Перелік документів які потрібні для держреєстрації права власності на земельну ділянку (пай) в реєстрі речових прав на нерухоме майно

Маю наступне питання:
Я по рішенню суду, яке набрало законної сили, являюся спадкоємцем своєї покійної родички (бабусі). Суд, зокрема, вирішив визнати за мною право власності на бабусин пай в сільській місцевості. По документах які були на пай - це сертифікат 2000 року, без визначення паю в натурі (на місцевості), держ. акт права власності тих часів виготовлено не було. На разі з рішенням суду я зміг замовити технічну документацію із землеустрою, щодо визначення меж на місцевості, ця документація вже готова і знаходиться в держ. кадастрового реєстратора для присвоєння кадастрового номера та видачі витягу з ДЗК. Наступним кроком після отримання витягу ДЗК має бути реєстрація ділянки в реєстрі речових прав. Тут виникають питання - чи достатньо мати при собі - рішення суду та витяг з ДЗК для реєстрації права власності на земельну ділянку ? В рішенні суду чітко прописано визнання права на пай по сертифікату, вказаний його номер та ким був виданий. У землевпорядній організації мені сказали що рішення суду - НЕ достатньо. Потрібно підняти архівні документи, а саме рішення місцевих рад, де вказані розпорядження про розпаювання земель. Ще маю інформацію, що технічна документація, разом із витягом ДЗК, має бути затверджена сесією місцевої ради. Тому питання - вичерпний перелік документів для реєстрації мого права власності в реєстрі речових прав ?

09.12.2021 21:02 2998

Консультація виконавця

Микола Лях
Юрист
У сервісі: 5 років
125 відгуків (122 +) (3 -)
Консультацій: 287

Щодо Вашого питання повідомляю наступне:

 На жаль, у землевпорядній організації Вам сказали правильно, і ось чому.

Трохи законодавства  

1.     Документи, що підтверджують право власності та право користування земельною ділянкою.

  Документами, що підтверджують право власності на землю та право користування земельною ділянкою є:

  • державний акт на право власності на земельну ділянку або акт на право постійного користування землею ( до 01.01.2013);
  • свідоцтво про право власності на нерухоме майно (з 01.01.2013);
  • свідоцтво про право на спадщину;
  • судове рішення, що набрало законної сили, щодо набуття/зміни права власності на земельну ділянку;
  • витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно або Державного земельного кадастру про реєстрацію права власності;
  • договір оренди, суперфіцію, емфітевзису;
  • інші цивільно-правові угоди щодо відчуження земельної ділянки.

 

У Вас є .1. Судове рішення про право власності, та буде

              2. Витяг з Держземкадастру.

 Важливо!   Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

    Реєстрація права власності чи іншого права (оренду, сервітут, суперфіцій, емфітевзис і т.і.) на землю з 2016 року можна здійснити через місцевий центр надання адміністративних послуг (ЦНАП), який приймає документи для держреєстрації речових прав на нерухоме майно, або у нотаріуса.

    Правила реєстрації прав на нерухоме майно, у тому числі на земельну ділянку, визначені, зокрема Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127, яка набрала чинності з 01.01.2016 р.
   Державна реєстрація прав може проводитися за заявою, поданою в електронній формі через Єдиний державний веб-портал електронних послуг чи інші інформаційні системи на підставі договорів про надання сервісної послуги, укладених з технічним адміністратором Державного реєстру прав (п. 30 Порядку).


    Державна реєстрація права власності на земельну ділянку, реєстрацію якого НЕ ПРОВЕДЕНО до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент його набуття, якщо такі права набуті згідно з рішенням органу влади чи органу місцевого самоврядування, проводиться за умови встановлення факту відсутності відомостей про речові права інших осіб на таку земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.

     Державна реєстрація речових прав на земельну ділянку, похідних від права власності, набутих та оформлених в установленому порядку до 1 січня 2013 року, проводиться з одночасною державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку, крім випадків, якщо право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав (ст. 29 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

 А тепер щодо пакету документів:

Пакет необхідних документів для подачі на реєстрацію

  • витяг з Державного земельного кадастру (ДЗК);
  • копію та оригінал паспорту заявника;
  • копію та оригінал ідентифікаційного номеру;
  • підтвердження оплати адміністративного збору;
  • документ, що підтверджує право на звільнення від сплати адміністративного збору (у випадку його наявності).
  • документ - підстава виникнення права на ділянку (договір купівлі-продажу (дарування, міни і т.і.), рішення суду, свідоцтво на спадщину, тощо);
  • довіреність, якщо документи подаються представником (нотаріально засвідчена, якщо від фізичної особи);
  • оригінал та копію паспорту, ідентифікаційного номеру представника, якщо документи подаються представником.

Заява про реєстрацію права друкується держреєстратором або нотаріусом та підписується заявником на місці. Витяг з Державного земельного кадастру (ДЗК) не має потреби подавати у випадку, коли документи, які є підставою виникнення, переходу чи припинення права власності або інших прав, містять в собі інформацію про кадастровий номер.

 Начебто все зрозуміло, але є таке, зверніть увагу на дату внесення змін до Закону України  та постанови Кабінету Міністрів України:

  Особливості державної реєстрації прав на земельні ділянки

 Назва розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 663 від 23.06.2021}

81-1. Державна реєстрація прав на земельні ділянки, речові права на які набуто до 1 січня 2013 р., проводиться у порядку, передбаченому статтею 29 Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”.

{Пункт 81-1 в редакції Постанови КМ № 399 від 13.05.2020}

81-2. Для державної реєстрації права власності та права постійного користування на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у постійне користування із земель державної або комунальної власності, подається рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи надання у постійне користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формування земельної ділянки та передачу її у власність чи надання у постійне користування   

 

Далі ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» в останній редакції від 15.07.2021 № 1657 -IX

  Стаття 29. Особливості державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, речові права на які набуто до 1 січня 2013 року

  1. Державна реєстрація права власності на земельну ділянку, набутого та оформленого в установленому порядку до 1 січня 2013 року, проводиться за умови наявності відповідних відомостей в Державному земельному кадастрі.

Державна реєстрація права власності на земельну ділянку, набутого в результаті переходу права власності та не оформленого в установленому порядку до 1 січня 2013 року, проводиться за умови встановлення факту переходу прав від особи, відомості про яку містяться в Державному земельному кадастрі, до особи, яка заявляє свої права.

Державна реєстрація права власності на земельну ділянку, набутого за рішенням органу державної влади чи органу місцевого самоврядування та не оформленого в установленому порядку до 1 січня 2013 року, проводиться за умови встановлення факту відсутності відомостей про речові права інших осіб на таку земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.

Під час проведення державної реєстрації права спільної власності на земельну ділянку щодо одного із співвласників у разі наявності в Державному земельному кадастрі відомостей про право спільної власності на земельну ділянку із зазначенням усіх співвласників, перенесених з Державного реєстру земель, державний реєстратор одночасно з державною реєстрацією права спільної власності щодо одного із співвласників також переносить відомості про інших співвласників на таку земельну ділянку до відповідного відкритого розділу Державного реєстру прав.

Перенесення відомостей про кожного із співвласників на земельну ділянку у випадку, передбаченому абзацом четвертим цієї частини, здійснюється виключно за відсутності в Державному реєстрі прав відомостей про перехід права власності відповідного співвласника до третьої особи.

У разі наявності в Державному земельному кадастрі відомостей про інші речові права, похідні від права власності, перенесених з Державного реєстру земель, крім відомостей про право власності на земельну ділянку, державний реєстратор одночасно з відкриттям розділу в Державному реєстрі прав переносить такі відомості Державного земельного кадастру про речові права на таку земельну ділянку до відповідного відкритого розділу Державного реєстру прав.

  1. Державна реєстрація речових прав на земельну ділянку, похідних від права власності, набутих та оформлених в установленому порядку до 1 січня 2013 року, проводиться з одночасною державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку, крім випадків, якщо право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав.

Державна реєстрація зміни строку речового права, у тому числі оренди земельної ділянки, набутого та оформленого в установленому порядку до 1 січня 2013 року, проводиться за умови наявності відповідних відомостей про зареєстровані права в Державному земельному кадастрі.

Державна реєстрація зміни строку речового права, у тому числі оренди земельної ділянки, набутого та не оформленого в установленому порядку до 1 січня 2013 року, проводиться в порядку, передбаченому для державної реєстрації права оренди, за умови відсутності відомостей про зареєстровані інші речові права, похідні від права власності, у Державному земельному кадастрі чи в Державному реєстрі прав.

При цьому строк такого речового права, у тому числі оренди, обраховується відповідно до строку дії договору оренди, що обраховується з дня його укладення.

  1. Державна реєстрація речових прав на земельну ділянку, набутих та оформлених в установленому порядку до 1 січня 2013 року, проводиться без подання заявником документа, на підставі якого набуто речове право, за умови наявності інформації про зареєстровану земельну ділянку в Державному земельному кадастрі, у тому числі перенесеної із Державного реєстру земель, документів, що відповідно до законодавства, яке діяло до 1 січня 2013 року, посвідчували право власності або право користування землею (земельними ділянками), а також книг записів (реєстрації) таких документів.

{Стаття 29 в редакції Закону № 340-IX від 05.12.2019}

 

Резюмуємо:

Для закінчення реєстрації права на земельну ділянку Вам треба

  1. Звернутись до органу місцевого самоврядування, за документом на підставі якого видано сертифікат.
  2. Звернутись до місцевої ради з проханням затвердити документи по оформленню права власності на земельну ділянку.
  3. Після отримання вищевказаних документів звертайтесь до державного реєстратора, можливо, що він потребує ще якихось документів, але він повинен вказати які це документи, і де їх можна взяти.

 Всі звернення рекомендую подавати письмово у двох примірниках, на другому примірнику відповідальна особа повинна поставити відмітку про прийняття заяви, дату та свій підпис.  

 

І ще дещо про державну реєстрацію

 Розмір адміністративного збору за державну реєстрацію права власності

Відповідно до статті 34 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» за державну реєстрацію права власності справляється адміністративний збір у розмірі 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (230 грн).

За державну реєстрацію права власності, проведену у строки менші, ніж передбачені статтею 19 цього Закону, стягується адміністративний збір у розмірі:

  • 1 прожитковий мінімум для працездатних осіб (2 270 грн) - у строк два робочі дні;
  • 2 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (4 540)- у строк один робочий день;
  • 5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (11 350) - у строк 2 години.

Станом на сьогоднішній день (2021 рік) адміністративний збір стягується у розмірі 230 грн, якщо державна реєстрація права власності та інших речових прав (крім іпотеки) проводиться у строк, що не перевищує п’яти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви в Державному реєстрі прав.

Слід зазначити, що адміністративний збір сплачується за одну надану послугу у сфері державної реєстрації прав. У випадку надання даної послуги одночасно усім співвласникам нерухомого майна адміністративний збір стягується один раз у повному обсязі.

У разі надання однієї послуги у сфері державної реєстрації прав співвласникам нерухомого майна окремо один від одного, адміністративний збір стягується у повному обсязі з кожного із співвласників.

За проведення державної реєстрації прав власності на земельну ділянку, набутого та оформленого в установленому порядку до 1 січня 2013 року державна реєстрація прав проводиться безоплатно (п.1 ч.8 ст. 34 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

Адміністративний збір не повертається у разі відмови у проведенні реєстраційних дій, а у випадку відкликання заяви про державну реєстрацію прав адміністративний збір підлягає поверненню.

Строки розгляду

Загальний строк розгляду поданих державному реєстратору документів складає 5 робочих днів (не календарних!). Зі спливом вказаного строку, за бажанням, можна буде отримати від державного реєстратора роздруківку з реєстру на бланку формату А4, проте без підпису та печатки держреєстратора. Новий порядок передбачає, що рішення держреєстратора розміщується на сайті Мінюсту та має таку ж юридичну силу, як і паперове підтвердження реєстрації права. Закон надає можливість скоротити п`ятиденний строк до 2 днів, 24х та 2х годин, проте збір за реєстрацію збільшиться.

Після реєстрації права в Державному реєстрі речових прав, особа стає власником та розпорядником земельної ділянки. Інформація з Державного реєстру речових прав надається за допомогою програмних засобів ведення цього Реєстру у паперовій або електронній формі, що має однакову юридичну силу та містить обов’язкове посилання на Державний реєстр прав. Крім того, є можливість отримати інформацію про будь-який об`єкт нерухомості в формі інформаційної довідки самостійно через Кабінет електронних сервісів Мінюсту.

 

Ну мабуть і все. Хай Вам щастить. З повагою Микола Лях.

 

Якщо подобається, тисни кнопку
Не знайшли відповіді на своє запитання? Тоді поставте платне або безкоштовне запитання
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram