Доброго дня, цікавлять мої права та обов’язки щодо служби по контракту у Національній Гвардії України. Збираюсь заключити контракт, хотілось би розібратись досконально в цьому питання перед його заключенням. Можливо в когось є зразок для ознайомлення. Ще цікавить питання щодо можливості дострокового розторгнення цього контракту, які можуть бути причини для цього, та чи являється народження в сім‘ї третьої дитини підставою для його дострокового розторгнення, при тому що 2 дитини неповнолітні. Дякую.
Добрий день.
Права та обовʼязки військовослужбовців нацгвардії визначаються ст. 12 та 13 ЗУ "Про національну гвардію України" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/876-18#n92).
Національна гвардія України відповідно до покладених на неї законом завдань та функцій зобов’язана:
1) забезпечувати захист та охорону життя, прав, свобод і законних інтересів громадян, суспільства і держави від кримінальних та інших протиправних посягань;
2) брати участь у забезпеченні громадської безпеки та охороні громадської безпеки і порядку, у тому числі під час проведення зборів, мітингів, вуличних походів, демонстрацій, інших масових заходів;
3) вживати заходів, спрямованих на запобігання, виявлення кримінальних (адміністративних) правопорушень;
4) забезпечувати охорону об’єктів, що охороняються Національною гвардією України;
5) забезпечувати пропускний режим на об’єктах, що охороняються Національною гвардією України;
6) забезпечувати охорону спеціальних вантажів, у тому числі ядерних матеріалів, під час їх перевезення територією України;
7) забезпечувати охорону органів державної влади, здійснення заходів державної охорони органів державної влади та посадових осіб, а також брати участь в охороні громадської безпеки і порядку під час офіційних візитів та інших заходів за участю посадових осіб України та іноземних держав, щодо яких здійснюється державна охорона на території України;
8) вживати заходів щодо припинення діяльності незаконних воєнізованих або збройних формувань (груп), терористичних організацій, організованих груп та злочинних організацій;
9) брати участь в антитерористичних операціях;
10) вживати заходів щодо затримання осіб, які підозрюються у вчиненні кримінального правопорушення, осіб, які вчинили втечу з місць позбавлення волі, дезертирів;
11) надавати допомогу в ліквідації наслідків природних, техногенних, екологічних катастроф;
12) брати участь у заходах, пов’язаних з припиненням збройних конфліктів та інших провокацій на державному кордоні, а також у заходах щодо недопущення масового переходу державного кордону з території суміжних держав;
13) брати участь у міжнародному співробітництві, міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки на підставі міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, у порядку і на умовах, визначених законами України;
14) брати участь у відновленні конституційного правопорядку, порушеного при спробах захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу шляхом насильства, а також у відновленні діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, порушеної в результаті здійснення протиправних дій, у тому числі на підґрунті міжнаціональних і міжконфесійних конфліктів;
15) підтримувати або відновлювати правопорядок у районах виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (стихійного лиха, катастроф, особливо великих пожеж, застосування засобів ураження, пандемій, панзоотій тощо), що створюють загрозу життю і здоров’ю значних верств населення;
16) розблоковувати або припиняти протиправні дії у разі захоплення важливих об’єктів або місцевостей, що загрожує безпеці громадян і порушує нормальну діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
17) протидіяти масовим заворушенням;
18) формувати в особливий період військові частини і підрозділи та обороняти важливі державні об’єкти, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, спеціальні вантажі, у тому числі ядерні матеріали, під час їх перевезення територією України;
19) вести воєнні (бойові) дії у разі збройного конфлікту чи загрози нападу на Україну;
20) виконувати завдання територіальної оборони;
21) виконувати заходи правового режиму воєнного стану;
22) брати участь у припиненні групових протиправних дій осіб, узятих під варту, засуджених, а також у ліквідації їх наслідків в установах попереднього ув’язнення, виконання покарань;
23) проводити роботи із розмінування (виявлення, знешкодження та знищення) вибухонебезпечних предметів на територіях, які надані для розміщення і постійної діяльності органів військового управління, з’єднань, військових частин (підрозділів), вищих військових навчальних закладів, навчальних військових частин (центрів), баз, закладів охорони здоров’я та установ Національної гвардії України, а також у місцях виконання завдань за призначенням під час дії воєнного стану, в особливий період та у разі необхідності у мирний час.
Виходячи зі змісту даної статті військовослужбовці національної гвардії можуть бути залучені до виконання вказаних завдань протягом строку служби в резерві НГУ.
Військовослужбовці Національної гвардії України з метою виконання покладених на Національну гвардію України завдань мають право:
1) у разі залучення до виконання завдань з охорони громадської безпеки і порядку здійснювати превентивні та поліцейські заходи примусу відповідно до Закону України "Про Національну поліцію";
2) затримувати, доставляти та/або передавати поліцейським, адміністрації об’єктів, що охороняються Національною гвардією України, осіб, які порушили встановлений перепускний режим або вчинили напад на об’єкт, що охороняється Національною гвардією України;
3) затримувати, доставляти та/або передавати уповноваженим державним органам озброєних осіб під час здійснення антитерористичних операцій;
4) затримувати осіб, які підозрюються у вчиненні кримінальних правопорушень, та осіб, які вчинили втечу з місць позбавлення волі, дезертирів;
5) розблоковувати та/або припиняти протиправні дії у разі заблокування органів військового управління, з’єднань, військових частин (підрозділів), навчальних військових частин (центрів), баз, закладів охорони здоров’я та установ Національної гвардії України, військових колон, транспорту Національної гвардії України, захоплення важливих об’єктів або місцевостей, що загрожує безпеці громадян і порушує нормальну діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
6) проводити огляд транспортних засобів і вантажів під час виконання Національною гвардією України покладених на неї завдань в районі проведення антитерористичної операції або спеціальної операції, передбаченої пунктом 10 частини першої статті 2 цього Закону, а також на контрольно-пропускних пунктах об’єктів, що охороняються Національною гвардією України;
7) на підставах, передбачених цим та іншими законами, застосовувати заходи фізичного впливу, а також зберігати, носити і застосовувати спеціальні засоби та зброю;
8) під час виконання службових обов’язків користуватися безоплатно всіма видами громадського транспорту міського, приміського і місцевого сполучення (крім таксі);
9) безперешкодно використовувати в невідкладних випадках засоби електронного зв’язку центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, а засоби зв’язку, що належать фізичним особам, - за їх згодою;
10) використовувати з наступним відшкодуванням витрат та збитків у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, транспортні і плавучі засоби фізичних або юридичних осіб незалежно від форми власності (крім транспортних засобів дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав в Україні, транспортних засобів спеціального призначення) для припинення кримінального правопорушення, проїзду до місця події, стихійного лиха, супроводження до лікувальних закладів осіб, які потребують термінової медичної допомоги, для переслідування правопорушників та їх супроводження або конвоювання до територіальних органів Національної поліції;
11) взаємодіяти з уповноваженими посадовими особами правоохоронних органів, Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, органів прокуратури, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування.
Окрім цього на військовослужбовців національної гвардії розповсюджується соціальний захист на рівні з військвовслужбоввцями ЗСУ згідно ЗУ"Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". Перелік соціальних гарантів за вказаним законом значний тому я залишаю посилання щоб не копіювати весь закон а ви ознайомитесь. (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2011-12#Text)
Порядок укладення контракту та проходження служби визначається положенням про проходження громадянами України служби у військовому резерві Національної гвардії України затвердженого указом президента України 470/2012 від 10 серпня 2012 року. (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/470/2012#n32)
Вказане положення, в тому числі, визначає зміст контракту з яким можна ознайомитись за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/file/text/32/f384314n288.doc
Відповідно до 35 Положення контракт припиняється (розривається), а резервіст звільняється зі служби у військовому резерві:
2) за станом здоров'я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність або обмежену придатність до служби у військовому резерві;
4) у зв'язку зі скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - у разі неможливості дальшого перебування на службі у військовому резерві;
5) через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України для військовослужбовців;
7) у зв'язку з обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі, позбавлення військового звання, права займати певні посади;
12) у зв'язку з бронюванням військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час або в разі виникнення визначених законом обставин, унаслідок яких військовозобов'язані не підлягають призову на військову службу під час мобілізації.
1) командиром (начальником) військової частини за наявності підстав, передбачених підпунктами 2 - 4, 6 - 8, 10 - 12 пункту 35 цього Положення;
2) резервістом за наявності підстав, передбачених підпунктами 2 - 3, 5, 9, 11 пункту 35 цього Положення.
Необхідно звернути увагу, що підстави розірвання контракту описані нище застосовуються в мирний час. При цьому порядок звільнення з військової служби НГУ в період дії правового режиму воєнного стану визначається ст. 26 ЗУ "Про військовий обовязок та військову службу". Так зігдно п. 3 ч. 5 ст. 26 ЗУ "Про військовий обовязок та військову службу" контракт припиняється (розривається), а військовослужбовці, які проходять військову службу за контрактом з моменту оголошення мобілізації - протягом строку її проведення, який визначається рішенням Президента України, та з моменту введення воєнного стану - до оголошення демобілізації, звільняються з військової служби на підставах:
а) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі;
б) за станом здоров’я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку;
в) у зв’язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі або позбавлення військового звання;
г) через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу):
у зв’язку з вихованням дитини з інвалідністю віком до 18 років;
у зв’язку з вихованням дитини, хворої на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитини, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;
у зв’язку з необхідністю здійснення постійного догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я;
у зв’язку з необхідністю здійснення опіки над особою з інвалідністю, визнаною судом недієздатною;
у зв’язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю I групи;
у зв’язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;
військовослужбовці-жінки - у зв’язку з вагітністю;
військовослужбовці-жінки, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також якщо дитина потребує домашнього догляду тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку;
один із подружжя, обоє з яких проходять військову службу і мають дитину (дітей) віком до 18 років;
військовослужбовці, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років.
Як вбачається зі змісту п. 3 ч. 5 ст. 26 ЗУ "Про військовий обовязок та військову службу" не передбачає для звільнення такої сімейної обставини як навність на утриманні 3 дітей віком до 18 рокув, дана підстава застосовується лише до військовослужбовців які проходять службу за призовом по мобілізації та для військових за контроктом в особливий період окрім мобілізації та воєнного стану.
Тому перед укладення, рекомендую переглянути перелік підстав для звільнення в період дії воєнного стану, чи є у вас на сьогодні хочаб одна з них, для розуміння того чи зможете у випадку необхідності розірвати контракт та звільнитись.
Процедура звільнення у випадку наявності підстав передбачених вище включає в себе подання рапорту на імʼя безпосеренього командира до якого додаються нотаріальні копії документів на пдітвердження тої чи іншої підстави, після чого, у випадку наявності підстав, приймається наказа про розрвання котракту. Контратк в такому випадку припиняється в день прийняття наказу (п. 37 Положення).
Бажаю успіху.