Оскарження виконавчого провадження та дій ТЦК

Питання стосовно особистої справи:
1. Оскарження виконавчого провадження та дій ТЦК (які, на нашу не професійну думку, були неправомірними). Який в нас тут вихід, чи варто за це братись та які ризики можуть спідкати В. за ці дії або навпаки за бездіяльність стосовно цього провадження?
2. Як діяти при спробі повторно вручити повістку?
3. Які є реально можливі підстави для відстрочки від мобілізації? (якщо немає 3 дітей, не досяг непризовного віку і в сім`ї немає людей з інвалідністю)

Питання стосовно мобілізації на підприємствах:
1. Як убезпечити співробітників від мобілізації та знизити ризик, що саме до нас завітають представники ТЦК? (для подання нами списків або вручення повісток)
Чи можуть взагалі з вулиці зайти представники ТЦК та почати видавати повістки?
2. Визначити чи є в нашого підприємства підстави для броні співробітників і керівника. Які для цього є варіанти і чи є вони взагалі?
3. Формальне звільнення воєнозабов`язаних співробітників для убереження їх від мобілізації по підприємствах, чи варто це робити?
Та працевлаштування нових співробітників призовного віку, які ризики, що їх через це можуть мобілізувати, зважаючи на нові правила прийому на роботу?
4. Як діяти під час силової мобілізаціяї?
5. Щорічна подача списків до ТЦК, чи обов`язково це? Як обійти? Які наслідки за не надання такої інформації?
06.10.2023 14:06 1584

Консультація виконавця

Андрей Карпенко
Адвокат Київ
У сервісі: 3 роки
168 відгуків (167 +) (1 -)
Консультацій: 905

Вітаю!

І.

1.

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки мають право розглядати справи та накладати стягнення за такими статтями Кодексу України про адміністративні правопорушення:

– стаття 210 – "Порушення призовниками, військовозобов'язаними, резервістами правил військового обліку";

– стаття 2101 – "Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію";

– стаття 211 – "Зіпсуття військово-облікових документів чи втрата їх з необережності".

Дані статті передбачають покарання у вигляді штрафу, розмір якого залежить від багатьох факторів, але не може перевищувати верхньої межі, зазначеної у відповідній статті. За порушення правил військового обліку максимальний штраф становить 1700 грн.

Порядок притягнення до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку:

1. Представниками ТЦК складається протокол, у якому фіксують обставини правопорушення.

2. Протокол видають або направляють поштою військовозобов'язаному з повідомленням, коли і де розглядатимуть адміністративну справу. Тобто самого факту складання протоколу недостатньо! Військовозобов'язаний має бути обов'язково запрошений до розгляду справи.

3. У призначені день та час керівник ТЦК розглядає справу, вислуховує військовозобов'язаного, якщо він з'явився, або вивчає його письмові пояснення, якщо вони подані. За результатом розгляду, якщо керівник дійде висновку про наявність підстав для притягнення військовозобов'язаного до відповідальності, керівник ТЦК виносить постанову, якою, крім іншого, визначено розмір штрафу, вручає її військовозобов'язаному або направляє поштою.

У разі незгоди з постановою військовозобов'язаний має право оскаржити її до суду. Нерідко про те, що ТЦК оштрафував вас за порушення законодавства про військовий облік, ви дізнаєтеся через декілька місяців, і це при тому, що , а повістку ви не отримували жодного разу.

У такому разі потрібно звернути увагу на такі процесуальні моменти, аби вдало оскаржити неправомірну постанову про притягнення до адміністративної відповідальності.

Будь-які ваші доводи, викладені в позові, не матимуть значення без поновлення строку на оскарження постанови про притягнення до адміністративної відповідальності. Тому обов'язково разом із позовом варто подати заяву про поновлення строку на оскарження постанови. Найпоширеніший випадок, коли ви дізналися про штраф, – це після відкриття виконавчого провадження. З моменту, коли виконавець на ваш запит надасть постанову, починається відлік – 10 днів. Саме за цей час ви повинні подати позов та заяву про поновлення строку на оскарження, де зазначити, що дізналися про штраф декілька днів тому. Не збирайте доказів і не чекайте на відповідь від ТЦК про причини накладення штрафу: ви просто не встигнете у 10-денний строк. І обов'язково витребовуйте не матеріали виконавчого провадження, а постанову про притягнення до адміністративної відповідальності. Якщо ви її не отримаєте, то не зможете подати позов, оскільки відсутній предмет спору.

У позові зверніть особливу увагу на момент вручення повістки та розгляд справи без вашої участі. Чому? Якщо вам не вручали повістку, то з імовірністю 90 % ваш підпис підроблений, тож на цьому варто загострити увагу судді.

Про час та місце розгляду справи вас повинні були належно повідомити з ТЦК. Не можна винести постанову та накласти штраф без вашого належного повідомлення про розгляд справи у приміщенні ТЦК.

Також будьте уважні, якщо вам під час візиту до ТЦК повідомляють про штраф і видають реквізити на оплату, вимагайте видати вам саме постанову про притягнення до адміністративної відповідальності. Не йдіть одразу оплачувати квитанцію, адже таким чином ви погоджуєтеся з постановою.

Обов'язково скасовуйте постанову про накладення штрафу, інакше вам загрожуватиме кримінальне переслідування.

Наголошую ще раз: підставою для сплати штрафу може бути лише постанова, підписана керівником ТЦК, про притягнення до адміністративної відповідальності.

Приклади:

Рішення Володимирецького районного суду Рівненської області від 23.01.2023 р. у справі № 556/2544/22 щодо відмови отримувати повістку

Обставини справи. ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Вараського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення, передбаченого ч.2 ст.210-1 КУпАП. Позовні вимоги обґрунтовує тим, що 08 листопада 2022 року начальником Вараського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки винесено постанову №219 про накладення відносно нього адміністративного стягнення за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП, де зазначено що 03 вересня 2022 року, ОСОБА_1 порушив вимоги п.п. 1 п.1 ст. 22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а саме, відмовився отримувати повістку про виклик до Вараського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки на 06.09.2022 на 10 год., з чим усно був ознайомлений. Однак на вищевказану дату ОСОБА_1 до Вараського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки не з`явився, причину своєї неявки не повідомив. Правопорушення виявлено під час дії особливого періоду. ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у виді штрафу в розмірі 5100 грн.

Обґрунтування Суду. Протокол про адміністративне правопорушення №219 від 26 жовтня 2022 року що передувало винесенню постанови, був складений за відсутності особи та не вручений позивачу, що суперечить вимогам ст.ст.255, 256 КУпАП.

Разом з тим, вимоги закону в цій частині не були дотримані, і протокол відносно позивача складено посадовою особою Вараського РТЦК та СП у відсутності ОСОБА_1 , без повідомлення останнього. Аналогічні порушення були допущені також і під час розгляду протоколу.

ОСОБА_1 , не було відомо про наявність матеріалів про притягнення його до адміністративної відповідальності і вказана справа розглянута без участі позивача, що підтверджується фактом відсутності підпису про вручення йому постанови. Про наявність даної постанови ОСОБА_1 стало відомо 19 листопада 2022 року, коли поштою, на його адресу надійшла Постанова №219 від 08.11.2022 про притягнення до адміністративної відповідальності за ч.2 ст.210-1 КУпАП.

Рішення Хортицького районного суду міста Запоріжжя від 25.01.2023 р. у справі № 337/230/23

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Хортицького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки м. Запоріжжя, який позивач мотивує тим, що 29.12.2022р. тво начальника Хортицького РТЦК та СП м.Запоріжжя Тюпа Р.П. виніс постанову №92/274 про притягнення його до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого ч.2 ст.210 КУпАП. Згідно з цією постановою він притягнутий до відповідальності за те, що 10.12.2022р. особисто під розпис отримав повістку про необхідність прибути 13.12.2022р. о 08.00 год. до Хортицького РТЦК та СП м.Запоріжжя, однак не прибув. Зазначену постанову він отримав 30.12.2022р. та вважає її протиправною, оскільки він жодних повісток із викликом до відповідача на 13.12.2022р. не отримував. Про розгляд справи про адміністративне правопорушення його не повідомляли, у зв`язку з чим він був позбавлений можливості надати свої пояснення та ознайомитись з доказами, які були підставою для прийняття оскаржуваної постанови. Відповідачем проігноровані вимоги ст.245 КУпАП щодо всебічного, повного та об`єктивного встановлення обставин справи, вирішення її у відповідності до закону.

Обґрунтування Суду. Відомості про час та дату розгляду справи про адміністративне правопорушення протокол не містить.

Крім того судом встановлено, що протокол про адміністративне правопорушення №92/274 від 23.12.2022р. ОСОБА_1 не підписаний.

Згідно з даними, які містяться у інформаційній довідці з електронної системи охорони здоров`я Національної служби здоров`я України, яка додана позивачем ОСОБА_1 до відповіді на відзив, відповідно до медичного висновку №38Е6-6ТКК-4546-ВК2Х від 12.12.2022р. про тимчасову непрацездатність, пацієнт (ідентифікований за номером) перебував на лікарняному у період з 12.12.2022р. по 14.12.2022р., назва закладу охорони здоров`я - КНП «Міська лікарня №9» ЗОР.

З`ясувавши повно, всебічно та об`єктивно обставини даної справи, суд приходить до висновку про протиправність постанови №92/274 від 29.12.2022р. про притягнення позивача ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.2 ст.210 КУпАП.

2.

Отримати повістку може будь-який чоловік у будь-якому місці. Вулиця не є цьому виключенням. Але, на жаль, не всі знають як себе поводити при зустрічі з представниками центрів комплектування та соціальної підтримки. Звичайно не найкращим варіантом буде тікати від представників військкомату або вчиняти інші дії (кричати, знімати на відео, тощо). Спершу потрібно розуміти нормативно-правову базу щодо вручення повісток, а також знати та вміти користуватися своїми правами.

Урядом внесені зміни до положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК), затверджені постановою КМУ №154 від 23 лютого 2022 року, в яких уточнені завдання з проведення заходів щодо оповіщення та призову громадян на військову службу.

Ухваленою Кабінетом Міністрів України 7 квітня 2023 року постановою № 318, ТЦК можуть здійснювати сповіщення про призов на військову службу під час мобілізації незалежно від місця їх перебування на військовому обліку. Раніше цього уточнення в постанові не було, і під час вручення повістки на вулиці військовозобов’язаний міг від неї відмовитись, якщо він не зареєстрований за місцем видачі повістки. Тепер будь-який ТЦК може вручити заздалегідь заповнену повістку попри те, що особа може перебувати на обліку в іншій області чи в іншому місті.

Згідно з документом, абзац 11-й пункту 9 постанови викладено в такій редакції: територіальні центри комплектування та соціальної підтримки включають заходи щодо оповіщення та призову громадян (крім військовозобов’язаних і резервістів Служби безпеки України та Служби зовнішньої розвідки):

  • на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (незалежно від місця їх перебування на військовому обліку);
  • на військову службу за призовом осіб офіцерського складу;
  • на військову службу за призовом осіб з-поміж резервістів в особливий період (зарахованих до військового оперативного резерву).

Крім того, постановою розширені обов’язки керівника ТЦК. Згідно з документом, він також відповідає за «здійснення заходів щодо повістки та призову громадян на військову службу за призовом осіб з-поміж резервістів у особовий період (зарахованих до військово-оперативного резерву) та на військову службу за призов під час мобілізації, на особливий період, відповідно до мобілізаційного розгортання, визначеного Міноборони та Генштабом ЗСУ, а також на військову службу за призовом осіб офіцерського складу».

Якщо вас зупинили на вулиці, не варто сперечатися, вступати у бійку, заподіювати шкоду чи тікати.

Якщо на вулиці вас зупинили військові та вимагають показати документи, то робити самостійно вони цього не мають права! Кравець наголошує, що показувати свої документи ви повинні лише в присутності поліцейських. Тобто, якщо військовий хоче побачити ваші документи, то поруч з ним мають бути представники Національної поліції.

Якщо повістка була вручена без особливих порушень і її не дозаповнювали при вас, то ви маєте отримати її та виконати зазначені в документі вимоги – зʼявитися до ТЦК та СП в зазначений час.

Відмовитися від отримання повістки також можна, але варто пам’ятати, що при цьому складається акт у присутності свідків та в подальшому це може розцінюватися як ухилення від військової служби.

3.

ВСІ ПІДСТАВИ ДЛЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ:

Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

ЗАКОН УКРАЇНИ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"

Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

визнані в установленому порядку особами з інвалідністю або відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на термін до шести місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);

{Абзац третій частини першої статті 23 в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022 }

жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років;

{Абзац четвертий частини першої статті 23 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1614-VII від 25.07.2014 ; в редакції Законів № 2226-VIII від 06.12.2017 , № 2122-IX від 15.03.2022 }

жінки та чоловіки, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років;

{Абзац п’ятий частини першої статті 23 в редакції Законів № 1614-VII від 25.07.2014 , № 2122-IX від 15.03.2022 }

жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;

{Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 339-VIII від 21.04.2015 ; в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022 }
жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;

{Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 2226-VIII від 06.12.2017; в редакції Закону№ 2122-IX від 15.03.2022}

жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;
{Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 1614-VII від 25.07.2014 ; в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022 }

усиновителі, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, на утриманні яких перебувають діти-сироти або діти, позбавлені батьківського піклування, віком до 18 років;

{Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 1614-VII від 25.07.2014; в редакції Закону№ 2122-IX від 15.03.2022}

зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;

{Абзац десятий частини першої статті 23 в редакції Закону№ 2122-IX від 15.03.2022}

які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати;

{Абзац одинадцятий частини першої статті 23 в редакції Закону№ 2122-IX від 15.03.2022; із змінами, внесеними згідно із Законом№ 3161-IX від 28.06.2023}

опікуни особи з інвалідністю, визнаної судом недієздатною; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю I групи; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;

{Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 1357-IX від 30.03.2021; в редакції Закону№ 2122-IX від 15.03.2022}

жінки та чоловіки, які мають неповнолітню дитину (дітей) і чоловіка (дружину), який (яка) проходить військову службу за одним із видів військової служби, визначенихчастиною шостоюстатті 2 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу";

{Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 2169-IX від 01.04.2022}

жінки та чоловіки, які мають неповнолітню дитину (дітей) і чоловіка (дружину), який (яка) проходить військову службу за одним із видів військової служби, визначенихчастиною шостоюстатті 2 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу";

{Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 2169-IX від 01.04.2022}

народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

{Абзац частини першої статті 23 в редакції Закону№ 2122-IX від 15.03.2022}

працівники органів військового управління (органів управління), військових частин (підрозділів), підприємств, установ та організацій Міністерства оборони України, Збройних Сил України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Національної поліції України, Бюро економічної безпеки України, Національного антикорупційного бюро України, Державного бюро розслідувань, Державної виконавчої служби України, Управління державної охорони України;

{Абзац частини першої статті 23 в редакції Закону№ 2122-IX від 15.03.2022; із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2732-IX від 04.11.2022}

інші військовозобов’язані або окремі категорії громадян у передбачених законом випадках.

{Абзац частини першої статті 23 в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022 }
Особи з інвалідністю, а також особи, зазначені в абзацах четвертому - дванадцятому частини першої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою і тільки за місцем проживання.

{Статтю 23 доповнено новою частиною згідно із Законом№ 2122-IX від 15.03.2022}

Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;

{Абзац другий частини статті 23 в редакції Законів№ 2745-VIII від 06.06.2019,№ 2196-IX від 14.04.2022}

наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;

{Абзац третій частини статті 23 в редакції Законів№ 2745-VIII від 06.06.2019,№ 2196-IX від 14.04.2022}

жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:

{Частину доповнено абзацом четвертим згідно із Законом№ 1387-VIII від 31.05.2016}

військовослужбовців або працівників утворених відповідно до законів України військових формувань, що захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;

{Частину доповнено абзацом п’ятим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016 }

працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції та загинули або пропали безвісти під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення;

{Частину доповнено абзацом шостим згідно із Законом№ 1387-VIII від 31.05.2016}

осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;

{Частину доповнено абзацом сьомим згідно із Законом№ 1387-VIII від 31.05.2016}

осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, і виконували завдання антитерористичної операції у взаємодії з утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами;

{Частину доповнено абзацом восьмим згідно із Законом№ 1387-VIII від 31.05.2016}

жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану.

{Частину третю доповнено абзацом дев’ятим згідно із Законом№ 2491-IX від 29.07.2022}

{Статтю 23 доповнено новою частиною згідно із Законом№ 1575-VII від 03.07.2014; із змінами, внесеними згідно із Законом№ 277-VIII від 07.04.2015; в редакції Закону№ 570-VIII від 01.07.2015}

Особи, зазначені в абзаці другому частини першої та в абзацах четвертому - дев’ятому частини третьої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою.

{Статтю 23 доповнено новою частиною згідно із Законом№ 1387-VIII від 31.05.2016; із змінами, внесеними згідно із Законами№ 2491-IX від 29.07.2022,№ 2732-IX від 04.11.2022}

Не підлягають призову на військову службу під час часткової мобілізації протягом шести місяців з дня звільнення з військової служби військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу за призовом під час мобілізації та були звільнені зі служби у запас (крім військовослужбовців, зарахованих на службу у військовому оперативному резерві першої черги). Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.

{Статтю 23 доповнено частиною згідно із Законом№ 259-VIII від 18.03.2015; із змінами, внесеними згідно із Законом№ 413-VIII від 14.05.2015}

ІІ.

1.

ТАКОГО МЕХАНІЗМУ В ПРАВОВОМУ ПОЛІ УКРАЇНИ НЕ ІСНУЄ.

З ВУЛИЦІ ЗАЙТИ НЕ МОЖУТЬ, АЛЕ МОЖУТЬ НАДІСЛАТИ ПОВІДОМЛЕННЯ-ПОВІСТКУ (ХТО З РОБІТНИКІВ ТА НА ЯКИЙ ЧАС ВИКЛИКАЄТЬСЯ ДО ТЦКСП).

УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №69/2022

Про загальну мобілізацію:

https://www.president.gov.ua/documents/692022-4141...

8. Місцевим органам виконавчої влади у взаємодії з територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, за участю органів місцевого самоврядування та із залученням підприємств, установ та організацій усіх форм власності, фізичних осіб – підприємців організувати та забезпечити в установленому порядку:

1) своєчасне оповіщення і прибуття громадян, які призиваються на військову службу, прибуття техніки на збірні пункти та у військові частини;

2) здійснення призову військовозобов'язаних, резервістів на військову службу, їх доставки до військових частин та установ Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших військових формувань України;...".

ххххххх

Закон дозволяє вручення повісткивійськовозобов'язаним особам за місцем їхньої роботи. Працедавець має чіткі зобов'язання не тільки сповістити, а й проконтролювати явку працівника до військкомату.

Порядок дій керівника підприємства та взаємодії з державними органами у такому випадку передбачений законодавством, а також урядовою постановою № 1487  від 30 грудня 2022 року.

Військовий облік поділяється на облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, з урахуванням обсягу та деталізації - на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний.

Персональний військовий облік передбачає облік відомостей щодо таких осіб за місцем їх роботи (служби) або навчання та покладається на керівників державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій.

Військовий облік на підприємстві — це система дій, що пов'язана з необхідністю збору, опрацювання та накопичення інформації про військовозобов'язаних і обміну даних із державними органами. Це первинна ланка, яка забезпечує збір інформації, надання її до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації виготовляють друкарським способом правила військового обліку (додаток 2) і вивішують їх на видному місці в загальнодоступних приміщеннях.

Взяття громадян на персональний військовий облік, а також їх виключення з такого обліку здійснюється лише після взяття (зняття, виключення) зазначених громадян на військовий облік (з військового обліку) у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки.

З метою ведення персонального військового обліку підприємства, установи та організації здійснюють оповіщення на вимогу районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки і забезпечення їх своєчасного прибуття.

ПІСЛЯ ОТРИМАННЯ ВІД ТЦКСП ПОВІСТКИ НА ПІДПРИЄМСТВО (ПОВИННО БУТИ ВКАЗАНО ХТО ТА НА ЯКИЙ ЧАС ВИКЛИКАЄТЬСЯ) ТРЕБА ЗДІЙСНИТИ НАСТУПНІ КРОКИ:

Першим кроком роботодавця  після отримання повістки на підприємство має стати видання наказу, яким безпосередньо сповіщають осіб про те, що вони зобов'язані з'явитися до Територіального центру комплектування та соцпідтримки (ТЦК СП), тобто колишнього військкомату.

Потім довести цей наказ до відома працівників, на яких він поширюється, і забезпечити їхнє прибуття до військкомату.

Керівник підприємства зобов'язаний проконтролювати прибуття військовозобов'язаного до ТЦК. У разі неявки він має повідомити військомат, що його працівник не з'явився в призначений час.

Алгоритм дій працедавця визначається такими кроками:

  • видати наказ щодо оповіщення призовників і військовозобов’язаних про їхній виклик до ТЦК та СП;
  • довести наказ до відома призовників у частині, що стосується забезпечення їхнього прибуття за викликом до ТЦК та СП;
  • у триденний строк надіслати копію наказу до ТЦК та СП;
  • проконтролювати результати сповіщення та прибуття призовників і військовозобов’язаних до ТЦК та СП.

Якщо працівник відмовляється від підпису на наказі, яким його повідомляють про необхідність явки до військкомату - складається акт про відмову від підпису наказу в присутності трьох осіб і відправляють його до ТЦК.

2.

 
Бронювання військовозобов’язаних, які перебувають у запасі, здійснюється в мирний та у воєнний час з метою забезпечення функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій в особливий період (стаття 24 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" ).
Бронюванню підлягають військовозобов’язані, які працюють:
  1. в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, у разі якщо це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів;
  2. на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі якщо це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень);
  3. на підприємствах, в установах і організаціях, які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань;
  4. на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Зазначені військовозобов’язані не підлягають прийняттю на службу у військовому резерві.
Порядок та організація бронювання, переліки посад і професій військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на воєнний час, визначаються цим Законом, актами Президента України та Кабінету Міністрів України. Під час дії воєнного стану бронювання військовозобов’язаних може також здійснюватися за списком військовозобов’язаних, поданим у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку відповідним органом державної влади, іншим державним органом, органом місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією, зазначеними в частині першій цієї статті.
З питань, що пов'язані з бронюванням військовозобов'язаних за підприємствами, останні звертаються до міністерств, відомств, обласних державних адміністрацій та до військових комісаріатів за місцем знаходження підприємств.
Механізм бронювання під час дії воєнного стану військовозобов'язаних за списками військовозобов'язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час органами державної влади, іншими державними органами, а також підприємствами, установами, організаціями, які задовольняють потреби Збройних Сил, інших військових формувань, населення, визначений Порядком бронювання військовозобов'язаних за списком військовозобов'язаних під час дії воєнного стану, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76 (далі - Порядок).
Заброньованим військовозобов’язаним надається відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації.
У рішенні Мінекономіки зазначається , який не може перевищувати:
 — для військовозобов’язаних в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, у разі, коли це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів;
 — для військовозобов’язаних на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі, коли це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень), які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Бронювання військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 Порядку, здійснюється згідно з рішенням Мінекономіки списками військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, погодженими Генеральним штабом Збройних Сил (військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, Службі зовнішньої розвідки, — за списками, погодженими СБУ, Службою зовнішньої розвідки).
Органи державної влади, інші державні органи подають на погодження Генеральному штабу Збройних Сил (СБУ, Службі зовнішньої розвідки) списки за відповідними сферами управління, галузями національної економіки, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями.
Органи місцевого самоврядування подають списки до відповідних місцевих органів виконавчої влади для подальшого погодження з Генеральним штабом Збройних Сил (СБУ, Службою зовнішньої розвідки).
Підприємства, установи і організації, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), подають список до органу державної влади, іншого державного органу, який встановив (довів) мобілізаційне завдання (замовлення).
Підприємства, установи і організації, які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань, подають список до центральних органів виконавчої влади, що здійснюють керівництво Збройними Силами, іншими військовими формуваннями, утвореними відповідно до законів України, до СБУ в інтересах яких вони здійснюють виробництво товарів, виконують роботи, надають послуги, або до Мінстратегпрому.
Центральні органи виконавчої влади, що здійснюють керівництво Збройними Силами, іншими військовими формуваннями, утвореними відповідно до законів України, СБУ або Мінстратегпром проводять перевірку повноти заповнення списку, наявності наданого до нього обґрунтування, а також дотримання вимог щодо кількості військовозобов'язаних, які підлягають бронюванню, та у строк  з дня отримання списку подають його на погодження Генеральному штабу Збройних Сил (СБУ, Службі зовнішньої розвідки).
Підприємства, установи і організації, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, подають список до центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у відповідній сфері, або відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації, або відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської військової/військово-цивільної адміністрації (у разі її утворення), на території юрисдикції якої вони розташовані.
Центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у відповідній сфері, або обласна, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, або обласна, Київська та Севастопольська міські військові/військово-цивільні адміністрації (у разі їх утворення), МЗС, Секретаріат Кабінету Міністрів України проводять перевірку повноти заповнення списку, наявності наданого до нього обґрунтування, дотримання вимог щодо кількості військовозобов'язаних, які підлягають бронюванню, та подають його у строк  з дня отримання списку на погодження Генеральному штабу Збройних Сил (СБУ, Службі зовнішньої розвідки).
ЩОБ МАТИ ПРАВО НА БРОНЮВАННЯ ПРАЦІВНИКІВ, ВАШЕ ПІДПРИЄМСТВО ПОВИННО МАТИ МОБІЛІЗАЦІЙНЕ ЗАВДАННЯ. 
3.
ЯКЩО ВИ ЗВІЛЬНИТЕ РОБІТНИКА, ЙОМУ НЕ ЗМОЖУТЬ ВРУЧИТИ ПОВІСТКУ ЧЕРЕЗ РОБОТОДАВЦЯ. 
ОСОБИ, ЯКІ БУДУТЬ ПРИЙНЯТІ НА РОБОТУ, МОЖУТЬ БУТИ ВИКЛИКАНІ ДО ТЦКСП ЧЕРЕЗ РОБОТОДАВЦЯ.
ПРО ВСІХ ЗВІЛЬНЕНИХ ТА ПРИЙЯТИХ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ, РОБОТОДАВЕЦЬ ПОВИНЕН СПОВІСТИТИ ТЦКСП. 
4.

Коли чоловіка силоміць затягують в машину та відвозять до ТЦК.

У такому випадку раджу:

  • відразу сповістити про це поліціянтів (ніхто не має право силою відвозити вас кудись, якщо ви не скоїли злочин);
  • після того, як вас силою доставили в центр комплектування, вимагайте надати безоплатного адвоката;
  • також вимагайте викликати поліцію;
  • не підписуйте жодних документів та попросіть, що вам пояснили причини такого затримання;
  • поки вам письмово не повідомлять, на яких підставах вас примусово утримують в ТЦК, не проходьте ВЛК;
  • не пропонуйте хабарі представникам військкомату;
  • якщо буде така можливість, телефонуйте усім друзям, родичам та знайомим, повідомляйте їм, що вас утримують незаконно та просіть, щоб вони зверталися до суду.

5.

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 30 грудня 2022 р. № 1487

ПОРЯДОК
організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%BF#Text

34. З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа, визначеного у пункті 20 цього Порядку, або відображення в електронній формі інформації, що міститься в таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки;

доведення до призовників, військовозобов’язаних та резервістів правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу (навчання);

надсилання у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу (навчання), звільнення з роботи, завершення навчання (відрахування із закладу освіти) до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки повідомлень про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 4);

оповіщення на вимогу районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки і забезпечення їх своєчасного прибуття;

подання до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки на їх вимогу відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, персональний військовий облік яких вони ведуть;

періодичне звіряння списків персонального військового обліку із записами у їх військово-облікових документах. Не рідше одного разу на рік проводять звіряння даних списків персонального військового обліку з обліковими документами відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки, в яких вони перебувають на військовому обліку;

внесення у п’ятиденний строк з дня подання відповідних документів (або відображення в електронній формі інформації, що міститься у таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія) змін до списків персонального військового обліку щодо прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон, адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання, адреси місця фактичного проживання, сімейного стану, освіти, місця роботи і посади та надсилання щомісяця до 5 числа до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки повідомлень про зміну таких облікових даних;

складення і подання щороку до 1 грудня до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць (додаток 6);

оформлення документів, необхідних для бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час;

хххххххх

Відповідальність за порушення правил ведення військового обліку визначається статтею 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Розмір штрафу визначений у неоподатковуваних мінімумах доходів громадян. Він становить:

  • для фізичних осіб (відповідальних осіб за ведення військового обліку) від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 - 3 400 грн);

  • для посадових осіб (керівників) - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 -5 100 грн).

Якщо правопорушення вчинене повторно протягом року або у особливий період (воєнний час) штраф складатиме:

  • для громадян фізичних осіб (відповідальних осіб за ведення військового обліку) від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 - 5 100 грн);

  • для посадових осіб (керівників) - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (5 100 - 8 500 грн).

За порушення вимог щодо ведення військового обліку штраф можуть накласти на керівника підприємства. За порушення порядку ведення військового обліку - як на керівника підприємства, так і на особу, відповідальну за ведення військового обліку відповідно до наказу.

Якщо подобається, тисни кнопку