Право на відстрочку від мобілізаціі , обмежено придатний , чи треба проходи ВЛК ... ?

Є два діагнози :
* сердце - Пролапс мітрального клапану ( вроджений ) - з невеликою мітральною недостатністю, невелика тристулкова недостатність , блокади сердця ( тимчасові - підтверджені кардіограмою ) .
* стопи - поперечна розпластаність стоп, больовий синдром, синовіїт 5 плеснефалангових суглобів, вальгусна деформація 2х мізінців на стопах ( вирішуется - тільки хірургічним втручанням ) , знижена можливість навантаження, ношу каркасні інвалідні устілки .

Під які норми законодавства мобілізаціі підпадают дані діагнози - обмежено придатний , відстрочка інш . ?
Чи , являюсь я військовозабов`язаним в даному випадку ?
Чи потрібно проходити ВЛК , як що вже є документальне підтвердження мед. закладів після обстежання ?
Чи можно подати до тЦК ці данні без особистої присутності, щоб бути в базі ТЦК -як не придатний , обмежено придатний ?
Чи мают право виписувату повісткі з цими діагнозами ?

03.01.2024 13:04 6973

Консультация исполнителя

Андрей Карпенко
Адвокат Київ
На портале: 3 года
166 отзывов (165 +) (1 -)
Консультации: 903

Вітаю!

І.

Я ще раз наголошую, що я Вам відповім з юридичної точки зору. 

Професійні медичні питання треба задавати лікарям, а не юристам.

СТУПІНЬ ПРИДАТНОСТІ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ ВИЗНАЧАЄ ТІЛЬКИ ВЛК.

ДО МОМЕНТУ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ВЛК ПРО ВАШУ НЕПРИДАТНІСТЬ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ ТА ЗНЯТТЯ ВАС З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ   - ВИ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИЙ.

ВАМ МАЮТЬ ПРАВО ВИПИСУВАТИ ПОВІСТКИ  -  ПІСЛЯ ОТРИМАННЯ ПОВІСТКИ ВИ ПОВИННІ З'ЯВИТИСЯ ДО ТЦКСП. 

ВИ ПОВИННІ ОСОБИСТО ПРОЙТИ ВЛК, ДИСТАНЦІЙНО РІШЕННЯ ПРО НЕПРИДАТНІСТЬ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ НЕ ПРИЙМАЮТЬСЯ. .

За Законом "Про військовий обов'язок і військову службу" військова служба – це діяльність людей, яким стан здоров'я дозволяє виконувати всі свої обов'язки.

хххххххх
Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджене наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року № 402 
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1109-08
1.2. Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров'я (далі - ТДВ) (додаток 3).

РОЗКЛАД

хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби

Стаття 38.
Включено: некоронарогенні хвороби серця (перикарда, міокарда, ендокарда, клапанного апарату), легеневе серце і порушення легеневого кровообігу (легенева емболія, усі форми легенево-серцевої недостатності, хвороби легеневих судин), усі форми кардіоміопатії, порушення серцевого ритму та провідності, дегенерація (дистрофія) міокарду, пролапс мітрального клапана та інші ураження клапанів серця, наслідки хірургічних втручань з приводу вроджених або набутих вад серця I00-I09, I26-I52, що супроводжуються серцевою недостатністю
а) із серцевою недостатністю II-Б-III стадії:
Непридатні до військової служби з виключенням з військового обліку
б) із серцевою недостатністю II-А стадії:
Непридатність до військової служби або обмежена придатність визначається індивідуально
в) із серцевою недостатністю I стадії:
Придатність до військової служби або обмежена придатність визначається індивідуально
Стаття 62.
Включено: набуті деформації та дефекти пальців кисті та стопи S60-69, S90-99, набуті деформації кінцівок Т11, Т13, Т92, Т93, набута плоскостопість М20-М21; фібробластичні порушення М72

а) зі значними порушеннями функцій: 

Непридатні до військової служби з виключенням з військового обліку

б) з помірними порушеннями функцій:

Непридатність до військової служби або обмежена придатність визначається індивідуально

в) з незначними порушеннями функцій:

Придатність до військової служби або обмежена придатність визначається індивідуально

Додаток 2
до Положення
про військово-лікарську експертизу
в Збройних Силах України
ПОЯСНЕННЯ
щодо застосування статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби

Стаття 38.

РОЗШИФРОВКА СТАНІВ ПО ВСІМ  ПУНКТАМ (КОМЕНТУВАТИ МОЖЕ ТІЛЬКИ ФАХІВЕЦЬ).

Стаття 62.

передбачає набуті вкорочення кінцівок, у тому числі внаслідок кутових деформацій кісток після неправильно зрощених переломів, а також набуті фіксовані деформації і дефекти стоп та кистей.

РОЗШИФРОВКА СТАНІВ ПО ВСІМ  ПУНКТАМ (КОМЕНТУВАТИ МОЖЕ ТІЛЬКИ ФАХІВЕЦЬ).

ххххх

ВАШІ ЗАХВОРЮВАННЯ В ПЕРЕЛІКУ Є, АЛЕ СТУПІНЬ ПОРУШЕННЯ ФУНКЦІЙ ВАШОГО ОРГАНІЗМУ ЗМОЖЕ ВИЗНАЧИТИ  ТІЛЬКИ ЛІКАР-ФАХІВЕЦЬ. ЮРИСТИ НЕ МАЮТЬ ПРАВА ОЦІНЮВАТИ СТУПІНЬ ВАШОЇ ПРИДАТНОСТІ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ. 

ВАМ ТРЕБА ЗВЕРНУТИСЯ ДО ЛІКАРЯ ФАХІВЦЯ,  КОТРИЙ ВИВЧИТЬ ВАШ СТАН ТА ПРОАНАЛУЗУЄ ЙОГО ВІДПОВІДНІСТЬ ПОЯСНЕННЯМ (Додаток 2 Наказу # 402).

ЗРОБИТИ ЦЕ ОНЛАЙН НЕ ЗМОЖЕ НАВІТЬ ЛІКАР.

хххххххххх

НАЯВНІ У ВАС МЕДИЧНІ ДОКУМЕНТИ ВЛК БЕРЕ ДО УВАГИ,  АЛЕ ВОНИ НЕ Є ВИЗНАЧАЛЬНИМИ ПРИ ПРИЙНЯТТІ РІШЕННЯ ПРО ВАШУ ПРИДАТНІСТЬ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ. 

Лікарі, які включаються до складу ВЛК із закладів охорони здоров’я комунальної або державної форми власності, під час проведення медичного огляду ознайомлюються з медичними записами в ЕСОЗ та з іншими медичними документами, які надає військовозобов’язаний, що характеризують його стан здоров’я, а також вносять до ЕСОЗ відповідні медичні записи на підставі отриманої інформації.

Військовозобов’язаний під час проведення медичного огляду зобов’язаний надати членам ВЛК ТЦК та СП медичну карту амбулаторного хворого за формою № 025/о, затвердженою наказом МОЗ України від 14 лютого 2012 року № 110 «Про затвердження форм первинної облікової документації та Інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров’я незалежно від форми власності та підпорядкування», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 661/20974 (далі - форма № 025/о), виписки з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, якщо така інформація відсутня в ЕСОЗ.

Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про ступінь придатності військовозобов’язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період оформлюється довідкою ВЛК (додаток 4 до цього Положення) у двох примірниках, яка дійсна протягом одного року з дня медичного огляду. Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про тимчасову непридатність або непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку підлягає затвердженню штатною ВЛК. Копія довідки видається особі, яка пройшла медичний огляд.

У разі коли лікарям ВЛК ТЦК та СП важко остаточно визначити стан здоров’я військовозобов’язаного, він направляється лікарем - членом ВЛК на амбулаторне або стаціонарне обстеження з подальшим оглядом ВЛК ТЦК та СП, з унесенням відповідного запису про направлення до ЕСОЗ. Якщо обстеження проводилось у закладі охорони здоров’я в системі Міністерства оборони України, то огляд проводиться госпітальною (гарнізонною) ВЛК.

У спірних та складних випадках право на винесення остаточного рішення залишається за ЦВЛК.

ТЦК та СП направляє в регіональну штатну ВЛК, на території якої проживає заявник, його заяву, медичні документи, які є в заявника або одержані військовим комісаріатом із закладів охорони здоров’я (установ), військовий квиток.

ЯКЩО ВИ БУДЕТЕ НЕ ЗГІДНІ З РІШЕННЯМ ВЛК, ВИ МАЄТЕ ПРАВО НА ОСКАРЖЕННЯ. 

ІІ.

Оскаржувати рішення працівників військового комісаріату можна двома способами — через судові органи або адміністративним шляхом (в самому військкоматі).

Порядок оскарження висновку  військово-лікарської комісії Збройних Сил України адміністративним шляхом:

3. Порядок подання та розгляду звернень штатними ВЛК

3.1. Вимоги до звернення військовослужбовців та інших осіб, указаних у пункті 1.2 глави 1 розділу I цього Положення, їх права, порядок та строки розгляду пропозицій, заяв та скарг, а також обов’язки штатних ВЛК щодо розгляду звернень регулюються Законом України «Про звернення громадян», Інструкцією про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 28 грудня 2016 року № 735, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 23 січня 2017 року за № 94/29962.

3.2. Скарги до штатних ВЛК подаються в строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

3.3. Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16 листопада 2016 року № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров’я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення».

Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови ВЛК районних (міських) ТЦК та СП подаються за підпорядкованістю до ВЛК Київського міського ТЦК та СП, Севастопольського міського ТЦК та СП, обласних ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим.

Дії (бездіяльність), рішення, постанови, прийняті ВЛК обласних (Київського міського, Севастопольського міського) ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, оскаржуються в штатних ВЛК.

Дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.

3.4. У разі визнання штатною ВЛК заяви чи скарги щодо перегляду (скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на повторний (контрольний) медичний огляд.

{Розділ I доповнено новою главою згідно з Наказом Міністерства оборони № 490 від 18.08.2023}

ЩОДО СУДОВОГО ОСКАРЖЕННЯ. 

Вивчаючи судову практику, стає зрозуміло, що суди адміністративної юстиції дуже обережно розглядають таку категорію справ, не кваплячись задовольняти позови військовослужбовців та військовозабовязаних. Майже у кожному судовому рішенні апеляційного чи окружного адміністративного суду можна побачити таку правову позицію:

«Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку на предмет наявності підстав для визнання позивача таким, що придатний або непридатний до військової служби.

Колегія суддів зазначає, що Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 зауважив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

Також згідно з висновками Верховного Суду, наведених у постанові від 12.06.2020 у справі №810/5009/18, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.

Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу в позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу».

Така позиція окружних та апеляційних адміністративних судів очікувана, оскільки відповідно до ч.5 ст.242 КАС при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах ВС.

Саме тому апеляційні суди (див., напр., постанови Шостого ААС від 22.03.2023 у справі №620/7989/22, Сьомого ААС від 06.03.2023 у справі № 600/2448/22-а) йдуть шляхом цитування постанов ВС, прискіпливо не розбираючись у порушеннях ВЛК, та відмовляють позивачам у задоволенні апеляційних скарг.

Навіть якщо у поодиноких справах, таких як справа №260/3976/22, суд першої інстанції, дослідивши матеріали справи, стає на сторону позивача і в судовому рішенні аргументує незаконність рішення ВЛК у формі довідки, то суд апеляційної інстанції (постанова Восьмого ААС від 23.05.2023 у справі №260/3976/22) не зважає на аргументованість і логічність судового рішення першої інстанції, скасовує його лише посилаючись на практику ВС, а саме: постанови від 13.06.2018 у справі №806/526/16 та від 12.06.2020 у справі №810/5009/18, не враховуючи інші аргументи та доводи у справі.

Аналізуючи такі судові рішення, складається враження, що апеляційним судам легше постановити рішення за шаблоном, ніж розібратися в наявності підстав для апеляційного оскарження, законності й обґрунтованості доводів суб’єкта владних повноважень, наявності доказів правомірності своїх рішень та дій, оскільки обов’язок щодо доказування, в силу ч.2 ст.77 КАС, покладається саме на нього.

Деякі суди у своїх постановах зазначають, що позивачі не користуються своїм правом на оскарження рішень позаштатних ВЛК до ВЛК регіону або до ЦВЛК, де можна просити провести повторний медичний огляд або контрольний огляд щодо придатності до військової служби, тому і висновок суду можна прочитати між рядків: хто тобі винен, що ти такий «розумний», не скористався своїм правом на повторний медичний огляд, тому відмовляють у задоволенні апеляційної скарги (постанова Сьомого ААС від 14.04.2023 у справі №600/3118/22-а).

Касаційне оскарження судових рішень такої категорії справ ускладнене тим, що така категорія справ розглядається у спрощеному провадженні. Тому скаржнику, у переважній більшості це — військовослужбовці, треба обґрунтувати існування обставин передбачених пп.«а»—«г» п.2 ч.5 ст.328 КАС. Якщо обґрунтування немає, або Касаційний адміністративний суд вважає таке обґрунтування недостатнім, то касаційні скарги повертаються скаржнику (ухвали КАС від 03.07.2023 у справі №260/3976/22, від 26.06.2023 у справі 600/3118/22-а).

Існує також зовсім радикальна думка деяких адміністративних судів про те, що оскаржувати до суду можна лише постанови ВЛК регіонів і ЦВЛК. А всі інші постанови ВЛК у формі довідок не підлягають оскарженню в судовому порядку.

Отже звертатися до суду адміністративної юстиції за захистом порушеного права військовослужбовця або військовозабовязаного можна і треба. Проте, у такій категорії справ як оскарження постанов ВЛК, проведення повторного медичного огляду для визначення ступеню придатності військовослужбовця (військовозабовязаного) до військової служби, слід ретельно готуватись та користуватись правом на оскарження постанов ВЛК до ЦВЛК. Тоді шанси отримати позитивне судове рішення підвищуються в рази.

Якщо подобається, тисни кнопку
Не нашли ответа на свой вопрос? Тогда задайте платный или бесплатный вопрос
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram