відшукувані речі, документи або особи знаходяться у зазначеному в клопотанні житлі чи іншому володінні особи;

5) за встановлених обставин обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб, а також заходом, пропорційним втручанню в особисте і сімейне життя особи.

6. У разі відмови у задоволенні клопотання про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи слідчий, прокурор не має права повторно звертатися до слідчого судді з клопотанням про дозвіл на обшук того самого житла чи іншого володіння особи, якщо у клопотанні не зазначені нові обставини, які не розглядалися слідчим суддею.

Стаття 235. Ухвала про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи

1. Ухвала слідчого судді про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи з підстав, зазначених у клопотанні прокурора, слідчого, надає право проникнути до житла чи іншого володіння особи лише один раз.

2. Ухвала слідчого судді про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи повинна відповідати загальним вимогам до судових рішень, передбачених цим Кодексом, а також містити відомості про:

1) строк дії ухвали, який не може перевищувати одного місяця з дня постановлення ухвали;

2) прокурора, слідчого, який подав клопотання про обшук;

3) положення закону, на підставі якого постановляється ухвала;

4) житло чи інше володіння особи або частину житла чи іншого володіння особи, які мають бути піддані обшуку;

5) особу, якій належить житло чи інше володіння, та особу, у фактичному володінні якої воно знаходиться;

6) речі, документи або осіб, для виявлення яких проводиться обшук.

3. Виготовляються дві копії ухвали, які чітко позначаються як копії.

Стаття 236. Виконання ухвали про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи

1. Ухвала про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи може бути виконана слідчим чи прокурором. Для участі в проведенні обшуку може бути запрошений потерпілий, підозрюваний, захисник, представник та інші учасники кримінального провадження. З метою одержання допомоги з питань, що потребують спеціальних знань, слідчий, прокурор для участі в обшуку має право запросити спеціалістів. Слідчий, прокурор вживає належних заходів для забезпечення присутності під час проведення обшуку осіб, чиї права та законні інтереси можуть бути обмежені або порушені. Незалежно від стадії цієї слідчої дії слідчий, прокурор, інша службова особа, яка бере участь у проведенні обшуку, зобов’язані допустити на місце його проведення захисника чи адвоката, повноваження якого підтверджуються згідно з положеннями статті 50 цього Кодексу.

2. Обшук житла чи іншого володіння особи на підставі ухвали слідчого судді повинен відбуватися в час, коли заподіюється найменша шкода звичайним заняттям особи, яка ними володіє, якщо тільки слідчий, прокурор не вважатиме, що виконання такої умови може істотно зашкодити меті обшуку.

3. Перед початком виконання ухвали слідчого судді особі, яка володіє житлом чи іншим володінням, а за її відсутності - іншій присутній особі повинна бути пред’явлена ухвала і надана її копія.

Слідчий, прокурор має право заборонити будь-якій особі залишити місце обшуку до його закінчення та вчиняти будь-які дії, що заважають проведенню обшуку. Невиконання цих вимог тягне за собою передбачену законом відповідальність.

Слідчий, прокурор не має права заборонити учасникам обшуку користуватися правовою допомогою адвоката або представника. Слідчий, прокурор зобов’язаний допустити такого адвоката або представника до обшуку на будь-якому етапі його проведення.

4. У разі відсутності осіб у житлі чи іншому володінні копія ухвали повинна бути залишена на видному місці у житлі чи іншому володінні особи. При цьому слідчий, прокурор зобов’язаний забезпечити схоронність майна, що знаходиться у житлі чи іншому володінні особи, та неможливість доступу до нього сторонніх осіб.

5. Обшук на підставі ухвали слідчого судді повинен проводитися в обсязі, необхідному для досягнення мети обшуку. За рішенням слідчого чи прокурора може бути проведено обшук осіб, які перебувають в житлі чи іншому володінні, якщо є достатні підстави вважати, що вони переховують при собі предмети або документи, які мають значення для кримінального провадження.

Обшук особи здійснюється особами тієї самої статі у присутності адвоката, представника на вимогу такої особи. Неявка адвоката, представника для участі у проведенні обшуку особи протягом трьох годин не перешкоджає проведенню обшуку. Хід і результати особистого обшуку підлягають обов’язковій фіксації у відповідному протоколі.

6. Слідчий, прокурор під час проведення обшуку має право відкривати закриті приміщення, сховища, речі, долати системи логічного захисту, якщо особа, присутня при обшуку, відмовляється їх відкрити чи зняти (деактивувати) систему логічного захисту або обшук здійснюється за відсутності осіб, зазначених у частині третій цієї статті.

Якщо під час обшуку слідчий, прокурор виявив доступ чи можливість доступу до комп’ютерних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв’язку, для виявлення яких не надано дозвіл на проведення обшуку, але щодо яких є достатні підстави вважати, що інформація, що на них міститься, має значення для встановлення обставин у кримінальному провадженні, прокурор, слідчий має право здійснити пошук, виявлення та фіксацію комп’ютерних даних, що на них міститься, на місці проведення обшуку.

Особи, які володіють інформацією про зміст комп’ютерних даних та особливості функціонування комп’ютерних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв’язку, можуть повідомити про це слідчого, прокурора під час здійснення обшуку, відомості про що вносяться до протоколу обшуку.

7. При обшуку слідчий, прокурор має право проводити вимірювання, фотографування, звуко- чи відеозапис, складати плани і схеми, виготовляти графічні зображення обшуканого житла чи іншого володіння особи чи окремих речей, виготовляти відбитки та зліпки, оглядати і вилучати документи, тимчасово вилучати речі, які мають значення для кримінального провадження. Предмети, які вилучені законом з обігу, підлягають вилученню незалежно від їх відношення до кримінального провадження. Вилучені речі та документи, які не входять до переліку, щодо якого прямо надано дозвіл на відшукання в ухвалі про дозвіл на проведення обшуку, та не відносяться до предметів, які вилучені законом з обігу, вважаються тимчасово вилученим майном.

8. Особи, у присутності яких здійснюється обшук, при проведенні цієї слідчої (розшукової) дії мають право робити заяви, що підлягають занесенню до протоколу обшуку.

9. Другий примірник протоколу обшуку разом із доданим до нього описом вилучених документів та тимчасово вилучених речей (за наявності) вручається особі, у якої проведено обшук, а в разі її відсутності - повнолітньому членові її сім’ї або його представникові.

При проведенні обшуку на підприємстві, в установі або організації другий примірник протоколу вручається керівнику або представникові підприємства, установи або організації.

10. Обшук житла чи іншого володіння особи на підставі ухвали слідчого судді в обов’язковому порядку фіксується за допомогою аудіо- та відеозапису.

Таким чином, співробітники військомату не мають права проводити обшук, проводити обшук можуть органу досудового розслідування(слідчі, прокурори) у випадку відкритого кримінального провадження(наприклад за ст.335 або 336 КК України) тільки при наявності рішення суду(ухвали слідчого судді).


4. Чи мають право представники воєнкомату вручити повістку або документ про кримінальну відповідальність батькам?

Відповідно до пункту 56 Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2002 року № 352 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/352-2002-п#Text)оповіщення громадян про призов на строкову військову службу та їх прибуття на призовні дільниці здійснюється за розпорядженнями керівників районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Вручення повісток проводиться через відповідні органи місцевого самоврядування, керівників підприємств, установ, організацій, у тому числі закладів освіти, незалежно від підпорядкування і форми власності. Окрім того, повістки громадянам можуть також вручатися безпосередньо посадовими особами районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

У разі надходження на підприємство листа з військкомату, відповідальний за ведення військового обліку зобов'язаний вручити повістку військовозобов'язаному працівнику під підпис.

Якщо працівник відмовляється від отримання повістки, то відповідальна особа за ведення військового обліку має скласти акт про відмову від підпису та отримання повістки і відправити його до військкомату.

Повістка має бути вручена особисто або уповноваженими особами повинен бути складений акт про відмову від отримання повістки із підписами уповноважених осіб та свідків.

Таким чином, повістку вручають особисто в руки військовозобов’язаного, він повинен розписатись у ній особисто, підпис третіх осіб (родичів, сусідів, представників ЖЕКів та інших), в т.ч. батькам не вважається дійсним. Якщо ж у Вас виникнуть питання щодо достовірного підпису на повістці, то справу можливо вирішувати в судовому порядку.Повістки, надіслані поштою, залишені в поштовій скриньці, під дверима, або передані через членів сім’ї чи третіх осіб, не можуть вважатись належним повідомленням. Також не є належним повідомлення по телефону.

Якщо у Вас залишились додаткові питання або з питань супроводження зможете звертитися на пошту [email protected] або за допомогою месенджерів(телефон у профілі).

Дякую за звернення, буду вдячний за відгук.

Якщо подобається, тисни кнопку
Не нашли ответа на свой вопрос? Тогда задайте платный или бесплатный вопрос
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram