"Здравствуйте. Что может считаться за коллаборационизм и предательство? Работа в больнице, школе(без прямой пропаганды для учеников), это может как-то считаться предательством?
И очень важный момент. Фильтрация. Для оформления пропуска, чтобы можно было проехать в большие города на неподконтрольных территориях, необходимо было заполнять анкеты, отвечать на вопросы, также снимали полностью отпечатки пальцев, скачали все контакты с телефона и сфотографировали.
Это считается за "фильтрацию"? И наказуемо ли это, если после этого возвращаться в Украину? Информации в интернете мало, поэтому прошу ответить насколько возможно развёрнуто. Спасибо."
Доброго дня!
Щодо колаборційної діяльності та що нею вважається.
15 березня 2022 року набув чинності Закону України №2108-ІХ. Цим Законом були внесені зміни до кримінального та кримінально-процесуального кодексів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність.
Нас цікавлять зміни, які були внесені до кримінального кодексу України. Так, Законом №2108-ІХ кримінальний кодекс України був доповнений статтею 111-1 "Колаборційна діяльність". Саме ця стяття і містить вичерпний перелік дій, які визнаються "колаборціонізмом" та за вчинення яких може наступити кримінальна відповідальність.
Стаття 111-1 кримінального кодексу України містить 8 частин, в яких визначені вищезгадані дії.
1. Публічне заперечення громадянином України здійснення збройної агресії проти України, встановлення та утвердження тимчасової окупації частини території України або публічні заклики громадянином України до підтримки рішень та/або дій держави-агресора, збройних формувань та/або окупаційної адміністрації держави-агресора, до співпраці з державою-агресором, збройними формуваннями та/або окупаційною адміністрацією держави-агресора, до невизнання поширення державного суверенітету України на тимчасово окуповані території України -
караються позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років.
2. Добровільне зайняття громадянином України посади, не пов’язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора, -
карається позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років з конфіскацією майна або без такої.
3. Здійснення громадянином України пропаганди у закладах освіти незалежно від типів та форм власності з метою сприяння здійсненню збройної агресії проти України, встановленню та утвердженню тимчасової окупації частини території України, уникненню відповідальності за здійснення державою-агресором збройної агресії проти України, а також дії громадян України, спрямовані на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти, -
караються виправними роботами на строк до двох років або арештом на строк до шести місяців, або позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років.
4. Передача матеріальних ресурсів незаконним збройним чи воєнізованим формуванням, створеним на тимчасово окупованій території, та/або збройним чи воєнізованим формуванням держави-агресора, та/або провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора, -
караються штрафом до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна.
5. Добровільне зайняття громадянином України посади, пов’язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора, або добровільне обрання до таких органів, а також участь в організації та проведенні незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території або публічні заклики до проведення таких незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території -
караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.
6. Організація та проведення заходів політичного характеру, здійснення інформаційної діяльності у співпраці з державою-агресором та/або його окупаційною адміністрацією, спрямованих на підтримку держави-агресора, її окупаційної адміністрації чи збройних формувань та/або на уникнення нею відповідальності за збройну агресію проти України, за відсутності ознак державної зради, активна участь у таких заходах -
караються позбавленням волі на строк від десяти до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.
7. Добровільне зайняття громадянином України посади в незаконних судових або правоохоронних органах, створених на тимчасово окупованій території, а також добровільна участь громадянина України в незаконних збройних чи воєнізованих формуваннях, створених на тимчасово окупованій території, та/або в збройних формуваннях держави-агресора чи надання таким формуванням допомоги у веденні бойових дій проти Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізовувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, -
караються позбавленням волі на строк від дванадцяти до п’ятнадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.
8. Вчинення особами, зазначеними у частинах п’ятій - сьомій цієї статті, дій або прийняття рішень, що призвели до загибелі людей або настання інших тяжких наслідків, -
карається позбавленням волі на строк п’ятнадцять років або довічним позбавленням волі, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.
Примітка.
1. У частині першій цієї статті публічним вважається поширення закликів або висловлення заперечення до невизначеного кола осіб, зокрема у мережі Інтернет або за допомогою засобів масової інформації.
2. У частині шостій цієї статті під заходами політичного характеру розуміються з’їзди, збори, мітинги, походи, демонстрації, конференції, круглі столи тощо.
3. У частині шостій цієї статті під здійсненням інформаційної діяльності розуміється створення, збирання, одержання, зберігання, використання та поширення відповідної інформації.
4. Тяжкими наслідками у частині восьмій цієї статті вважається шкода, що в одну тисячу і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян".
Всі перелічені частини статті 111-1 кримінального кодексу України передбачають вчинення злочину у формі активної дії!
Щодо роботи у школі чи лікарні.
Працювати у школі чи лікарні, які знаходяться на тимчасово окупованій території не заборонено та само по собі не містить складу злочину, передбаченого статтею 111-1 кримінального кодексу України, оскільки школи та лікарні не є ораганми влади.
Проте, слід розуміти, що працюючи в школі чи лікарні, особа все ж таки може вчинити дії, які будуть кваліфіковані як колаборційна діяльність.
Наприклад, якщо вчитель почне викладати у школі матеріали з російською пропагандою чи предмети за стандартами російської федерації, то в такому випадку він вчинить злочин, передбачений ч.3 ст.111-1 кримінального кодексу України. Працівники лікарень також теоретично можуть вчинити злочин, наприклад, передавши матеріальні ресурси незаконним збройним чи воєнізованим формуванням, створеним на тимчасово окупованій території чи збройним силам російської федерації. Проте, якщо лікарь буде надавати медичну допомогу пораненим окупантам, то це не буде містити складу злочину, передбаченого статтею 111-1 кримінального кодексу України.
Таким чином, потрібно розглядати кожну конкретну ситуацію чи дію для надання їй оцінки щодо наявності чи відсутності в ній ознак "колаборційної діяльності".
Щодо питань про "фільтрацію".
Перелічені Вами обставини та дії не загрожують особам, які потрапили під "фільтраційні заходи" окупантів, кримінальною відповідальністю після повернення на територію, підконтрольну Україні.
Проте, слід бути уважними до документів та бумаг, які вони пропонують чи примушуюють заповнювати та підписувати. Якщо такі документи очевидно містять, наприклад, заклики до участі у незаконному референдумі на окупованій території, то потрібно намагатись уникнути підписання такого документа, а сам факт спробувати (за можливості) зафіксувати на відео-, аудіо-.
Знову ж таки, кожний окремий випадок потрібно аналізувати.
ВАЖЛИВО! Зважаючи на те, що Закон №2108-ІХ набрав чинності 15.03.2022, то всі дії, перелічені у статті 111-1 кримінального кодексу України, якщо вони були вчинені ДО 15.03.2022, НЕ ВВАЖАЮТЬСЯ колаборційною діяльністю.
Якщо виникнуть додаткові питання, можете звертатись через Telegram, Viber, Whatsapp за номерами телефонів +38-063-736-87-33, +38-066-089-09-26.
Буду вдячний за позитивний відгук!
Спасибо большое Вам за развернутые ответы на все вопросы. Это очень помогло и полностью разъяснило ситуацию. Спасибо.