Добрий день.
Потрібна комплексна розгорнута консультація по таким питанням:
1. Чи повістка яку прислали за адресою вважається врученою?
2. Якщо після 16 липня ТЦК зупинить на вулиці який алгоритм дій?
3. Що має право ТЦК та СП та чого не має право на вулиці наприклад, як з ними спілкуватися. Що має право поліція робити з порушникам?
4. Як бути з військовими квитками, якщо вони не відповідають новому зразку?
5. Що буде якщо не оновити дані?
6. Що буде з базовою військовою підготовкою?
Добрий день.
1. Чи повістка яку прислали за адресою вважається врученою?
Постановою КМУ від 16 травня 2024 р. № 560 (див. за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/560-2024-%D0%BF#n211) затверджені види повісток, в залежності від мети за якою особа викликається до ТЦК та СП:
- для взяття на військовий облік;
- для проходження ВЛК;
- для уточнення облікових даних;
-для призову на військову службу (на відправлення у навчальну частину (тренувальний центр).
Отже, в повістці обов'язково має зазначатися з якою метою викликається військовозобов'язана особа.
Повістка може бути вручена як особисто за місцем проживання особи, за місцем роботи або навчання, так і в громадських місцях, блок-постах, а також в пунктах пропуску через державний кордон України. Під час особистого вручення повістки здійснюється фото-відео фіксація представниками ТЦК та СП або поліцейськими.
Повістка буде вважатися врученою у разі особистого отримання повістки з обов’язковим відео підтвердженням врученням повістки.
У разі надіслання повістки поштою, вона буде вважатися врученою у будь-якому з цих випадків:
- проставлення оператором поштового зв'язку відмітки про отримання або відмову в отриманні відправлення;
- відсутності особи за адресою проживання (у разі якщо така особа самостійно повідомила ТЦК та СП про адресу свого проживання, в тому числі фактичного);
- відсутності особи за адресою задекларованого проживання (*пропискою) у разі відсутності даних в ТЦК та СП про інше місце проживання або перебування особи.
Поважними причинами неприбуття за повісткою вважається перешкода стихійного характеру, хвороба, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк, а також смерть близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича дружини (чоловіка).
Про ці обставини громадянин має повідомити ТЦК та СП не пізніше трьох днів від дня, що визначені в повістці, з обов'язковим документальним підтвердженням поважності причин неприбуття.
В подальшому, така особа має прибути до ТЦК та СП в строк, що не перевищує сім календарних днів з моменту повідомлення про такі обставини.
2. Якщо після 16 липня ТЦК зупинить на вулиці який алгоритм дій?
Все залежить від того, чи були оновлені персональні дані через ТЦК та СП, ЦНАП або Резерв+ , а також чи є в наявності військово-обліковий документ (діючий) у військовозобов’язаної особи.
У будь-якому випадку, при зупинці в громадських місцях, представники ТЦК та СП або поліції мають право перевіряти військово-облікові документи (ВОД) чи вони є діючими, а також, чи відповідають вони даним/відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів (ЄДРПВР).
Якщо в ході перевірки буде виявлено відсутність ВОД, або будуть відсутні відомості про взяття/виключення з військового обліку, або буде виявлено невідповідність відомостей/даних що містяться в ВОД з відомостям ЄДРПВР, то такій військовозобов’язаній особі буде вручена повістка до ТЦК та СП на оновлення облікових даних.
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 3633 громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:
-у разі перебування на території України - шляхом прибуття самостійно до ТЦК та СП за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до ЦНАП, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності);
- у разі перебування за кордоном - шляхом повідомлення на офіційну електронну адресу або на офіційний номер телефону, які зазначені на офіційному сайті ТЦК та СП за місцем перебування на військовому обліку, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).
При цьому, слід зауважити, що факт оновлення персональних даних після 16.07.24р. лише виключає підставу для притягнення особи до адміністративної відповідальності за ст. 210 КУпАП.
Але, не страхує від отримання повістки, наприклад для оновлення вже військово-облікових даних ( що включає також і проходження ВЛК). Але, це стосується тих хто перебуває в Україні.
До військово-облікових даних відносяться:
-паспортні дані та податковий номер
-унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності)
- освіта (цивільна, військова)
- спеціальність ( військово-облікова)
- місце роботи і посада (місце навчання)
- адреса задекларованого (зареєстрованого) місця проживання
- адреса фактичного проживання, номер телефону, електронна пошта
- дані про склад сім’ї (батьки, дружина/чоловік, діти)
- дані про стан здоров’я (ступінь придатності до військової служби) за висновком ВЛК
Інформація про ступінь придатності до військової служби є військово-обліковими даними, та без фактичного проходження ВЛК її встановити не можливо.
Отже, за моїми прогнозами, після 18.07.2024р.:
-ті, хто не оновив персональні дані отримують штраф та повістку на оновлення персональних даних;
-ті, хто оновив персональні дані не отримують штраф, але отримують повістку на проходження ВЛК.
Будь-які дії представників ТЦК та СП з поліцейськими в громадських місцях, на блок-постах чи на кордоні, пов’язані із перевіркою ВОД та/або врученням повісток до ТЦК та СП ймовірніше за все будуть вважатися законними (зокрема за судовою практикою).
*Які дії представників ТЦК та СП є незаконними?
Згідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Діючим законодавством не покладаються повноваження на посадових осіб ТЦК та СП здійснювати заходи фізичного впливу або психологічного примусу, силою затримувати громадян та доставляти до ТЦК та СП, утримувати в приміщенні ТЦК та СП, відбирати власні речі, документи, засоби зв'язку тощо.
Отже, такі насильницькі можуть бути кваліфіковані як перевищення службових повноважень, насильницьке зникнення, незаконне позбавлення волі або викрадення людини, які звісно матимуть кримінальні наслідки для посадових осіб ТЦК та СП.
3. Що має право ТЦК та СП та чого не має право на вулиці наприклад, як з ними спілкуватися. Що має право поліція робити з порушникам?
Що має право ТЦК та СП та поліція:
Чого не має права ТЦК та СП:
Повноваження представників ТЦК та СП обмежуються виключно перевіркою ВОД та оповіщенням про виклик до ТЦК та СП.
Згідно до Постанови КМУ №560, у разі якщо представниками ТЦК та СП буде встановлено або виявлено порушення правил військового обліку або розбіжностей ВОД з даними ЄДРПВР, старший групи оповіщення пропонує військовозобов’язаному прослідувати до ТЦК та СП для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними ЄДРПВР.
Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.
У разі відмови від отримання повістки представниками ТЦК та СП складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.
Далі Акт відмови від отримання повістки подається керівнику ТЦК та СП для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності.
Крім того, у разі відмови прослідувати до ТЦК та СП поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Тобто, здійснювати адміністративне затримання може виключно поліцейський у разі відмови громадянина прослідувати до ТЦК та СП. А також у разі, якщо у поліцейського є відомості (дані) в електронних базах МВС про необхідність доставлення громадянина (порушника) до ТЦК та СП.
4. Як бути з військовими квитками, якщо вони не відповідають новому зразку?
Такий військово-обліковий документ є діючим. Згідно до п. 55 Постанови КМУ № 560, військово-обліковий документ, що визначає належність його власника до військового обов’язку, виданий до дня набрання чинності Законом України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”, є чинним та не потребує обов’язкової заміни у разі (з підстав) затвердження органом державної влади нової форми військово-облікового документа.
5. Що буде якщо не оновити дані?
Якщо не оновити дані, то після 16.07.24р. буде штраф +повістка на оновлення даних. Якщо оновити дані, то після 16.07.24. штрафу не буде, але я прогнозую що будуть повістки на проходження ВЛК.
Якщо буде винесена Постанова про притягнення до адміністративної відповідальності за ст. 210 та/або 210-1 КУпАП, та передана до виконавчої служби після набуття чинності через 10 днів, то можливий арешт банківських рахунків (депозитних), транспортних засобів, цінних паперів тощо.
Щодо арешту та звернення стягнення на нерухоме майно.
У разі якщо сума, що підлягає стягненню за виконавчим провадженням, не перевищує 20 розмірів мінімальної заробітної плати (це 160 000 грн.), звернення стягнення на єдине житло боржника та земельну ділянку, на якій розташоване таке житло, не здійснюється.
Тобто, арешт нерухомого майна та звернення стягнення на таке майно можливий, якщо сума боргу перевищує 160тис. грн. та якщо це не єдине житло боржника.
Щодо поліції.
Так, поліція має обов’язок реалізувати адміністративне затримання у разі, якщо в електронних базах МВС буде інформація розшук особи з метою доставлення до ТЦК та СП.
У разі, якщо поліція не може реалізувати адміністративне затримання, та надсилає про це в ТЦК та СП письмове обґрунтування неможливості його реалізації, то в такому випадку ТЦК та СП може здійснити заходи впливу на такого порушника. А саме:
Керівник ТЦК та СП протягом 5 днів з дня отримання такої відповіді від поліції, надсилає порушнику поштою рекомендованим листом вимогу про виконання обов’язку (обов’язків) військовозобов’язаним, резервістом.
Така вимога буде вважатися врученою:
Після отримання повідомлення від пошти, та протягом 10 днів якщо громадянин не виконав вимог з’явитися до ТЦК та СП , останній звертається до суду з позовом про тимчасове обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації - на строк до виконання або відкликання такої вимоги ТЦК та СП.
6. Що буде з базовою військовою підготовкою?
Базова загальновійськова підготовка має розпочатися з 1 вересня 2025 року, для громадян чоловічої статі (жіночої статі -добровільно) які визнані ВЛК придатними до військової служби, віком від 18-25 років.
Зазначені громадяни України можуть один раз обрати рік проходження базової військової служби до досягнення ними 24-річного віку.
Базова військова підготовка буде проводитися:
- в закладах вищої освіти всіх форм власності;
- в закладах освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських;
- у навчальних частинах (центрах) Збройних Сил України ( для громадян, які планують вступити вперше на державну службу, службу в органах місцевого самоврядування, зайняти посади в органах прокуратури, а також за бажанням).
Від проходження базової загальновійськової підготовки у закладах вищої освіти всіх форм
власності звільняються громадяни:
Затвердженого Порядку проходження базової загальновійськової підготовки Кабінет Міністрів України поки ще не прийняв (очікуємо).
У разі виникнення додаткових питань або уточнень, звертайтеся marina.bekalo@gmail.com
+380966005361 Вайбер/Телеграм
З повагою,
Адвокат Бекало Марина
Дуже дякую за проведену роботу!
Бажаю успіхів!