Обгрунтування необхідності на всі операції по придбанню цінностей у постачальників і реалізації готової продукції покупцям, по яким навіть теоретично може виникнути питання у необхідності їх перевезення (а якщо контрагент розташований у іншому населеному пункті - то по всім операціям), мати товарно-транспортні накладні або інші подібні документи (квитанції "Нової пошти", тощо).
До недавнього часу жодний бухгалтер або керівник не приділяв значної уваги такому документу, як товарно-транспортна накладна.
Однак в останній час цьому документу приділяється дуже велика увага, особливо у зв`язку з позицією податкової відносно блокування (відмови в реєстрації, зупинення реєстрації) податкових накладних.
На думку податкової, "якщо відсутня товарно-транспортна накладна або інший подібний документ, який підтверджує перевезення товарно-матеріальних цінностей від продавця до покупця, то відсутній факт їх продажу/відвантаження продавцем, а відповідно - придбання/отримання покупцем". І на цій підставі податкова визнає (може визнати) таку операцію - фіктивною.
Все розпочалось з того, що один суд (я не хочу на його назві акцентувати увагу) став на таку точку зору податкової у випадку, коли виходячи з тексту постанови суду дійсно операції купівлі-продажу мали ознаки фіктивності - бо такі обсяги цінностей "в кишені" не перевезеш.
Але, нехай мене вибачать судді:
по-перше, вони не святі,
по-друге, вони не розуміються на бухгалтерському обліку і оподаткуванні так, як на процесуальному законодавстві,
по-трете, ми всі знаємо про ступінь їх навантаження зараз і мабуть при написанні тексту постанови суддя або його помічник не звернув уваги на дрібниці...
Тобто, один суд на підставі доказів прийняв рішення про визначання операцій фіктивними.
Але, як говорять "диявол криється у дрібницях" і податкова стала використовувати текст цього судового рішення у своїх інтересах.
Розглянемо, що таке товарно-транспортна накладна, де і для чого вона використовується.
Товарно-транспортна накладна - це єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити.
Це визначення міститься у Правилах перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженим наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 р. N 363 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 лютого 1998 р. за N 128/2568 (з урахуванням наступних змін та доповнень до нього) (наділі - Правила).
І у зв`язку з цим, одразу виникає три питання:
Тобто одразу виникає питання - яким чином документ "невідповідного" органу може регламентувати питання бухгалтерського та/або податкового обліку.
Додатково: в більшості випадків суди стали на бік платників податків і не розглядали саму собою відсутність товарно-транспортної накладної як нездоланну перепону для підтвердження даних із податкового обліку з ПДВ.
Розглянемо Податковий кодекс України в редакції на 03 вересня 2023 року.
Товарно-транспортна накладна згадується у його тексті у наступному контексті:
І все, тобто у Податковому кодексі України мова йде лише про товарно-транспортні накладні при перевезенні пального, спирту етилового та горілки та лікеро-горілчаних виробів. І жодним чином не йде мова про її обов`язковість або вплив наявності/відсутності на оподаткування.
Крім того, Державна податкова служба України у листі від 29.03.2023 р. N 525/ЗПІ/99-00-21-03-02-10 чітко зазначила:
"Оскільки товарно-транспортна накладна може використовуватися для цілей бухгалтерського обліку, то у частині питання щодо віднесення товарно-транспортної накладної до первинних документів Державна податкова служба України... надіслала зазначений запит до Міністерства фінансів України...".
А у індивідуальній податковій консультації від 22.10.2021 р. N 3973/ІПК/99-00-21-02-02-06 зазначила: "...питання документального оформлення операцій руху запасів з метою ведення бухгалтерського обліку належить до компетенції Міністерства фінансів України.".
Тобто, сама податкова визнає, що вона визнає необов`язковість товарно-транспортної накладної і відсутність підстав для свого втручання в порядок оформлення операцій по руху запасів.
Але незважаючи на такий висновок, особисто я рекомендую всім бухгалтерам заздалегідь перестрахуватись і на всі операції по придбанню цінностей у постачальників і реалізації готової продукції покупцям, по яким навіть теоретично може виникнути питання у необхідності їх перевезення (а якщо контрагент розташований у іншому населеному пункті - то по всім операціям), мати товарно-транспортні накладні або інші подібні документи (квитанції "Нової пошти", тощо).