Вітаю.
1. З 01.01.25р. як ми знаємо ліквідовані МСЕК, але є перехідні положення, за якими прийняті рішення МСЕК до 31.12.24. є діючими, в тому числі такі рішення можуть бути оскаржені, але вже за іншою процедурою.
Так, згідно до ЗУ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи", https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4170-IX#top (Закон №4170-IX)
"Особа (її уповноважений представник) має право оскаржити рішення медико-соціальної експертної комісії, експертних команд з оцінювання повсякденного функціонування особи в порядку адміністративного оскарження відповідно до Закону України "Про адміністративну процедуру" з урахуванням особливостей, встановлених Основами законодавства України про охорону здоров’я, та/або в судовому порядку".
Згідно до ст. 80 ЗУ ""Про адміністративну процедуру" , строк подання скарги на адміністративний акт ( оскаржуване рішення в даному випадку вважається адміністративним актом), подається протягом 30д. з моменту його винесення або доведення до відома.
За перехідними положеннями Закону №4170-IX, установлено що повноваження, права і обов’язки медико-соціальних експертних комісій щодо проведення медико-соціальної експертизи, а також повноваження, права і обов’язки Центральної медико-соціальної експертної комісії Міністерства охорони здоров’я України припиняються 31 грудня 2024 року.
З моменту припинення повноважень, прав і обов’язків медико-соціальних експертних комісій щодо проведення медико-соціальної експертизи розгляд направлень на медико-соціальні експертні комісії, що не завершений до моменту припинення повноважень, прав і обов’язків медико-соціальних експертних комісій, припиняється зазначеними комісіями; розгляд зазначених направлень здійснюється експертними командами з оцінювання повсякденного функціонування особи відповідно до цього Закону та Порядку проведення оцінювання повсякденного функціонування особи, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Проте, є невизначеність який орган має розглянути скаргу саме на рішення МСЕК, яке було прийнято до 31.12.24р.
Тим не менше, оскільки органи МСЕК вже не мають повноважень, то в таких випадках немає іншого варіанту, як подавати скаргу на рішення МСЕК (яке було прийнято до 31.12.24р.) вже за новою процедурою до Центру оцінювання функціонального стану особи, див. за посиланням: https://ndimspi.gov.ua/tsentr-otsiniuvannia/
Адже, іншого на жаль, законодавством не врегульовано.
2. За п. 57, 58, 59 та 60 Закону №4170-IX Рішення експертних команд щодо результатів оцінювання можуть бути оскаржені в порядку адміністративного оскарження згідно з вимогами цього Порядку та/або до адміністративного суду.
Скарга на рішення експертної команди щодо результату оцінювання (далі - скарга) подається скаржником (його уповноваженим представником):
у паперовій формі до Центру оцінювання функціонального стану особи;
в електронній формі через електронну систему шляхом звернення до лікаря, який направив.
Розгляд скарг здійснюється експертними командами Центру оцінювання функціонального стану особи.
Скарга може бути подана протягом 40 календарних днів з дня надсилання витягу з рішення експертної команди, що оскаржується, скаржнику (його уповноваженому представнику).
Отже, за новими правилами, скарга подається до Центру оцінювання протягом 40 календарних днів з моменту надсилання витягу з рішення експертної команди.
Але, зверніть увагу, мова йде про прийняті рішення за результатами оцінювання вже експертними командами, а не комісій МСЕК. Але, ще раз повторююсь, оскільки комісії МСЕК всіх рівнів з 01.01.25р. припинили свої повноваження, то скарга подається вже до Центру оцінювання, але на мій погляд краще подати протягом 30днів з урахуванням строків зазначених ст. 80 ЗУ "Про адміністративну процедуру", оскільки ми маємо справу з рішенням МСЕК, а не експертними командами (принаймні Вами так зазначено в Запиті на консультацію, цей момент можете прояснити, звернувшись до мене додатково).
Щодо строків судового оскарження до адміністративного суду, то вони залишились без змін.
Згідно до ч. 4 ст. 122 КАСУ, Якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов’язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб’єкта владних повноважень.
За законодавством встановлений порядок досудового оскарження, а отже в даному випадку судами буде застосовуватися строк 3 місяця з моменту розгляду скарги в порядку адміністративного оскарження.
Якщо право адміністративного оскарження не було реалізовано, то строк звернення до суду 6 місяців, адже застосовується в такому випадку ч. 2 ст. 122 КАСУ.
3. За додатком 5 Постанови КМУ №560 (див. за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/560-2024-%D0%BF#n361) для оформлення права на відстрочку за підставою п. 2 ч. 1 ст. 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" , особою з інвалідністю до ТЦК та СП подаються один із таких документів:
-довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією
- або посвідчення, яке підтверджує відповідний статус,
- або пенсійне посвідчення чи посвідчення, яке підтверджує призначення соціальної допомоги
- або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики,
- або постанова військово-лікарської комісії територіального центру комплектування та соціальної підтримки
-або відомості про групу інвалідності, причину інвалідності, дату встановлення інвалідності, безстроковість установлення групи інвалідності чи дату наступного переогляду, отримані із Централізованого банку даних з проблем інвалідності засобами Єдиної інформаційної системи соціальної сфери
Отже, для оформлення відстрочки Вам достатньо надати довідку МСЕК.
Щодо Резерв+ то дійсно є проблема в автоматичному оформленні відстрочки у разі відсутності пенсійного посвідчення, це пов'язано з тим, що електронна система має бути синхронізована з відомостями, що містяться в інших ел. базах даних та реєстрах, в тому числі і в органах ПФУ. Якщо Вами ще не була оформлена пенсія у зв'язку із інвалідністю, до відповідно ці відомості ПФУ не містить. Тож, підтвердити наявність інвалідності ел. система не зможе автоматично, отже в такому випадку потрібно лише подавати заяву до ТЦК та СП в паперовому порядку, та протягом 7 днів комісія яка розглядає питання надання відстрочки, подає запит (зокрема до МСЕК) на підтвердження справжності наданого статусу та документу, що його підтверджує.
У разі виникнення додаткових питань чи уточнень, звертайтеся marina.bekalo@gmail.com
0966005361 Вайбер/Телеграм/Ватсап
З повагою,
Адвокатка Марина Бекало