Сільрада; Колективні скарги щодо порушення правил тримання собак (потенційно небезпечних порід; факт нападу на домашню тварину); відмова сільради у розгляді скарги.

Добрий день. Допоможіть розібратися в ситуації.

В одній із громад до сільради люди відправили колективне звернення щодо порушення правил тримання собак потенційно небезпечних порід (напад на тварин, самовигул, власник собак вигулює трьох собак без намордників та повідків, агресія в сторону людини...) та, відповідно порушення правил благоустрою населених пунктів.

Сільрада, точніше виконавчий комітет, просто відхрестилися від цього звернення, мотивуючи це тим, що населенню треба з цим йти до поліції, мовляв сільрада немає впливу на таких горе-господарів.

До подачі колективного звернення люди таки пішли до поліції, бо був напад цих собак на домашню тварину (собаки завдали коту численних трав і через кілька днів кіт, на жаль, помер). Поліція склала відповідні папери і направила їх до суду, але лише за ст про неналежне утримання собак (здається це ст 154 я.1 КУпАП). І порадила звернутися до сільради, що люди і зробили, бо дійсно їм страшно через таких горе-господарів і їх собак.

Але.
Ще раз наголошую, що сільрада відмовила у розгляді цієї ситуації. У правилах про благоустрій, що затвердили кілька років тому на сесії сільської ради, немає жодної згадки про собак. А от у законі про благоустрій громад вони є, якщо я не помиляюся. До того ж правила утримання собак зустрічаються в різних громадах, і люди звертаються до сільради, якщо щось з цього приводу стається.

Виникає питання, чи є правомірними дії сільради, коли ті просто відхрестилися від цього звернення? Як законно вплинути людям на сільраду, щоб вони таки звернули увагу на горе-господарів собак?

Якщо важливо, то це Червонослобідська громада, Черкаська область. І відверто, то цей безсовісний господар собак має друзів в поліції, а тому дуже хоче уникати будь-якої відповідальності.
16.09.2025 10:27 34

Консультація виконавця

Андрей Карпенко
Адвокат Київ
У сервісі: 4 роки
182 відгука (181 +) (1 -)
Консультацій: 1007

Вітаю!

1.

Для початку розберемося чи існує закон про утримання собак, який регламентує правила вигулу собак, відповідальність власників собак, правила поводження з тваринами.

Основним нормативним актом, що регулює правила поводження з тваринами, є Закон України «Про захист тварин від жорстокого поводження». Згідно, цього закону собака є домашньою твариною. Домашні тварини, які втратили нагляд зі сторони людини, вважаються безпритульними.

Згідно ст. 9 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» особа, яка утримує домашню тварину, зобов'язана:

https://protocol.ua/ua/pro_zahist_tvarin_vid_gorstokogo_povodgennya_stattya_9/

  • забезпечити домашній тварині необхідні умови, що відповідають її особливостям;
  • дотримуватися санітарно-гігієнічних норм експлуатації житлового приміщення, де утримується домашня тварина.

На підставі чинного законодавства органи місцевого самоврядування встановлюють Правила утримання домашніх тварин (ст.9 Закону), що діють в конкретних населених пунктах, які також необхідно виконувати. Правила утримання домашніх тварин, розроблені органами місцевого самоврядування, можуть встановлювати додаткові умови і вимоги щодо утримання тварин.

ОТЖЕ, МІСЦЕВА ВЛАДА ЗАБОВ'ЯЗАНА ВСТАНОВИТИ ПРАВИЛА УТРИМАННЯ ДОМАШНІХ ТВАРИН. 

Згідно чинного законодавства особи, які утримують домашніх тварин, мають право з'являтися з ними поза місцями їх постійного утримання, супроводжуючи їх, тобто вигулювати.

Супроводжувати собаку може особа, яка досягла 14-річного віку.

Особа, яка супроводжує собаку, зобов'язана забезпечити:

  • безпеку оточуючих людей і тварин, а також майна від заподіяння шкоди собакою;
  • безпеку супроводжуваної домашньої тварини;
  • безпеку дорожнього руху при проходженні з собакою у транспортних шляхів і при їх переході шляхом контролю за її поведінкою;
  • наявність намордника, повідка, необхідних для здійснення вигулу собаки поза місцем її постійного утримання;
  • наявність на собаці нашийника з ідентифікуючими позначками;
  • своєчасне надання собаці ветеринарних послуг (обстеження, лікування, щеплення і т.д.);
  • негайне повідомлення медичну або ветеринарну установу, якщо собака вкусила людину або іншу тварину;
  • негайну доставку домашньої тварини, яка вкусила людину у ветеринарну установу для огляду.

Питання, які собаки повинні бути в наморднику регулюється Законом України «Про захист тварин від жорстокого поводження». Без повідків і намордників можливе утримання собак під час оперативного використання правоохоронними органами, собак спеціального призначення, а також собак під час муштри, на полюванні, на навчально-дресирувальних майданчиках.

Відповідно до абзацу п'ятого частини п'ятої статті 9 Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження" Кабінет Міністрів України 10 листопада 2021 року затвердив постанову № 1164, яка встановила оновлений перелік потенційно небезпечних порід собак, що складається з понад 50 порід.

https://ips.ligazakon.net/document/kp211164?an=62

На жаль, чинне законодавство чітко не передбачає особливі правила вигулу бійцівських собак, крім перерахованих вище.

Відповідальність власників собак

Давайте розберемося, як карає власників собак за неправильний вигул собак закон, а також розберемося з питанням відповідальності за порушення інших правил утримання собак і шкоду заподіяну здоров'ю та майну громадян собакою.

Згідно ст. 154 КпАП України за порушення правил утримання тварин для громадян передбачений штраф в розмірі від 3 до 5 неоподатковуваних мінімумів (в 2019 році від 51 грн. до 85 грн.). При повторному порушенні правил утримання тварин передбачений штраф з 51 грн. до 85 грн. і конфіскація собаки.

До адміністративної відповідальності за ст. 154 КпАП України можуть залучити за вигул собаки без ошийника і намордника, залишення собаки без нагляду, вигул собаки в стані алкогольного сп'яніння, напад собаки на людину, якщо людині не нанесені рани, чи немає пошкоджень одягу.

Якщо напад собаки завдав шкоди, яка несе небезпеку для здоров'я, рана від укусів носить рваний характер, рани нанесені собакою привели до летального результату, можливе залучення власника собаки до кримінальної відповідальності.

Згідно ст. 128 КК України нанесення середніх або тяжких тілесних ушкоджень людині карається громадськими роботами на строк від ста п'ятдесяти до двісті сорока годин, виправними роботами на строк до двох років, або обмеження свобод на термін до двох років.

Ступінь тілесних ушкоджень визначає лікар, точніше судово-медичною експертизою.

У разі смерті потерпілого від собаки для власника тварини настає кримінальна відповідальність, передбачена ст. 119 КК України «Вбивство через необережність». По цій статті власнику собаки загрожує обмеження або позбавлення волі на строк від трьох до п'яти років.

Також, на підставі ст. 12 ЗУ Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження», підлягає компенсації в повному обсязі власником собаки і матеріальна шкода:

  • за порваний одяг, взуття, головні убори, сумки в розмірі повної вартості завданих збитків, яка може бути доведена чеками, товарознавчою експертизою, що регламентується статтями 22 1166 ЦК України;
  • за шкоду здоров'ю - нанесення рани, переломи, зламані щелепи, зуби при падінні в розмірі повної вартості лікування, в тому числі за проведення операцій, санаторно-курортного лікування, протезування, вартість медикаментів, в тому числі щеплення, що регулюється статтями 1195-1199 ЦК України;
  • за моральну шкоду від пережитих страждань, больових відчуттів, страху перед тваринами, наявності шрамів від укусів, які псують зовнішній вигляд. Сума компенсації моральної шкоди визначається постраждалим. Підстави для стягнення моральної шкоди передбачені статтями 23 1167 1168 ГК України.

У разі відмови власника відшкодувати збиток в добровільному порядку необхідно звертатися з позовом до суду.

Збиток, заподіяний бездомними тваринами, повинен відшкодовуватися органами місцевого самоврядування населеного пункту, в якому було заподіяно шкоду.

----------

Відповідно до статті 255 КУпАП протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 154 КУпАП, мають право складати уповноважені на те посадові особи органів внутрішніх справ (Національної поліції).
Протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ч. 1 ст. 154 КУпАП розглядає адміністративна комісія при виконавчому комітеті Маріупольської міської ради.

За ч.2 ст. 154 КУпАП справи розглядають суди.

2.

Практичні поради: як мешканцям громади впливати на зміни:

1. Використовуйте інструменти участі:
– голосуйте на місцевих виборах
– ініціюйте проєкти, програми, петиції
– беріть участь у зборах, слуханнях, опитуваннях
– звертайтесь до депутатів, органів місцевого самоврядування, консультаційно-дорадчих органів, органів самоорганізації населення;
– долучайтесь до бюджетного процесу.
2. Знайте законодавчу основу:
– Закон «Про місцеве самоврядування в Україні»
– Закон «Про доступ до публічної інформації»
– Статут громади та локальні положення про участь
------------

Щоб подати петицію місцевій владі, необхідно скористатися електронним сервісом на офіційному вебсайті органу місцевого самоврядування, де ви зможете створити свою петицію, зазначивши проблему, та зібрати підписи громадян на її підтримкуПісля набрання необхідної кількості підписів петиція має бути офіційно розглянута, а вам надана відповідь протягом визначеного терміну. 

Громадяни можуть звертатися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний веб-сайт органу – стаття 23ЗУ «Про звернення громадян».

Вимоги до кількості підписів, які необхідно зібрати на підтримку електронної петиції та строк збору підписів визначається у статуті територіальної громади, але є приклади, коли в окремому положенні про електронні петиції.

В положенні «Про розгляд електронних петицій в територіальній громаді» кращими практиками доброго врядування процедури вважаються:

 

v  міська рада прийняла локальний акт, який регулює порядок розгляду електронної петиції (наприклад: Статут громади, положення про електронні петиції);

v  встановлено кількість підписів для підтримки електронної петиції:

  • від 1000 до 100 000 жителів - не більше ніж 150 підписів;
  • від 100 000 до 500 000 жителів - не більше ніж 250 підписів;
  • від 500 000 до 1 000 000 жителів - не більше ніж 500 підписів;
  • понад 1 000 000 жителів - не більше ніж 1000 підписів.

v  термін збору підписів для підтримки електронної петиції: не менше ніж 14 днів;

v  непотрібно подавати додаткових документів окрім звернення при ініціюванні електронної петиції;

v  можливість ініціювати розгляд електронної петиції впроваджено на офіційному сайті органу влади;

v  порядок ідентифікації авторів та підписантів петиції відбувається з використанням КЕП, BankID;

v  розгляд органами влади електронної петиції здійснюється невідкладно, але не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення інформації про початок її розгляду з подальшим розглядом на черговому засіданні виконавчого комітату або на черговій сесії місцевої ради;

v  електронна петиція розглядається на черговому засіданні виконавчого комітету або місцевої ради;

v  результат розгляду петиції є рішення місцевої ради чи виконавчого комітету про підтримку або вмотивована відмова в підтримці електронної петиції.

ТАКОЖ ВИ МОЖЕТЕ ПИСЬМОВО ЗВЕРНУТИСЯ ДО МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ ІЗ КОЛЕКТИВНИМ ЗАПИТОМ, ЧОМУ НЕ РОЗРОБЛЕНІ ПРАВИЛА ТРИМАННЯ ДОМАШНІХ ТВАРИН, ЗГІДНО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ 

Якщо подобається, тисни кнопку
Не знайшли відповіді на своє запитання? Тоді поставте платне або безкоштовне запитання
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram