Про порядок оскарження військовослужбовцем наказів, які мають явно злочинний характер.
Як скаржитись військовослужбовцю, що робити, якщо пропонують написати рапорт до прокуратури про відмову виконувати наказ
У ході своєї професійної діяльності, в останній час, до мене дуже часто стали звертатися з питаннями, коли примушують військовослужбовця до написання рапорту про відмову виконувати наказ. Така ситуація складається не тому, що військовослужбовець за своїми ідейними міркуваннями не хоче виконувати наказ, а у зв’язку з тим, що військовослужбовець розуміє, що наказ має явно злочинний характер у зв’язку з тим, що керівництво «допустило промахи» при організації виконання поставлених бойових задач та це хоче «прикрити» за рахунок життя своїх підлеглих.
Наприклад, коли направили на передову без належної підготовки, без належного озброєння для виконання розпливчато поставленого завдання, без проходження військово – лікарської комісії. Що є порушенням низки Законів України: «Про військовий обов`язок і військову службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави,- загальні засади, стаття 3 Конституції України.
Про це також не раз, у своїх виступах та промовах зазначав Президент України, який відповідно до статті 102 є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.
При цьому, керівництво, безпосередні та прямі начальники чомусь у замовчують таке права громадянина - військовослужбовця як оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. З цього приводу у статті 55 «Права і свободи людини і громадянина захищаються судом» Конституції України зазначено:
Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Кожен має право звертатися за захистом своїх прав до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Кожному гарантується право звернутись із конституційною скаргою до Конституційного Суду України з підстав, установлених цією Конституцією, та у порядку, визначеному законом.
Кожен має право після використання всіх національних засобів юридичного захисту звертатися за захистом своїх прав і свобод до відповідних міжнародних судових установ чи до відповідних органів міжнародних організацій, членом або учасником яких є Україна.
Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Крім того, зазначена норми Конституції кореспондується з іншими нормативними актами. Так згідно п.п. 14, 30, 35, 37 Статуту внутрішньої служби Збройних сил України, затвердженого Законом України від 24.03.1999р. № 548-ХІV, начальник має право віддавати підлеглому накази і зобов`язаний перевірити їх виконання.
Із службових та особистих питань військовослужбовець повинен звертатися до свого безпосереднього начальника, а якщо він не може їх вирішити - до наступного прямого начальника.
Підлеглий зобов`язаний беззастережно виконувати накази начальника, крім випадків явно злочинного наказу, і ставитися до нього з повагою. Наказ можна віддавати одному чи групі військовослужбовців усно або письмово, у тому числі з використанням технічних засобів зв`язку.
Військовослужбовець зобов`язаний неухильно виконати відданий йому наказ у зазначений термін. Про виконання або невиконання наказу військовослужбовець зобов`язаний доповісти командирові (начальникові), який віддав наказ, і своєму безпосередньому командирові (начальникові), а також вказати причини невиконання наказу або його несвоєчасного (неповного) виконання. Якщо військовослужбовець розуміє, що він неспроможний виконати наказ своєчасно та у повному обсязі, він про це зобов`язаний доповісти вищезазначеним особам негайно.
У розділі V Дисциплінарного статуту Збройних Сил України пропозиції, заяви та скарги затвердженого Законом України від 24 березня 1999 року № 551-XIV зазначено:
прийняття незаконних рішень, дій (бездіяльності) стосовно них командирами (начальниками) або іншими військовослужбовцями, порушення їх прав, законних інтересів та свобод;
незаконного покладення на них обов’язків або незаконного притягнення до відповідальності.
особисто викласти свої аргументи особі, яка перевіряє заяву чи скаргу, звернутися з вимогою залучити до розгляду свідків;
подати додаткові матеріали, що стосуються справи, або клопотати, щоб їх вимагав командир (начальник) або орган, який розглядає заяву чи скаргу;
бути присутнім під час розгляду заяви чи скарги;
одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги;
ознайомитися з матеріалами перевірки заяви чи скарги;
оскаржити прийняте за їх заявою чи скаргою рішення в суді;
вимагати відшкодування завданих їм збитків у встановленому законом порядку.
Подання скарги військовослужбовцями не звільняє їх від виконання своїх службових обов’язків і наказів командирів (начальників).
Заборонено подавати скаргу під час бойового чергування, перебування у строю (крім скарг, поданих під час опитування військовослужбовців), на варті (вахті), а також у добовому наряді, під час занять.
Відмова у вирішенні питань, викладених у пропозиції, заяві чи скарзі, доводиться до відома військовослужбовців, які їх подали, у письмовій формі з посиланням на акти законодавства із зазначенням причин відмови та роз’ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Прийом проводиться регулярно у встановлені дні та години.
Звернення на особистому прийомі реєструються. Питання, які неможливо вирішити безпосередньо під час особистого прийому, розглядаються в такому самому порядку, що і письмові звернення.
Командири (начальники) зобов’язані не рідше одного разу на квартал проводити аналіз та перевірку стану роботи з розгляду та прийняття рішень щодо пропозицій, заяв і скарг.
Журнал реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян повинен бути пронумерований, прошнурований, скріплений мастиковою печаткою та завірений командиром військової частини.
Інформація про скарги і заяви військовослужбовців, висловлені під час інспектування (перевірки), до журналу реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян не вноситься.
Для перевірки своєчасності та правильності виконання прийнятих рішень журнал реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян подається щомісяця командирові (начальникові), а також на вимогу особи, яка проводить інспектування.
На жаль, трапляються випадки, коли безпосередній начальник не реагує тоді звертайтесь до прямого начальника. Вимагайте виконання п. 119 про внесення до журналу реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян. Бажано, скарги написати у 2 примірниках, на Вашому примірнику, посадова особа має вчинити дату, розбірливий підпис з зазначенням прізвища.
Вважаю, саме у такий законний спосіб, ми разом зможемо дисциплінувати окремих недбайливих безпосередніх командирів та начальників, які думають не про нашу ПЕРЕМОГУ, а як приховати свої прорахунки та притягнути їх до відповідальності за це, та зберегти не лише своє життя але і життя своїх товаришів.
Що, звісно, зробить не просто потужною нашу армію, а однією із найсильніших армій світу.
Якщо, з будь-яких обставин, Вас притягнуть до адміністративної чи кримінальної відповідальності, вимагайте собі захисника. При наданні пояснень без захисника, скористайтесь статтею 63 Конституції України , де зазначено, що Особа не несе відповідальності за відмову давати показання або пояснення щодо себе, членів сім`ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом. Підозрюваний, обвинувачений чи підсудний має право на захист.
Якщо у Вас виникли питання, звертайтесь за телефонами: 0972426086 та 0930995811 або
E-mail: [email protected]
Слава Україні!
Адвокат Олександр Старенков