АКТУАЛЬНО НА 09.02.2015
1. В приложении АВ декларации по налогу на прибыль в строке 1 отражается «Сума виплачених у звітному (податковому) періоді дивідендів (прирівняних до них платежів». В связи с этим переплата по дивидендам, образовавшаяся за счет убытков за 2013 год не может влиять на заполнение данной строки.
Также в форме Расчета по отчислениям чистой прибыли в бюджет также не предусмотрено уменьшать чистую прибыль за текущий год на убыток на предыдущий год, поскольку данная форма не носит накопительный характер.
По нашему мнению, переплата за предыдущие годы может быть зачтена в счет уплаты дивидендов за отчетный год при наличии подтверждения данной переплаты актом сверки с налоговой инспекцией и направления в налоговую заявления о зачете переплаты за 2013 год в счет уплаты за отчетный год.
2. Относительно сроков представления Расчета по дивидендам и санкций по отчислениям в бюджет чистой прибыли имеется два письма: от 19.04.2012 г. N 11361/7/15-1217, от 08.05.2012 г. N 13074/7/15-1217. Также изложена позиция налоговиков в Налоговой базе знаний на сайте ГФСУ.
Суть позиции налоговиков сводится к следующему.
По нашему мнению, позиция налогового органа не соответствует нормам законодательства, поскольку отчисление части чистой прибыли в бюджет не является налоговым платежем и установлено не Налоговым кодексом, а Законом «Об управлении объектами государственной собственности». Данный Закон не предусматривает конкретную ответственность (Стаття 17. За невиконання вимог законів України та інших нормативно-правових актів з питань управління об'єктами державної власності до винних осіб застосовуються заходи адміністративної, дисциплінарної, цивільно-правової та кримінальної відповідальності згідно із законом). В связи с этим ссылки налоговиков на п.41.1, 110.1, 111.1, 111.2, 113.3 НКУ в качестве обоснования размера санкций, по нашему мнению, необоснованны.
Основные нормы, которые регулируют срок представления Расчета и уплату в бюджет это п.2 и п.3 постановления КМУ от 23 февраля 2011 г. N 138:
Розрахунок частини чистого прибутку (доходу) разом з фінансовою звітністю, складеною відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, подається державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями до органів державної податкової служби у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток підприємств.
Исходя из этих норм срок представления Расчета – это срок представления портом декларации за год, срок уплаты отчислений части чистой прибыли в бюджет – это срок уплаты налога на прибыль по декларации порта.
Можно ли отстоять такую позицию в суде, сложно предположить, поскольку нам не известна судебная практика по этим вопросам. В связи с этим рекомендуется в целях уменьшения риска применения санкций и возможных судебных споров, сдать Расчет в срок требуемый налоговым органом и при необходимости внести уточнение в Расчет с соответствующей уплатой платежей в бюджет.
_____________________________________________________________
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
від 19.04.2012 р. N 11361/7/15-1217
Державна податкова служба України надає методичну допомогу стосовно виправлення самостійно виявлених помилок у Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями.
Відповідно до статті 1 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, визначає їх вичерпний перелік, що справляються в Україні, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Статтями 9 та 10 Кодексу визначено вичерпний перелік загальнодержавних і місцевих податків і зборів. В переліку загальнодержавних податків (зборів), встановлених у вказаних статтях, відсутній такий податок (збір) як "частина чистого прибутку (доходу)".
Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями визначений постановою Кабінету міністрів України від 23.02.2011 N 138 (далі - Порядок N 138) на підставі статті 29 Бюджетного кодексу України та статей 5 і 11 Закону України від 21.09.2006 N 185-V "Про управління об'єктами державної власності".
Відповідно до пункту 3 Порядку N 138 частина чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету, визначається державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями відповідно до форми розрахунку, встановленої Державною податковою службою, та зазначається у декларації з податку на прибуток підприємства.
Розрахунок частини чистого прибутку (доходу) разом з фінансовою звітністю, складеною відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, подається державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до органів державної податкової служби у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток підприємств.
Наказом ДПА України від 16.05.2011 N 285 "Про затвердження форми Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.05.2011 за N 346/19381, затверджено форму Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями (Розрахунок).
Таким чином, враховуючи викладене, в умовах дії Кодексу "частина чистого прибутку (доходу)" не є податковим платежем, то, відповідно, порядок виправлення помилок, визначений статтею 50 Кодексу, для уточнення показників Розрахунку частини чистого прибутку (доходу) не застосовується. Водночас, контроль за відрахуванням до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями покладено на Державну податкову службу згідно із Порядком N 138.
Частина чистого прибутку визначається за результатами фінансово-господарської діяльності та розраховується за правилами бухгалтерського обліку.
Згідно пункту 4 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 3 "звіт про фінансові результати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99 N 87 (далі - П(С)БО-3), прибуток - це сума, на яку доходи перевищують пов'язані з ними витрати.
Чистий прибуток (збиток) розраховується як алгебраїчна сума прибутку (збитку) від звичайної діяльності та надзвичайного прибутку, надзвичайного збитку та податків з надзвичайного прибутку (пункт 37 П(С)БО-3). Зазначена сума зазначається у рядку 220 "Чистий прибуток" або рядку 225 "Чистий збиток" Звіту про фінансові результати.
Порядок виправлення помилок у фінансовій звітності підприємства визначений Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 6 "Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.05.99 N 137 (далі - П(С)БО-6).
Відповідно до пункту 4 П(С)БО-6 виправлення помилок, допущених при складанні фінансових звітів у попередніх роках, здійснюється шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року, якщо такі помилки впливають на величину нерозподіленого прибутку (непокритого збитку).
Виправлення помилок, які відносяться до попередніх періодів, вимагає повторного відображення відповідної порівняльної інформації у фінансовій звітності (пункт 5 П(С)БО-6).
Підпунктом 20.1 пункту 20 П(С)БО-6 визначено, що у примітках до фінансових звітів слід розкривати інформацію щодо виправлення помилок, які мали місце в попередніх періодах, зокрема, статті фінансової звітності минулих періодів, які були переобраховані з метою повторного подання порівняльної інформації.
Враховуючи викладене, державні унітарні підприємства та їх об'єднання, у разі якщо вони допустили помилки при складанні фінансової звітності, мають право виправити помилки за допомогою відображення відповідної порівняльної інформації у фінансовій звітності.
Таким чином, у зв'язку з тим, що частина чистого прибутку визначається відповідно до правил ведення бухгалтерського обліку, то у разі зазначення помилки у Розрахунку частини чистого прибутку (доходу) за відповідний період, платник має право виправити відповідну помилку у Розрахунку частини чистого прибутку (доходу) за відповідний період, платник має право виправити відповідну помилку у Розрахунку частини чистого прибутку (доходу) за наступний звітний період, який складається наростаючим підсумком. У разі зазначення помилки Розрахунку частини чистого прибутку (доходу) у попередніх роках, платник має право виправити відповідну помилку у Розрахунку частини прибутку (доходу) за наступний звітний рік.
Разом з тим слід зазначити, що пункт 13 статті 29 Бюджетного кодексу України, стаття 11 Закону України від 21.09.2006 N 185-V "Про управління об'єктами державної власності", а також Порядок не передбачають, що частина чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об'єднань, що вилучається до державного бюджету відповідно до закону, та дивіденди (дохід), нараховані на акції (частки, паї) господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність, сплачуються відповідно до Кодексу.
Згідно із загальними положеннями Кодексу України про адміністративні правопорушення (із змінами і доповненнями) положення цього Кодексу поширюються і на адміністративні правопорушення, відповідальність за вчинення яких передбачена законами, ще не включені до цього Кодексу.
Відповідно до статті 164 та статті 166 Кодексу України про адміністративні правопорушення відсутність бухгалтерського обліку або ведення його з порушеннями установленого порядку, неподання фінансової звітності, неподання, несвоєчасне подання або подання не в повному обсязі на вимогу органів державної податкової служби для проведення позапланових перевірок первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, податкової звітності та інших документів, що пов'язані із такими зобов'язаннями, дотриманням вимог іншого законодавства, контроль за яким покладено на зазначені органи тощо, тягнуть за собою накладення штрафу.
Отже, враховуючи зазначене, платники зазначеного платежу у разі самостійного виявлення факту, заниження зобов'язання у Розрахунку не притягуються до відповідальності, передбаченої Податковим кодексом України, але враховуючи норми Кодексу України про адміністративні правопорушення, притягуються до адміністративної відповідальності.
Державним податковим службам в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, СДПІ по роботі з ВПП довести зазначений лист до відома платників податків і підпорядкованих підрозділів та забезпечити його врахування при проведення контрольно-перевірочної роботи та апеляційних процедур.
Заступник Голови | А. П. Ігнатов |
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
від 08.05.2012 р. N 13074/7/15-1217
Відповідно до частини 1 статті 11 Закону України від 21 вересня 2006 року N 185-V "Про управління об'єктами державної власності" (із змінами та доповненнями) державні унітарні підприємства (крім державного підприємства обслуговування повітряного руху України "Украерорух" відповідно до Закону України "Про приєднання України до Багатосторонньої угоди про сплату маршрутних зборів", а також державних підприємств "Міжнародний дитячий центр "Артек" і "Український дитячий центр "Молода гвардія") та їх об'єднання зобов'язані спрямувати частину чистого прибутку (доходу) до Державного бюджету України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року N 106 "Деякі питання ведення обліку податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджету" визначено, що контроль за справлянням надходжень до бюджету по коду бюджетної класифікації 21010000 "Частина чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об'єднань, що вилучається до бюджету, та дивіденди (доход), нараховані на акції (частки, паї) господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність" покладено на Державну податкову службу та Державну фінансову інспекцію (за результатами ревізій та перевірок).
Згідно з пунктом 2 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 року N 138 (далі - Порядок), частина чистого прибутку (доходу) сплачується державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до державного бюджету наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності за відповідний період у строк, встановлений для сплати податку на прибуток підприємств.
Абзацом першим пункту 3 Порядку встановлено, що частина чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету, визначається державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями відповідно до форми розрахунку, встановленої Державною податковою службою, та зазначається у декларації з податку на прибуток підприємства.
Згідно з абзацом другим пункту 3 Порядку розрахунок частини чистого прибутку (доходу) разом з фінансовою звітністю, складеною відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, подається державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до органів державної податкової служби у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток підприємств.
Форму Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затверджено наказом Державної податкової адміністрації України від 16.05.2011 N 285 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 31.05.2011 N 643/19381.
Згідно з пунктом 46.1 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) податкова декларація, розрахунок (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов'язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.
Пунктом 49.18 статті 49 Кодексу встановлено, що податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює, зокрема, календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі в разі сплати квартальних або піврічних авансових внесків) - протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя).
Водночас, згідно з пунктом 49.19 статті 49 Кодексу якщо податкова декларація за квартал, півріччя, три квартали або рік розраховується наростаючим підсумком на підставі показників базових податкових періодів, з яких складаються такі квартал, півріччя, три квартали або рік (без урахування авансових внесків), згідно з відповідним розділом Кодексу, зазначена податкова декларація подається у строки, визначені пунктом 49.18 цієї статті для такого базового звітного (податкового) періоду. Для цілей Кодексу під терміном "базовий звітний (податковий) період" слід розуміти перший звітний (податковий) період року, визначений відповідним розділом Кодексу.
Відповідно до пункту 152.9 статті 152 Кодексу для цілей розділу III "Податок на прибуток підприємств" Кодексу використовуються такі податкові періоди: календарний квартал, півріччя, три квартали, рік.
Таким чином, державні унітарні підприємства та їх об'єднання визначають частину чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету, згідно із формою розрахунку, яка затверджена Державною податковою службою, та подають її до органу державної податкової служби, на який покладено контроль за справляння цього платежу, протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) періоду.
З огляду на викладене "частина чистого прибутку (доходу)" є неподатковим платежем. Водночас, контроль за відрахуванням до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями покладено на Державну податкову службу України.
При цьому порядок адміністрування податків та зборів, визначених у розділі I Кодексу, а також контролю за дотриманням вимог податкового та іншого законодавства у випадках, коли здійснення такого контролю покладено на контролюючі органи, визначено розділом II Кодексу (пункт 40.1 статті 40 Кодексу).
Відповідно до пункту 41.1 статті 41 розділу II Кодексу контролюючими органами є, зокрема, органи державної податкової служби - щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім зазначених у підпункту 41.1.2 цього пункту, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладається на органи державної податкової служби.
Платники податків, податкові агенти та/або їх посадові особи несуть відповідальність у разі вчинення порушень, визначених законами з питань оподаткування та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (пункт 110.1 розділу II статті 110 Кодексу).
Згідно з пунктом 111.1 статті 111 розділу II за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності: фінансова, адміністративна та кримінальна.
Фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені (пункт 111.2 статті 111 розділу II Кодексу).
Штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за порушення норм законів з питань оподаткування або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, застосовуються у порядку та у розмірах, встановлених Кодексом та іншими законами України (пункт 113.3 статті 113 розділу II Кодексу).
Згідно з пунктом 120.1 статті 120 розділу II Кодексу неподання або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов'язаними нараховувати та сплачувати податки, збори податкових декларацій (розрахунків), -
тягнуть за собою накладання штрафу в розмірі 170 гривень, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.
Ті самі дії, вчиненні платником податків, до якого протягом було застосовано штраф за таке порушення, -
тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.
Таким чином, у разі неподання або несвоєчасного подання Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету, до органу державної податкової служби протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) періоду, платники несуть відповідальність, передбачену Кодексом, зокрема пунктом 120.1 статті 120 Кодексу.
При цьому відповідно до статті 1666 Кодексу України про адміністративні правопорушення неподання фінансової звітності, неподання, несвоєчасне подання або подання не в повному обсязі на вимогу органів державної податкової служби для проведення позапланових перевірок первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, податкової звітності та інших документів, що пов'язані з обчисленням і сплатою податків і зборів, а також сум, що пов'язані із такими зобов'язаннями, дотриманням вимог іншого законодавства, контроль за яким покладено на зазначені органи тощо, тягнуть за собою накладення штрафу.
Заступник Голови | А. П. Ігнатов |