З 01 лютого 2020року (за винятком окремих положень) запрацює новий Закон від 03.10.2019 N 157-IX "Про оренду державного та комунального майна". Виникають наступні питання:
Що буде з договорами оренди, які укладені до набрання чинності цим законом?
На що звернути увагу при здійснені поліпшень та ремонту орендованого майна?
Які об’єкти можливо передавати в оренду та в яких випадках оренда неможлива?
У зв’язку з цим рекомендуємо звернути увагу на наступне.
ЯКІ ОБ’ЄКТИ МОЖЛИВО ПЕРЕДАВАТИ В ОРЕНДУ ТА В ЯКИХ ВИПАДКАХ ОРЕНДА НЕМОЖЛИВА?
Закон розповсюджується на оренду будь-якого майна, яке відноситься до державної або комунальної власності. Зокрема, об’єктами оренди можуть бути:
Для майна, що не підлягає приватизації, встановлена така особливість: може бути передано в оренду без права викупу орендарем та передачі в суборенду.
Положення цього Закону поширюються також на договори зберігання, крім договорів публічного зберігання, якщо місцем зберігання майна третьої особи є індивідуально визначене нерухоме майно державної або комунальної власності.
Але дія Закону не поширюється на відносини концесії державного та комунального майна, оскільки це питання регулюється окремим законом.
Слід звернути увагу, що не можуть передаватися в оренду деякі наступні об’єкти:
- єдині майнові комплекси казенних підприємств;
При цьому є виключення: нерухоме та інше окреме індивідуально визначене майно із складу єдиного майнового комплексу, забороненого до оренди, може бути об'єктом оренди, якщо воно не заборонене до оренди законами України, не задіяне у процесі основного виробництва та за висновком органу, уповноваженого управляти цим майном, його оренда не порушить цілісності майнового комплексу.
Крім того встановлена заборона передавати в оренду наступним особам:
ПЕРЕДАЧА В ОРЕНДУ НА АКЦІОНІ
Передача в оренду майна замість чинної процедури проведення конкурсу буде здійснюватися шляхом продажу права оренди на майно на електронному аукціоні у електронній торговій системі.
Етапність передачі в оренду майна передбачає:
Стартова орендна плата на аукціонах розраховуватиметься не від оцінки майна, а від його балансової вартості станом на останнє число місяця, який передує даті визначення цієї орендної плати. Переоцінка потенційного об'єкта оренди здійснюється у разі відсутності балансової вартості, якщо залишкова балансова вартість об'єкта дорівнює нулю або якщо залишкова балансова вартість об'єкта оренди становить менше 10% від його первісної балансової вартості.
Договір оренди формується на підставі примірного договору оренди, що затверджується:
Орендар, що уклав договір оренди майна за результатами аукціону, має право використовувати майно за будь-яким цільовим призначенням, крім випадків і з урахуванням обмежень, передбачених Порядком передачі майна в оренду.
Договір оренди підлягає нотаріальному посвідченню, якщо строк, на який укладається цей договір, перевищує п'ять років.
НА ЩО ЗВЕРНУТИ УВАГУ ПРИ ЗДІЙСНЕНІ ПОЛІПШЕНЬ ТА РЕМОНТУ ОРЕНДОВАНОГО МАЙНА?
Орендар має право за письмовою згодою балансоутримувача майна за рахунок власних коштів здійснювати поточний та/або капітальний ремонт орендованого майна (тобто тепер потрібна згода навіть на поточний ремонт. Правда, згоду дає балансоутримувач, а не орендодавець). Балансоутримувач розглядає клопотання орендаря і протягом 10 робочих днів може прийняти рішення про надання згоди на здійснення ремонту про відмову у наданні згоди на здійснення ремонту.
Якщо орендоване майно неможливо використовувати за призначенням через його незадовільний стан, орендар має право на зарахування витрат на здійснення такого ремонту в рахунок орендної плати один раз протягом строку оренди в порядку та межах, визначених Порядком передачі майна в оренду.
Орендар може звернутися з клопотанням про отримання згоди на здійснення невід'ємних поліпшень, якщо за розрахунками орендаря, підтвердженими висновком будівельної експертизи, його прогнозовані витрати на ремонт об'єкта оренди, за виключенням його витрат на виконання ремонтних робіт, що були зараховані в рахунок орендної плати, становитимуть не менш як 25 відсотків ринкової вартості об'єкта оренди, визначеної суб'єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна станом на будь-яку дату поточного року. Рішення про надання згоди на здійснення невід'ємних поліпшень державного майна приймає орендодавець за наявності письмової згоди балансоутримувача, а також згоди уповноваженого органу управління балансоутримувача у випадках, передбачених статутом чи положенням балансоутримувача, в порядку, встановленому Фондом державного майна України.
ЩО БУДЕ З ДОГОВОРАМИ ОРЕНДИ, ЯКІ УКЛАДЕНІ ДО НАБРАННЯ ЧИННОСТІ ЦИМ ЗАКОНОМ?
Договори оренди, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом п'ятим частини другої статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року. Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом.
З цього можливо зробити такий висновок: договори оренди, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність. Але потрібно враховувати, що при певних умовах, якщо в період після 1 лютого і до 1 липня 2020 припиняється термін дії такого договору, то його можна продовжити ще на умовах законодавства, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом.
Усі об'єкти оренди, які станом на дату введення в дію цього Закону перебували у переліках цілісних майнових комплексів підприємств та їх структурних підрозділів і нерухомого майна, що може бути передане в оренду згідно із Законом України "Про оренду державного та комунального майна", вважаються такими, щодо яких прийнято рішення про включення їх до Переліку першого типу (з проведенням аукціону). Подальші дії щодо таких об'єктів оренди здійснюються відповідно до порядку, визначеного статтею 12 цього Закону, за наявності заяви потенційного орендаря або за ініціативою орендодавця.
Орендодавці протягом 24 місяців з дня введення в дію цього Закону публікують в ЕТС договори оренди, чинні на дату введення в дію цього Закону, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Закон набрав чинності з 27.12.2019 р. та вводиться в дію з 1 лютого 2020 року, крім положень в частині роботи ЕТС, які стосуються внесення (включення) та опублікування інформації в ЕТС, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в ЕТС, опублікування в ЕТС Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, які вводяться в дію з 1 жовтня 2020 року. Опублікування інформації, оприлюднення Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, здійснюються на офіційних веб-сайтах орендодавців, а також у друкованих засобах масової інформації, якщо це передбачено рішенням представницького органу місцевого самоврядування.