Отказ в продлении отсрочки от мобилизации

Пол года назад получил отсрочку, согласно абзацу 9, части 3, пункт 4 статьи закона Украины о мобилизации, в связи с гибелью близкого родственник (гражданский человек) на оккупированной территории, в следствии боевых действий. 20 августа подал тот же самый пакет документов для продления отсрочки, и получил отказ. Устно юрист ТЦК ссылается на постанову 560, в которой есть приложение с перечнем обязательных документов, в котором указано по данной статье: свидетельства смерти, доказательство родственной связи, справки о смерти. И там есть обязательный пункт в скобках, включая военно-учетный документ Защитника или Защитницы. "А вы такой документ не предоставили". Получается абсурд, так как данная статья касается погибших родственников и военных и гражданских, и я эту отсрочку уже получал ранее. Скан выданного ТЦК отказа прилагаю.

Уважаемые адвокаты, прошу ознакомиться с непростыми формулировками закона и постановы, и если вы не верите в то, что это можно оспорить в суде, то консультацию не предлагайте.
11.09.2024 13:04 127

Консультація виконавця

Дмитро Дончак
Адвокат Київ
У сервісі: 4 роки
797 відгуків (796 +) (1 -)
Консультацій: 2035
Топ 3 спеціалізації:
  • Діяльність фізичної особи підприємця
  • Військове право
  • Кредити банків

Добрий день.

Ознайомився з документами, які Ви скинули на ел. пошту, і тепер можу надати відповідь.

Перший раз коли Ви подавали документи, Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" діяв в редакції від 04.12.2022 року. В цій редакції абзац 9 частини 3 статті 23 виглядав наступним чином: 

Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

-- жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану.

Отже, на той час вам правомірно надали відстрочку.

Другий раз коли Ви подавали документи, Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" діяв в редакції від 18.05.2024 року. В цій редакції пункт 4 частини 3 статті 23 виглядав наступним чином: 

Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

-- жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану

Як бачимо, формулювання практично не змінилося, а там де змінилося, то лише в тій частині (дід, баба), яка до вас не має жодного відношення.

Таким чином, про поданні документів другий раз, вам повинні були також надати відстрочку.

В той же час, працівники ТЦК під час опрацювання заяв на відстрочку керуються не тільки Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", а ще й постановою КМУ № 560.

В додатку 5 зазначеної постанови є перелік документів, які необхідно надати в ТЦК разом з заявою, щоб отримати відстрочку.

Отже, напроти пункту 4 частини 3 статті 23 Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" читаємо пререлік необхідних документів: 

---документи, що підтверджують родинні зв’язки (у тому числі посвідчення члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці або посвідчення члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни, в якому проставляється відмітка про норму Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", на підставі якої особі надано статус, або витяг із Єдиного державного реєстру ветеранів війни),

---рішення суду про визнання особи зниклою безвісти за особливих обставин, документи, які підтверджують факт загибелі (смерті) під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях або забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час воєнного стану.

Тобто просять одночасно надати і докази загибелі під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, і докази рідства з Захисником або Захисницею

У вас немає доказів, що загибла рідна людина була Захисником або Захисницею. Саме тому ТЦК відмовило в наданні відстрочки.

Але ж при цьому Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" не ставить вимогу, щоб загибла особа була визнана Захисником або Захисницею!

На сайті Верховної Ради України є лист Міністерства юстиції № Н-35267-18 від 30.01.2009 року щодо порядку застосування нормативно-правових актів, де розглядалося питання, яким актом слід керуватись у разі суперечності норм підзаконного нормативно-правового акта нормам Закону України. Серед іншого, в листі зазначено:

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 17 жовтня 2002 року N 17-рп ( v017p710-02 ) визначення Верховної Ради України єдиним органом законодавчої влади означає, що жоден інший орган державної влади не уповноважений приймати закони.

Вища юридична **** закону полягає також у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України ( 254к/96-ВР ).

Згідно з частиною третьою статті 113 Конституції України ( 254к/96-ВР ) Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.
Отже, у випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.
В нашому випадку, у випадку суперечностей між постановою КМУ № 560 і Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", співробітники ТЦК повинні застосовувати норми Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". Але вони цього не зробили.
Таким чином, Ви маєте право звернутися до суду з позовною заявою щодо скасування відмови у наданні відстрочки.
Якщо щось незрозуміло або залишились питання - пишіть на пошту ddmitr@ukr.net
З повагою, Дмитро Дончак.
Якщо подобається, тисни кнопку
Не знайшли відповіді на своє запитання? Тоді поставте платне або безкоштовне запитання
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram