Покупець звернувся до наc, щоб купити акаунт. Ми знайшли акаунт у китайця-продавця і про це повідомили покупця, ставши посередником між ними.
Ми з покупцем домовились так, що він переведе гроші нам, а ми в свою чергу продавцю, обговорили алгоритми, домовились що якщо китаєць-продавець кине, то ризики ми будемо ділити наполовину. Проте ці домовленості є лише в листуванні в телеграмі, договору письмового немає. Ми були тільки посередником.
Покупець перевів гроші, які ми оплатили продавцю, однак після цього продавець зник.
Потім покупець став вимагати повернення у нас всієї суми, хоча ми домовились ділити ризики наполовину., ми згодні були за "угодою" повернути тільки половину оплаченої суми.
Однак покупець бажаючи повернути всю суму звернувся зі скаргою на нас в платіжну систему, обвинувачуючи нас в шахрайстві і в результаті наші рахунки заморожені. Платіжна система за нашим зверненням не розблоковує рахунки, сказала вирішувати це питання в судовому порядку. Як нам діяти щоб платіжна система розблокувала наші рахунки? Чи можем ми звернутись в суд, на якій підставі? І чи може домовленість в телеграмі (листування) з покупцем визнаваись договором?
Стосовно вашого питання можемо повідомити наступне
Обмеження прав клієнта щодо розпорядження грошовими коштами, що знаходяться на його рахунку, не допускається, крім випадків обмеження права розпорядження рахунком:
- за рішенням суду;
- у разі зупинення фінансових операцій, які можуть бути пов`язані з легалізацією (відмиванням) доходів одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму.
Відповідно до Закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» суб`єкт первинного фінансового моніторингу:
- має право зупинити здійснення фінансової операції із зарахування чи списання коштів, які містять ознаки вчинення злочину, визначеного Кримінальним кодексом;
- зобов`язаний зупинити здійснення фінансової операції, якщо її учасником або вигодоодержувачем є особа, яку включено до переліку осіб, пов`язаних з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції (якщо види та умови застосування санкцій передбачають зупинення або заборону фінансових операцій).
При цьому банк/банківська установа повинні повідомити про таку фінансову операцію, її учасників та про залишок коштів на рахунку клієнта спеціально уповноваженому органу в день такого зупинення.
Таке зупинення здійснюється на два робочих дні з дня зупинення (включно).
Спеціально уповноважений орган (Держфінмоніторинг) може прийняти рішення про подальше зупинення фінансової операції на строк до п`яти робочих днів, про що зобов`язаний негайно повідомити суб`єкту первинного фінансового моніторингу, а також правоохоронним органам.
Отже, блокування рахунків повинно бути обгрунтованим та має строки, визначені законодавством. Якщо після блокування, після проведення перевірки, передачи інформації уповноваженому органу вже минули строки, а стосовно подальших дій щодо прийняття рішення про можливість клиентів користуватися рахунками та грошовими коштами на них прийнято не було, установа не має права продовжувати блокування. Тобто подальше блокування рахунків може відбуватися вже після виявлення факту шахрайства, коли інформація підтверджена та передана до поліції. Але, навіть ухвала слідчого судді про доступ до банківської таємниці не може бути підставою для блокування карткового рахунку. Про це зазаначив Верховний Суд у Постанові від 26 червня 2019 року м.Київ №201/12843/16-ц.
Таким чином, лише на підставі заяви фізичної особи банківська установа може заблокувати рахунки на певний час для вчинення (з’ясування) відповідних дій, оскільки факт шахрайства повинен бути встановлений та доведений в рамках законодавства.
Вам необхідно звернутися до установи з письмовою заявою та отримати офіційну відповідь. Разом з цим можете написати скаргу до Держфінмоніторингу, НБУ або до суду.
Отже, підводячи підсумки:
Як нам діяти щоб платіжна система розблокувала наші рахунки? - звернення зі скаргою до правління ситсеми, до НБУ, Держфінмоніторингу або до суду.
Чи можем ми звернутись в суд, на якій підставі? - так, можете із позовною заявою про відшкодування коштів, які були заблоковані на рахунках (якщо вони є). З цього питання є правова позиція Верховного Суду (Постанова від 04.09.2019 № 761/40546/16-ц)
https://verdictum.ligazakon.net/document/84120645?_ga=2.154791800.1505569821.1643370478-1279682778.1638770375
І чи може домовленість в телеграмі (листування) з покупцем визнаваись договором? - так, це може бути як визнано договором, так і спростовано. Все залежить від способу захисту, правової позиції та чи визнає суд це листування належним та допустимим доказом. Відповідно до статті 205 ЦК України правочин може вчинятися усно або в письмовій формі.
Якщо у Вас є додаткові питання - звертайтесь. Електронна пошта pravoizachita@gmail.com
Успіхів Вам!
Дякую за консультацію. Все чітко, зрозуміло, з посиланням на практику суду і алгоритмом дій