Як діяти чоловіку, якщо його зупинили на вулиці представники воєнкомату та вимагають документи, щоб виписати повістку?

Якщо зупинили чоловіка на вулиці працівники поліції чи воєнкомату, вимагають документи та виписують повістку, як йому діяти? Чи зобов язаний він показувати документи, чи має право вимагати, щоб вони представились та пред явили свої документи? Які права він має? Чи можуть його обшукувати чи затримувати, якщо в нього немає з собою документів? Тобто що можуть робити в рамках законодавства при такому зупиненні поліцейські та представники тцк, а що може робити чоловік? Якщо він не виконує вимоги шодо пред явлення документів які можуть бути наслідки? Чи можуть його взагалі притягти до відповідальності в такій ситуації?

28.04.2023 18:55 2920

Консультація виконавця

Галина Токмач
Юрист Мирноград
У сервісі: 5 років
165 відгуків (165 +) (0 -)
Консультацій: 566
Топ 3 спеціалізації:
  • Трудове право
  • Кредити банків
  • Цивільне право

1) Якщо зупинили чоловіка на вулиці працівники поліції чи воєнкомату, вимагають документи та виписують повістку, як йому діяти? -  потрібно просити, щоб вони пред`явили документи, що підтверджують їхні повноваження, та зазначили причину перевірки документів.

Працівники Нацполіції та ТЦК мають право перевіряти документи у воєнний час, але на підставі таких причин, вказаних у пункті 7 Постанови КМУ № 1456:

  • якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
  • якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
  • якщо особа перебуває на території чи об`єкті із спеціальним режимом;
  • якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;
  • якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
  • якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об`єктом вчинення правопорушення;
  • порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.

Згідно з частиною третьою статті 18 Закону України Про Національну поліцію, звертаючись до особи для перевірки документів поліцейський зобов’язаний:

  • Назвати своє прізвище, посаду, службове звання;
  • Пред’явити жетон, своє службове посвідчення, копію наказу коменданта на її вимогу;
  • Дати можливість ознайомитися із наявною там інформацією;
  • Поліцейський не зобов’язаний передавати особі своє посвідчення, а повинен тримати його у своїх руках.
  • Назвати підставу визначену у пункті 7 Порядку перевірки.

За пунктом 5 Постанови КМУ № 1456 поліцейські та працівники ТЦК мають пред’явити на вимогу наказ коменданта про право на перевірку документів, в якому вказане прізвище особи, яка здійснює перевірку.

Представники ТЦК мають пред’явити:

  • Службове посвідчення ТЦК, яке підтверджує, що вони саме ті, хто вказаний в наказі коменданта про перевірку документів;
  • Наказ коменданта щодо перевірки документів;
  • Наказ або розпорядження ТЦК яким уповноважено зазначених осіб на вручення повісток (вручити повістку можливо будь де, але тільки уповноваженою на те особою);
  • Назвати підставу визначену у пункті 7 Порядку перевірки.

2) Чи зобов язаний він показувати документи, чи має право вимагати, щоб вони представились та пред явили свої документи? Які права він має? - при вищезазначених умовах чоловік повинен виконати законні вимоги представників поліції/ТЦК та пред`явити документи для перевірки. У протилежному випадку така вимога буде незаконною і чоловік має право відмовитися від її виконання. Якщо працівники поліції чи ТЦК будуть діяти з перевищенням службових повноважень (наприклад, застосовуватимуть фізичну силу), то необхідно звертатися до Державного бюро розслідувань.

Відповідно до ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

3) Чи можуть його обшукувати чи затримувати, якщо в нього немає з собою документів? - лише сама відсутність документів не є підставою для проведення обшуку чи затримання.

Існує три основні процедури здійснення одного заходу (огляду особи) залежно від процесуального порядку:

  1. поверхнева перевірка – візуальний огляд особи/речей особи, яка не підозрюється у вчиненні адміністративного/кримінального правопорушення, проте існує достатньо підстав вважати, що вона має при собі річ, обіг якої заборонено чи обмежено або становить загрозу життю чи здоров’ю такої особи або інших осіб (стаття 34 Закону України «Про Національну поліцію»);
  2. особистий огляд і огляд речей особи – застосовується до особи, щодо якої є відомості про вчинення нею адміністративного правопорушення або затриманої за його вчинення (наприклад, огляд перед поміщенням до кімнати для затриманих і доставлених (КЗД) (стаття 264 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП);
  3. особистий обшук/обшук особи – застосовується до особи, затриманої через підозру у вчиненні кримінального правопорушення або особи, яка бере участь у проведенні обшуку житла або іншого володіння особи (частина восьма статті 191частини третя, шоста статті 208, частина п`ята статті 236 Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК України)).

Ці процедури не є альтернативними, тобто їх не можна застосувати на власний розсуд, а чітко регламентовані законодавством і повинні застосовуватись за умов і на підставах, що чітко ним визначені. 

Поверхнева перевірка – це один із превентивних заходів, тобто дії, що мають не допустити злочин чи неправомірну поведінку.  

Що це означає? Що у поліцейського є підстави вважати, що ви при собі маєте заборонений предмет, що загрожує життю чи здоров’ю (наприклад, зброя, наркотики, легкозаймисті речовини, саморобні піротехнічні засоби тощо).

Підстави мають бути реальними: наприклад, плями крові на одязі, неадекватна поведінка або ви у стані сп’янінні. Їх правоохоронець повинен чітко озвучити до початку перевірки. 

Як її проводять? По поверхні вашого одягу проводять рукою або спеціальним приладом і візуально оглядають речі. Вміст наплічника чи сумочки ви маєте показати особисто, ритися там правоохоронці не мають права. 

Під час поверхневої перевірки працівнику поліції заборонено:

  • самостійно ритися у ваших кишенях та речах;
  • використовувати силу (навіть якщо відмовляють показувати речі);
  • погрожувати чи психологічно тиснути;
  • робити будь-що інше, що принижує гідність людини.

Проводити поверхневу перевірку може поліцейський однієї з вами статі. Ця процедура не передбачає фіксації у протоколі та залучення понятих.

Поверхнева перевірка  це добровільна дія. Якщо ви відмовитеся, то оглянути ваші речі можна буде лише під час особистого огляду або обшуку. Підстава – фіксація конкретного адміністративного або кримінального правопорушення.

У чому особливість особистого огляду?  

  • Поліцейський може досліджувати вміст кишень, частин одягу, речей;
  • Участь щонайменше двоє свідків (понятих);
  • Фіксація процедури у протоколі;
  • Обшук фіксується на камеру. 

Чи правомірно затримувати людину?

Так. У випадку адміністративного правопорушення (адміністративне затримання) або за підозрою вчиненні злочину (у порядку кримінального провадження).

Так, відповідно до ст.ст. 260-261 КУпАП у випадках, прямо передбачених законами України, з метою припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу, встановлення особи, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості складення його на місці вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов’язковим, забезпечення своєчасного і правильного розгляду справ та виконання постанов по справах про адміністративні правопорушення допускаються адміністративне затримання особи, особистий огляд, огляд речей і вилучення речей та документів, у тому числі посвідчення водія, тимчасове затримання транспортного засобу, відсторонення осіб від керування транспортними засобами, морськими, річковими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами та огляд на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, а також щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.

Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.

Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.

Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника.

4) Тобто що можуть робити в рамках законодавства при такому зупиненні поліцейські та представники тцк, а що може робити чоловік? - що можуть робити працівники поліції та ТЦК зазначено вище, так само щодо чоловіка. 

5) Якщо він не виконує вимоги шодо пред явлення документів які можуть бути наслідки? Чи можуть його взагалі притягти до відповідальності в такій ситуації? - якщо така вимога незаконна, то ніяких наслідків для чоловіка не буде. Якщо законна, то залежить від вчиненого ним правопорушення. 

Раджу звернути увагу на підстави для відстрочки, наведені в ст.23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

Всього найкращого!

Якщо подобається, тисни кнопку
Не знайшли відповіді на своє запитання? Тоді поставте платне або безкоштовне запитання
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram