Довідка по уходу

Має право ЛКК видати довідку 080-4/о, що пацієнт потребує стороннього догляду? Якщо у нього в довідці МСЕК не вказано, що він потребує стороннього догляду.

20.12.2024 21:50 35

Консультація виконавця

Андрей Карпенко
Адвокат Київ
У сервісі: 3 роки
170 відгуків (169 +) (1 -)
Консультацій: 916

Вітаю!

1.

ЛКК СТВОРЮЮТЬСЯ ПРИ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПОРУШЕНЬ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО СТАНУ ОРГАНІЗМУ ХВОРОГО. СТАН ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ ЦЕ НЕ СТАТИЧНИЙ ПОКАЗНИК, ВІН ЗМІНЮЄТЬСЯ (ТИМ БІЛЬШЕ  У ІНВАЛІДА). ОТЖЕ ЛКК МОЖЕ ПРИЙНЯТИ РІШЕННЯ ПРО НЕОБХІДНІСТЬ ДОГЛЯДУ ЗА ОСОБОЮ, НЕЗВАЖАЮЧИ НА ТЕ, ЩО РАНІШЕ ПРИЙНЯЛА МСЕК. 

ВСЕ ЦЕ БУДЕ ДІЯТИ ДО 01.01.2025 РОКУ.

Лікарсько-консультативна комісія (далі — ЛКК)  здійснює комплексну оцінку порушень функціонального стану організму та інших причин, якими вона обумовлена, що визначають факт тимчасової втрати працездатності, установлює строки непрацездатності, визначає клінічний і трудовий прогноз відповідно до встановленого діагнозу.

ЛКК створюють за наказом директора ЗОЗ у складі:

  • голова — заступник медичного директора з експертизи тимчасової втрати працездатності;
  • члени: завідувач відділення та/або лікуючі лікарі.

--------------

Форму первинної облікової документації № 080-4/о видають особі або законному представнику особи, яка потребує соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.

Форму первинної облікової документації № 080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму, через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» (далі — Висновок, Довідка ЛКК) затвердив наказ МОЗ від 09.03.2021 № 407.

Висновок надають заклади охорони здоров’я всіх рівнів надання медичної допомоги. Форму № 080-4/о заповнюють члени ЛКК на підставі інформації у формі № 025/о «Медична карта амбулаторного хворого», наданої лікарем загальної практики — сімейної медицини

Якщо невиліковний пацієнт не пересувається і потребує допомоги у побуті, він має право отримувати необхідні соціальні послуги зі стороннього догляду. Підставою для організації такого догляду є виданий пацієнту або його законному представнику Висновок (форма № 080-4/о). 

Важливо, що Висновок за формою № 080-4/о потрібен не лише для надання пацієнту соціальних послуг із догляду на непрофесійній основі, а й призначення виплат особі, яка здійснює такий догляд. Відповідну норму містить Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затверджений постановою КМУ від 23.09.2020 № 859 (далі — Порядок № 859).

Щоб прийняти рішення про потребу стороннього догляду, ЛКК:

  1. вивчає інформацію, яку лікар загальної практики — сімейної медицини вніс у форму первинної облікової документації № 025/о;
  2. встановлює наявність або відсутність відомостей про те, чи пацієнт справді невиліковно хворий і не може самостійно пересуватися та самообслуговуватися через порушення функцій організму;
  3. враховує наявність захворювань, оцінює можливості виконання особою елементарних та складних дій. При цьому, щоб визначити ступінь потреби особи в сторонньому догляді, комісія може використовувати характеристики, що містяться в додатку до Порядку № 859.

Якщо необхідність стороннього догляду підтверджується, ЛКК надає рекомендації щодо потреби пацієнта в соціальних послугах:

  • денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома; 
  • догляду на непрофесійній основі від фізичної особи.

Довідку ЛКК надають особі, яка потребує соціальної послуги з догляду, або її законному представнику.

Увага! Особам, яким встановлено інвалідність безстроково, ЛКК видає Висновок теж безстроково. Особам, яким інвалідність встановлена на певний строк, видають Висновок максимум до завершення строку встановлення інвалідності, але не менше ніж на 12 місяців. Інші категорії осіб отримують Висновок на 12 місяців із дати видачі.

Під час заповнення форми 080-4/о проставляють дату видачі Висновку. Заповнену форму підписують члени лікарської комісії та завіряють печаткою закладу охорони здоров’я.

У разі формування Висновку в електронній формі, члени лікарської комісії накладають кваліфікований електронний підпис відповідно до вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 № 851-IV і «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII.

2.

АЛЕ!!!

Одне з найгостріших питань: який саме орган має видати медичний висновок щодо необхідності здійснення догляду?

Визначення терміну “медичний висновок» знаходимо в Наказі МОЗУ Деякі питання ведення Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я 18.09.2020  № 2136. де він вживається у значенні електронного документа, що формується на підставі медичних записів (без відмітки про відміну запису) в системі та містить висновок лікаря про тимчасову або постійну втрату працездатності, придатність до певних видів діяльності, про стан здоров’я пацієнта або щодо інших питань, визначених законодавством.

Наказом МВСУ Про затвердження Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими від 05.10.2020  № 705 медичний висновок визначено як висновок у формі рішення лікарсько-консультативної комісії (лікарсько-експертної комісії) закладу охорони здоров’я (у разі нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) за місцем амбулаторного обліку, лікування або обстеження потерпілого поліцейського.

А Постанова КМУ Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві від 17.04.2019 р. № 337 нам говорить, що медичний висновок – це висновок у формі рішення лікарсько-консультативної комісії (лікарсько-експертної комісії) закладу охорони здоров’я (у разі нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) та висновок у формі рішення лікарсько-експертної комісії спеціалізованого профпатологічного закладу охорони здоров’я (у разі хронічного професійного захворювання (отруєння) за місцем амбулаторного обліку, лікування або обстеження потерпілого про встановлення зв’язку погіршення стану здоров’я працівника з впливом на нього важкості та напруженості трудового процесу, небезпечних, шкідливих виробничих факторів, психоемоційних причин або протипоказань за станом здоров’я виконувати роботу.

Отже, як вбачається з вищенаведеного, медичний висновок – це документ, який містить об’єктивні дані про стан здоров’я особи та питань та пов’язаних з таким станом здоров’я обставин. 

Суб’єктами формування чи видачі медичного висновку зазначені лікарі, лікарсько-консультативні та лікарсько-експертні комісії закладів охорони здоров’я.

Своєю чергою, відповідно до Постанови КМУ Питання медико-соціальної експертизи від 03.12.2009 р. № 1317 медико-соціальна експертна комісія відомості щодо результатів експертного огляду особи і прийнятих рішень вносить до акта огляду та протоколу засідання комісії.

Отже, як вбачається з вищенаведеного лікар, ЛКК та ЛЕК за результатами проведеного лікування чи обстеження можуть формувати медичний висновок. А МСЕК за результатами проведеного огляду –  довідку, акт огляду (витяг з акту огляду) та протокол засідання комісії.

Щодо повноважень ЛКК та МСЕК на видачу медичного висновку щодо необхідності здійснення постійного догляду.

Постанова КМУ Питання медико-соціальної експертизи від 03.12.2009 р. № 1317 (чинний до 01.01.2025 р.) відносить до прав та обов’язків МСЕК визначають ступінь обмеження життєдіяльності осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, потребу в сторонньому нагляді, догляді, а також визначають потребу осіб з інвалідністю, потерпілих від нещасного випадку на виробництві, із стійкою втратою працездатності у медичній та соціальній допомозі, в тому числі у постійному сторонньому нагляді, догляді. В такому формулюванні відсутнє поняття «постійного догляду». Є право визначати необхідність догляду, стороннього нагляду, аж ніяк не постійного догляду. 

Тут варто привести тезу з висновків суду у рішенні по справі № 460/4128/23: саме по собі поняття «сторонній догляд» є не є тотожним поняттю «постійний догляд», позаяк перше говорить про те, ким надається догляд, а друге коли надається такий догляд. При цьому, «постійний догляд» – це безперервний догляд, який надається особі, що не здатна до самообслуговування, догляд який надається без будь-якого часового обмеження, суцільним порядком.

Водночас, відповідно до Наказу МОЗУ Про затвердження Порядку організації експертизи тимчасової втрати працездатності від 09.04.2008  № 189 при лікувально-профілактичних закладах охорони здоров’я утворюються ЛКК. До повноважень ЛКК віднесено: видача документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність особи; здійснення направлення хворих на огляд та обстеження до МСЕК для встановлення інвалідності; надання до МСЕК документів хворого, направленого на огляд та обстеження; вжиття заходів щодо перевірки та усунення недоліків у суб’єкта господарювання, що були виявлені Фондом соціального страхування України за результатом перевірки обґрунтованості медичних висновків про тимчасову непрацездатність (у разі звернення керівника суб’єкта господарювання). 

ЛКК має право видавати наступні документи: форму рішення для встановлення причинно-наслідкового зв’язку захворювання з умовами праці та висновки або рекомендації щодо догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку, а в разі, коли дитина хвора на цукровий діабет I типу (інсулінозалежний),- до досягнення дитиною 16-річного віку.

Відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров’я України від 09.03.2021 р. № 407 заповнення висновку про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі віднесено до повноважень членів лікарської комісії. Звертаю увагу на формулювання: лікарської комісії, а не лікарсько-консультативної комісії. Отже, відповідних повноважень ЛКК на підтвердження факту необхідності здійснення постійного догляду шляхом видачі відповідного медичного висновку відносно осіб старших 16 років в цьому Наказі ми не знаходимо.

А от в Наказі Міністерства охорони здоров’я України 31.07.2013 р.  № 667 зазначено, висновок лікарської комісії медичного закладу щодо необхідності постійного стороннього догляду за особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу  видається лікарською консультативною комісією закладу охорони здоров’я за місцем проживання чи реєстрації особи з інвалідністю.

Таким чином, через недосконалість та неузгодженість термінів та понять в НПА, що регулюють зазначені правовідносини, питання «яким документом необхідно підтверджувати необхідність здійснення постійного догляду» та «який орган має видавати цей документ» лишається відкритим.

3.

З 01.01.2025 року буде впроваджена процедура проведення оцінювання повсякденного функціонування особи (далі - оцінювання), а саме повнолітніх громадян України, іноземців або осіб без громадянства, які проживають в Україні на законних підставах, з обмеженнями повсякденного функціонування або з інвалідністю (далі - особа) з метою встановлення причини, часу настання, групи інвалідності, а також компенсаторно-адаптаційних можливостей особи, реалізація яких сприяє медичній, психолого-педагогічній, професійній, трудовій, фізкультурно-спортивній, соціальній та психологічній реабілітації, а також складення та затвердження індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю на основі комплексного реабілітаційного обстеження особи та індивідуального реабілітаційного плану (за наявності).

ЦЕ ВИЗНАЧЕНО ПОСТАНОВОЮ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ від 15 листопада 2024 р. № 1338 "Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи"

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1338-2024-%D0%BF#top

Проведення оцінювання організовується у закладі охорони здоров’я, в якому затверджено перелік лікарів, які мають право проводити оцінювання.

Оцінювання проводиться експертними командами з оцінювання повсякденного функціонування особи (далі - експертні команди).

Склад експертних команд формується індивідуально для кожного випадку.

Лікар, який направив особу на проведення оцінювання, не може входити до складу експертної команди, що проводить оцінювання цієї особи.

За результатами проведення оцінювання експертна команда приймає рішення щодо встановлення чи невстановлення (або визначення) відповідно до законодавства:

ступеня обмеження життєдіяльності особи;

потреби у постійному догляді;

Рішення експертної команди підписується в електронній системі кожним членом експертної команди шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису користувача електронної системи відповідно до Закону України “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”.

У разі складення експертною командою документів в паперовій формі такі документи підписуються всіма членами експертної команди.

Повторне оцінювання осіб з інвалідністю з нестійкими, оборотними змінами та порушеннями функцій організму проводиться раз на один - три роки або в інший строк, визначений відповідно до критеріїв встановлення інвалідності, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 р, № 1338 “Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи”.

Повторне оцінювання осіб з інвалідністю, а також осіб, інвалідність яких встановлена без зазначення строку проведення повторного оцінювання, проводиться раніше зазначеного строку за направленням, сформованим лікарем на підставі звернення такої особи з інвалідністю або її уповноваженого представника, у разі настання змін у стані здоров’я і працездатності або за рішенням суду.

Після проведення оцінювання, прийняття та підписання в електронній системі рішення експертної команди на адресу електронної пошти особи, яка проходила оцінювання, надсилається витяг із рішення, що формується в електронній системі у зв’язку з прийнятим рішенням, та рекомендації у зв’язку з прийнятим рішенням, які є частиною індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (у разі встановлення інвалідності). У разі відсутності електронної пошти зазначені документи надсилаються протягом п’яти календарних днів засобами поштового зв’язку рекомендованим листом із повідомленням про вручення на адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування).

Відомості про результати проведеного оцінювання надсилаються до Єдиної інформаційної системи соціальної сфери шляхом електронної інформаційної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів “Трембіта”.

У ТЦКСП Є ДОСТУП ДО "ТРЕМБІТИ".

Якщо подобається, тисни кнопку
Не знайшли відповіді на своє запитання? Тоді поставте платне або безкоштовне запитання
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram