Як можна обґрунтувати нарахування ПДФО, ЄСВ і військового збору на середню заробітну плату мобілізованим працівникам до одержання компенсації з бюджету?
АКТУАЛЬНО НА 17.09.2015
ЄСВ.
При нарахуванні ЄСВ на середню заробітну плату мобілізованим працівникам підприємство керується пунктом 1 частини першої статті 7 Закону від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі — Закон № 2464), яким передбачено, що базою нарахування єдиного внеску для роботодавців та найманих працівників є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі.
Згідно з частиною сьомою ст. 7 Закону № 2464 виплати, які компенсуються з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, не є базою нарахування та утримання єдиного внеску.
Як бачимо, саме компенсація з бюджету звільнена від нарахування ЄСВ, а до одержання компенсації, середня заробітна плата, що нараховується і виплачується працівнику підлягає обкладанню в загальному порядку.
Таким чином, з метою оподаткування доходи, отримані працівниками, призваними на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, у вигляді суми середнього заробітку та компенсаційної виплати з бюджету у межах середнього заробітку, встановлені ст. 119 КЗпП, слід розглядати окремо, оскільки види таких доходів є різними.
У цілях звільнення від оподаткування компенсаційних виплат з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, підприємствами, Порядок № 105 застосовується починаючи з березня 2015 року. У разі нарахування роботодавцем суми середнього заробітку таким працівникам, сума такого доходу є базою нарахування та утримання єдиного внеску на загальних підставах.
І тільки після одержання компенсації з бюджету в межах компенсованих сум, підприємство здійснює перерахунок ЄСВ, сторнуючи нараховану суму ЄСВ.
Варто звернути увагу, що Державна фіскальна служба також у своєму листі від 24.04.2015 р. № 8720/6/99-99-17-03-03-15 вимагає робити аналогічним чином, тобто до одержання компенсації нараховувати ЄСВ на середній заробіток.
Крім того, є приклади судових спорів (наприклад, справа № 817/4004/14) із приводу ненарахування ЄСВ на середню заробітну плату мобілізованому працівнику, що свідчить про те, що податкові органи дотримуються при перевірках вимог викладених у даному листі.
ПДФО і військовий збір.
Відповідно до п.п. 164.2.1 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту).
Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставки податку 15% (20%) відсотків, визначених ст. 167 ПКУ (п.п. 168.1.1 ПКУ).
Законом України від 28.12.2014 р. № 71-VІІІ «Про внесення змін у Податковий кодекс України і деяких інших законодавчих актів України» оподатковування військовим збором подовжено до вступу в силу рішення Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України (п. 16і підрозділ 10 розділа XX Перехідних положень ПКУ).
Згідно із п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПКУ об'єктом оподаткування збором є доходи, визначені ст. 163.ПКУ.
Відповідно до ст. 163 ПКУ об'єктом оподатковування збором платника податків- резидента є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включається дохід у вигляді заробітної плати, до складу якої відноситься середній заробіток працівників на час виконання державних або громадських обов'язків.
Отже, сума середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період є базою нарахування ПДФО, а також є об'єктом оподаткування військовим збором.
З 17.03.2015 р. набрала чинності постанова КМУ від 04.03.2015 р. № 105, якою затверджено Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (далі – Порядок № 105).
З метою отримання бюджетних коштів для виплати працівникам компенсації у межах середнього заробітку роботодавці визначають середню заробітну плату таких працівників як розрахункову величину та інформують про її розмір органи соціального захисту населення шляхом заповнення звітів (див. Порядок № 105).
Згідно з п.п. «и» п.п. 165.1.1 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються, зокрема, компенсаційні виплати з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.
Відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПКУ від оподаткування військовим збором звільняються доходи, що згідно з розділом IV ПКУ не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у підпунктах 165.1.2, 165.1.18, 165.1.25, 165.1.51, 165.1.52 ПКУ.
Отже, дохід, отриманий працівниками, призваними на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період у вигляді компенсаційних виплат, який виплачується роботодавцем за рахунок коштів державного бюджету в межах середнього заробітку відповідно до Порядку № 105, не включається до оподатковуваного доходу таких працівників, тобто не оподатковується ПДФО та військовим збором.
ДФС вважає, що з метою оподаткування, доходи, отримані працівниками, призваними на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, у вигляді суми середнього заробітку та компенсаційної виплати з бюджету у межах середнього заробітку, встановлені ст. 119 КЗпП, слід розглядати окремо, оскільки види таких доходів є різними.
Тому у разі нарахування (виплати, наданню) роботодавцем суми середнього заробітку таким працівникам, сума такого доходу є об'єктом оподаткування ПДФО, військовим збором на загальних підставах.
Після одержання компенсації з бюджету підприємство зробить перерахунок нарахованих податків і зборів.
На нашу думку, допоки не будуть внесені зміни до ПКУ чи не буде чіткого тлумачення на законодавчому рівні щодо нарахування середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період та компенсаційних виплат з бюджету у межах цього середнього заробітку, слід вважати позицію ДФС з цього питання, як переважаючу.