Якщо зупинили чоловіка на вулиці працівники поліції чи воєнкомату, вимагають документи та виписують повістку, як йому діяти? Чи зобов язаний він показувати документи, чи має право вимагати, щоб вони представились та пред явили свої документи? Які права він має? Чи можуть його обшукувати чи затримувати, якщо в нього немає з собою документів? Тобто що можуть робити в рамках законодавства при такому зупиненні поліцейські та представники тцк, а що може робити чоловік? Якщо він не виконує вимоги шодо пред явлення документів які можуть бути наслідки? Чи можуть його взагалі притягти до відповідальності в такій ситуації?
1) Якщо зупинили чоловіка на вулиці працівники поліції чи воєнкомату, вимагають документи та виписують повістку, як йому діяти? - потрібно просити, щоб вони пред`явили документи, що підтверджують їхні повноваження, та зазначили причину перевірки документів.
Працівники Нацполіції та ТЦК мають право перевіряти документи у воєнний час, але на підставі таких причин, вказаних у пункті 7 Постанови КМУ № 1456:
Згідно з частиною третьою статті 18 Закону України Про Національну поліцію, звертаючись до особи для перевірки документів поліцейський зобов’язаний:
За пунктом 5 Постанови КМУ № 1456 поліцейські та працівники ТЦК мають пред’явити на вимогу наказ коменданта про право на перевірку документів, в якому вказане прізвище особи, яка здійснює перевірку.
Представники ТЦК мають пред’явити:
2) Чи зобов язаний він показувати документи, чи має право вимагати, щоб вони представились та пред явили свої документи? Які права він має? - при вищезазначених умовах чоловік повинен виконати законні вимоги представників поліції/ТЦК та пред`явити документи для перевірки. У протилежному випадку така вимога буде незаконною і чоловік має право відмовитися від її виконання. Якщо працівники поліції чи ТЦК будуть діяти з перевищенням службових повноважень (наприклад, застосовуватимуть фізичну силу), то необхідно звертатися до Державного бюро розслідувань.
Відповідно до ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
3) Чи можуть його обшукувати чи затримувати, якщо в нього немає з собою документів? - лише сама відсутність документів не є підставою для проведення обшуку чи затримання.
Існує три основні процедури здійснення одного заходу (огляду особи) залежно від процесуального порядку:
Ці процедури не є альтернативними, тобто їх не можна застосувати на власний розсуд, а чітко регламентовані законодавством і повинні застосовуватись за умов і на підставах, що чітко ним визначені.
Поверхнева перевірка – це один із превентивних заходів, тобто дії, що мають не допустити злочин чи неправомірну поведінку.
Що це означає? Що у поліцейського є підстави вважати, що ви при собі маєте заборонений предмет, що загрожує життю чи здоров’ю (наприклад, зброя, наркотики, легкозаймисті речовини, саморобні піротехнічні засоби тощо).
Підстави мають бути реальними: наприклад, плями крові на одязі, неадекватна поведінка або ви у стані сп’янінні. Їх правоохоронець повинен чітко озвучити до початку перевірки.
Як її проводять? По поверхні вашого одягу проводять рукою або спеціальним приладом і візуально оглядають речі. Вміст наплічника чи сумочки ви маєте показати особисто, ритися там правоохоронці не мають права.
Під час поверхневої перевірки працівнику поліції заборонено:
Проводити поверхневу перевірку може поліцейський однієї з вами статі. Ця процедура не передбачає фіксації у протоколі та залучення понятих.
Поверхнева перевірка – це добровільна дія. Якщо ви відмовитеся, то оглянути ваші речі можна буде лише під час особистого огляду або обшуку. Підстава – фіксація конкретного адміністративного або кримінального правопорушення.
Так. У випадку адміністративного правопорушення (адміністративне затримання) або за підозрою вчиненні злочину (у порядку кримінального провадження).
Так, відповідно до ст.ст. 260-261 КУпАП у випадках, прямо передбачених законами України, з метою припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу, встановлення особи, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості складення його на місці вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов’язковим, забезпечення своєчасного і правильного розгляду справ та виконання постанов по справах про адміністративні правопорушення допускаються адміністративне затримання особи, особистий огляд, огляд речей і вилучення речей та документів, у тому числі посвідчення водія, тимчасове затримання транспортного засобу, відсторонення осіб від керування транспортними засобами, морськими, річковими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами та огляд на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, а також щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.
Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.
Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.
Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника.
4) Тобто що можуть робити в рамках законодавства при такому зупиненні поліцейські та представники тцк, а що може робити чоловік? - що можуть робити працівники поліції та ТЦК зазначено вище, так само щодо чоловіка.
5) Якщо він не виконує вимоги шодо пред явлення документів які можуть бути наслідки? Чи можуть його взагалі притягти до відповідальності в такій ситуації? - якщо така вимога незаконна, то ніяких наслідків для чоловіка не буде. Якщо законна, то залежить від вчиненого ним правопорушення.
Раджу звернути увагу на підстави для відстрочки, наведені в ст.23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".
Всього найкращого!
Відповіли на всі запитання, обгрунтовано та зрозуміло