Перевірка держпраці. У 2017 був заключений договір ЦПХ, але у 2017 перевірки були заборонені. Чи правомірна перевірка договорів за 2017 рік?
Стосовно вашого питання повідомляємо наступне.
Так, дійсно у 2019 році закінчився мораторій на проведення перевірок. 01.01.2019 року втратив чинність Закон України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Стосовно обмеження періоду, який може перевірятися, а також строків давності для застосування штрафів на підставі ст. 265 КЗпП, то законодавством не встановлені обмеження для періоду, за який може проводитися перевірка з питань праці. Немає такого обмеження ні в Законі від 05.04.07 р. № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», ні в Порядку, затвердженому постановою КМУ від 26.04.17 р. № 295. Тому перевірити ваше підприємство представники Держпраці мають право за будь-який період.Але, існують нюанси та наступна правова позиція з вказаної ситуації.
Існують критерії, за якими органи Держпраці перекваліфіковують договори цивільно-правового характеру на трудові. Щонайменше чотири ознаки, за якими Держпраці вважає цивільно-правовий договір таким, що приховує трудові відносини: особисте виконання роботи, визначене місце роботи, матеріали замовника та дотримання певного графіку роботи.
Є судова практику, яка встановлює відсутність у державного інспектора Держпраці повноважень на власний розсуд тлумачити умови цивільно-правових договорів, визнавати їх укладення недійсними та надавати їм статусу трудових (напрклад, постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07 червня 2018 року справа №804/7711/17).
Під час перевірок та інспекційних відвідувань в усних або письмових вимогах інспектора Держпраці про надання документів часто можна побачити у переліку документів, що вимагаються, «договори ЦПХ» або «ЦПД».Чинне законодавство не містить визначення поняття «договори ЦПХ», власне, як «ЦПД».
Оскільки документ, який вимагається, не визначено чинним законодавством, то це саме по собі є обставиною, що може бути підставою для відмови у наданні такого документа. Якщо ж інспектор знає, як розшифровується «ЦПХ» та зазначає у вимозі саме «договори цивільно-правового характеру», то у відповідь можна зазначити наступне.
Укладення та виконання таких договорів врегулювано нормами цивільного законодавства. Це всі договори про постачання товарів, виконання робіт, надання послуг, укладені як з фізичними, так і з юридичними особами на основі принципу свободи договору та визначення всіх його умов, визначеного ст. 627 ЦКУ.
До таких договорів не застосуються положення Кодексу законів про працю та іншого законодавства з питань праці, враховуючи характер правовідносин сторін – цивільно-правовий.
Оскільки Цивільний кодекс України та інші акти цивільного законодавства, що складають правову основу укладення договорів цивільно-правового характеру, не належать до актів законодавства, прийнятих відповідно до Кодексу законів про працю, то вони не належать за законодавства про працю, а отже, органи Держпраці не уповноважені контролювати їх дотримання.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, вочевидь, вимога інспекторів Держпраці про надання договорів цивільно-правового характеру в межах перевірок та інспекційних відвідувань виходить за межі наданих їм повноважень, і відмова суб'єкта господарювання у їх наданні не може визнаватись необгрунтованою.
Але, будь-яка ситуація є індивідуальною та потребує вивчення обставин та документів для прийняття правильного рішення.
Дякую!