Вітаю!
1.
Для початку розберемося чи існує закон про утримання собак, який регламентує правила вигулу собак, відповідальність власників собак, правила поводження з тваринами.
Основним нормативним актом, що регулює правила поводження з тваринами, є Закон України «Про захист тварин від жорстокого поводження». Згідно, цього закону собака є домашньою твариною. Домашні тварини, які втратили нагляд зі сторони людини, вважаються безпритульними.
Згідно ст. 9 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» особа, яка утримує домашню тварину, зобов'язана:
https://protocol.ua/ua/pro_zahist_tvarin_vid_gorstokogo_povodgennya_stattya_9/
На підставі чинного законодавства органи місцевого самоврядування встановлюють Правила утримання домашніх тварин (ст.9 Закону), що діють в конкретних населених пунктах, які також необхідно виконувати. Правила утримання домашніх тварин, розроблені органами місцевого самоврядування, можуть встановлювати додаткові умови і вимоги щодо утримання тварин.
ОТЖЕ, МІСЦЕВА ВЛАДА ЗАБОВ'ЯЗАНА ВСТАНОВИТИ ПРАВИЛА УТРИМАННЯ ДОМАШНІХ ТВАРИН.
Згідно чинного законодавства особи, які утримують домашніх тварин, мають право з'являтися з ними поза місцями їх постійного утримання, супроводжуючи їх, тобто вигулювати.
Супроводжувати собаку може особа, яка досягла 14-річного віку.
Особа, яка супроводжує собаку, зобов'язана забезпечити:
Питання, які собаки повинні бути в наморднику регулюється Законом України «Про захист тварин від жорстокого поводження». Без повідків і намордників можливе утримання собак під час оперативного використання правоохоронними органами, собак спеціального призначення, а також собак під час муштри, на полюванні, на навчально-дресирувальних майданчиках.
Відповідно до абзацу п'ятого частини п'ятої статті 9 Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження" Кабінет Міністрів України 10 листопада 2021 року затвердив постанову № 1164, яка встановила оновлений перелік потенційно небезпечних порід собак, що складається з понад 50 порід.
https://ips.ligazakon.net/document/kp211164?an=62
На жаль, чинне законодавство чітко не передбачає особливі правила вигулу бійцівських собак, крім перерахованих вище.
Давайте розберемося, як карає власників собак за неправильний вигул собак закон, а також розберемося з питанням відповідальності за порушення інших правил утримання собак і шкоду заподіяну здоров'ю та майну громадян собакою.
Згідно ст. 154 КпАП України за порушення правил утримання тварин для громадян передбачений штраф в розмірі від 3 до 5 неоподатковуваних мінімумів (в 2019 році від 51 грн. до 85 грн.). При повторному порушенні правил утримання тварин передбачений штраф з 51 грн. до 85 грн. і конфіскація собаки.
До адміністративної відповідальності за ст. 154 КпАП України можуть залучити за вигул собаки без ошийника і намордника, залишення собаки без нагляду, вигул собаки в стані алкогольного сп'яніння, напад собаки на людину, якщо людині не нанесені рани, чи немає пошкоджень одягу.
Якщо напад собаки завдав шкоди, яка несе небезпеку для здоров'я, рана від укусів носить рваний характер, рани нанесені собакою привели до летального результату, можливе залучення власника собаки до кримінальної відповідальності.
Згідно ст. 128 КК України нанесення середніх або тяжких тілесних ушкоджень людині карається громадськими роботами на строк від ста п'ятдесяти до двісті сорока годин, виправними роботами на строк до двох років, або обмеження свобод на термін до двох років.
Ступінь тілесних ушкоджень визначає лікар, точніше судово-медичною експертизою.
У разі смерті потерпілого від собаки для власника тварини настає кримінальна відповідальність, передбачена ст. 119 КК України «Вбивство через необережність». По цій статті власнику собаки загрожує обмеження або позбавлення волі на строк від трьох до п'яти років.
Також, на підставі ст. 12 ЗУ Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження», підлягає компенсації в повному обсязі власником собаки і матеріальна шкода:
У разі відмови власника відшкодувати збиток в добровільному порядку необхідно звертатися з позовом до суду.
Збиток, заподіяний бездомними тваринами, повинен відшкодовуватися органами місцевого самоврядування населеного пункту, в якому було заподіяно шкоду.
----------
Відповідно до статті 255 КУпАП протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 154 КУпАП, мають право складати уповноважені на те посадові особи органів внутрішніх справ (Національної поліції).
Протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ч. 1 ст. 154 КУпАП розглядає адміністративна комісія при виконавчому комітеті Маріупольської міської ради.
За ч.2 ст. 154 КУпАП справи розглядають суди.
2.
Практичні поради: як мешканцям громади впливати на зміни:
Щоб подати петицію місцевій владі, необхідно скористатися електронним сервісом на офіційному вебсайті органу місцевого самоврядування, де ви зможете створити свою петицію, зазначивши проблему, та зібрати підписи громадян на її підтримку. Після набрання необхідної кількості підписів петиція має бути офіційно розглянута, а вам надана відповідь протягом визначеного терміну.
Громадяни можуть звертатися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний веб-сайт органу – стаття 231 ЗУ «Про звернення громадян».
Вимоги до кількості підписів, які необхідно зібрати на підтримку електронної петиції та строк збору підписів визначається у статуті територіальної громади, але є приклади, коли в окремому положенні про електронні петиції.
В положенні «Про розгляд електронних петицій в територіальній громаді» кращими практиками доброго врядування процедури вважаються:
v міська рада прийняла локальний акт, який регулює порядок розгляду електронної петиції (наприклад: Статут громади, положення про електронні петиції);
v встановлено кількість підписів для підтримки електронної петиції:
v термін збору підписів для підтримки електронної петиції: не менше ніж 14 днів;
v непотрібно подавати додаткових документів окрім звернення при ініціюванні електронної петиції;
v можливість ініціювати розгляд електронної петиції впроваджено на офіційному сайті органу влади;
v порядок ідентифікації авторів та підписантів петиції відбувається з використанням КЕП, BankID;
v розгляд органами влади електронної петиції здійснюється невідкладно, але не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення інформації про початок її розгляду з подальшим розглядом на черговому засіданні виконавчого комітату або на черговій сесії місцевої ради;
v електронна петиція розглядається на черговому засіданні виконавчого комітету або місцевої ради;
v результат розгляду петиції є рішення місцевої ради чи виконавчого комітету про підтримку або вмотивована відмова в підтримці електронної петиції.
ТАКОЖ ВИ МОЖЕТЕ ПИСЬМОВО ЗВЕРНУТИСЯ ДО МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ ІЗ КОЛЕКТИВНИМ ЗАПИТОМ, ЧОМУ НЕ РОЗРОБЛЕНІ ПРАВИЛА ТРИМАННЯ ДОМАШНІХ ТВАРИН, ЗГІДНО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ