Споживач має право на отримання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію та послуги відповідно до законодавства про мови. Ця норма закріплена у статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів» і її неухильно повинні дотримуватися всі, хто обслуговує споживачів – чи то працівник торгової мережі, чи інструктор у спортзалі, чи то офіціант у кафе.
АКТУАЛЬНО НА 07.02.2017
Однак на практиці громадяни часто стикаються з порушенням своїх прав на предмет дотримання мовного законодавства, особливо, якщо це стосується обслуговування державною мовою. Прикладом такого порушення стало депутатське звернення на адресу Держпродспоживслужби стосовно обслуговування споживачів недержавною мовою в мережі одного із столичних фітнес-клубів. Скаржник, зокрема, зазначив, що у клубі інформація для споживачів надається виключно російською мовою.
Зазначимо, що відповідно до Закону «Про засади державної мовної політики», державна мовна політика України базується на визнанні і всебічному розвитку української мови як державної і гарантуванні вільного розвитку регіональних мов або мов меншин, інших мов, а також права мовного самовизначення і мовних уподобань кожної людини.
Рішення про використання регіональних мов, у тому числі російської, приймається місцевою владою. Основною умовою для цього має бути збір підписів мінімум 10% осіб, які мешкають на відповідній території і є носіями певної регіональної мови. Зазначимо, що рішення про функціонування російської мови як регіональної на території Києва та Київської області не приймалося.
З огляду на судову практику зазначаємо, у разі якщо заходи передбачені законодавством України щодо використання на території міста Києва російської мови як регіональної не здійснювались, а споживач не надавав згоди працівникам суб'єкта господарювання спілкуватися з ним російською мовою, то обслуговування недержавною мовою є неправомірним.