Служба в ЗСУ по мобілізації та ФОП

Я був мобілізований та проходжу службу у ТЦК та СП.
У свою чергу, до мобілізації я був зареєстрований та проводив діяльність як ФОП (основний КВЕД - 62.01).
Після мобілізації ФОП я не закрив, але на даний момент керівництво вимагає закрити ФОП - "бо можуть буть проблеми із сумісництвом".
Проте, мені потрібен ФОП, щоб зберегти цивільне робоче місце.
Моя посада зараз у ТЦК: "Спіцаліст-оператор служби захисту державної таємниці".
Мене цікавить які можуть бути мої дії у даній ситуації (наприклад чи потрібно обовязково закривати мені ФОП чи ні), які для мене наслідки не закриття ФОП? Чи на моїй теперішній посаді в ТЦК я можу бути зареєстрований як ФОП?
Мені порадили передати управління ФОПу на іншу особи, але як це зробити і чи взагалі таке можливо...? Якщо я так зроблю, чи взагалі захистить це мене у випадку спірних ситуацій?!
28.09.2023 18:28 479

Консультація виконавця

Андрій Межирицький
Адвокат
У сервісі: 2 роки
96 відгуків (96 +) (0 -)
Консультацій: 246
Топ 3 спеціалізації:
  • Податкове право
  • Діяльність фізичної особи підприємця
  • Військове право

Доброго дня. Дякую за вибір.

Відповідно до ч. 3 ст. 39 Закону України «Про військовий обов’язок та військову службу» за громадянами України, які призвані на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, або прийняті на військову службу за контрактом, у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану на строк до закінчення особливого періоду або до оголошення рішення про демобілізацію, не припиняється державна реєстрація підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців. У разі непровадження ними підприємницької діяльності у період проведення мобілізації нарахування податків і зборів таким фізичним особам - підприємцям не здійснюється.

Тобто, в Законі міститься пряма норма яка регулює положення фізичної особи-підприємця, що була мобілізована на військову службу. Закон не забороняє мобілізованому мати статус фізичної особи-підприємця, навпаки визначає, що мобілізація не є підставою для припинення підприємницької діяльності.

З іншого боку існують положення антикорупційного закону "Про запобігання корупції". Зокрема п.п. «г» п. 1 ч. 1 ст. 3 цього Закону визначає коло осіб на яких поширюється його дія. До таких осіб, зокрема віднесено військові посадові особи ЗСУ. Це означає, що обмеження щодо суміщення та сумісництва (у тому числі заборона на зайняття іншою оплачуваною діяльністю, в тому числі й підприємницькою) поширюється на військових посадових осіб Збройних Сил України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України та інших утворених відповідно до законів військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби, курсантів вищих військових навчальних закладів, курсантів вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, курсантів факультетів, кафедр та відділень військової підготовки.

Відповідно до ч. 12 ст. 6 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу" військовими посадовими особами є військовослужбовці, які обіймають штатні посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків, або які спеціально уповноважені на виконання таких обов’язків згідно із законодавством.

Нажаль законодавство не містить чіткого визначення які обов’язки вважаються організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими.

Національна агенція запобігання корупції з цього приводу надала наступні роз’яснення

  • адміністративно-господарські функції (обов’язки) — це обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в різному обсязі є у начальників планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб, завідуючих складами, магазинами, майстернями, ательє, їхніх заступників, керівників відділів підприємств, відомчих ревізорів та контролерів тощо;
  • організаційно-розпорядчі функції (обов’язки) — це обов’язки щодо здійснення керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, державних, комунальних підприємств, установ, організацій, структурних підрозділів, їхні заступники, особи, які керують ділянками робіт.

Тому можна зробити висновок, що сумісна діяльність вважатиметься порушенням, якщо особа займає військову посаду ЗСУ (наприклад командира роти чи заступника командира роти). Сумісна діяльність не буде порушенням та дозволяє отримувати доходи, якщо військовослужбовець не є військовою посадовою особою.

На жаль, чинне законодавство не встановлює виключний перелік військових посад (або відповідні їх критерії), що дозволяють займатись підприємницькою діяльністю. Це у свою чергу може привести до зловживання контролюючими органами та вибіркового притягнення до адміністративної відповідальності.

Скоріш за все, саме з цим пов’язана вимога Вашого керівництва припинити підприємницьку діяльність, щоб не стати «заручником ситуації» та бажанням деяких несумлінних працівників контролюючих органів зробити «легкий показник» на Вашій ситуації. При чому неприємності теоретично можуть бути тільки у Вас. У випадку, якщо особа є військовою посадовою особою, зайняття нею іншою оплачуваною діяльністю у вільний від несення військової служби час порушуватиме передбачене п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону "Про запобігання корупції" обмеження та матиме наслідком адміністративну відповідальність за ст. 172-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення яка тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (5100-8500 грн) з конфіскацією отриманого доходу від підприємницької діяльності чи винагороди від роботи за сумісництвом. Жодної відповідальності у керівництва в цьому випадку не виникає.

З іншого боку, процедура припинення та реєстрації підприємницької діяльності з юридичної та технічної сторони на сьогодні є дуже простим процесом. Як для припинення так і для реєстрації фізичної особи-підприємця потрібно мати Електронний цифровий підпис (оформлюється онлайн, якщо Ви є клієнтом Приватбанку або Ощадбанку), реєстрації на Порталі Дія та декілька кліків. Припинити та зареєструвати підприємницьку діяльність можливо за один день, ніяких часових або інших юридичних обмежень немає. Умовно кажучи, сьогодні Ви можете подати заяву про припинення підприємницької діяльності, а через три дні заяву про реєстрацію фізичною особою-підприємцем і Ваш статус знову відновиться. Єдиний негативний момент – це неможливість обрати спрощену систему оподаткування протягом року в якому відбулось припинення підприємницької діяльності. Сплачувати єдиний податок можна буде лише з 01 січня наступного року.

Отже, підсумовуючи. На моє переконання, Ваша посада не відноситься до кола посад військовослужбовців ЗСУ на яких поширюються обмеження щодо суміщення та сумісництва відповідно до антикорупційного законодавства. Вірогідність притягнення Вас до адміністративної відповідальності, хоча й невелика але існує із-за недосконалості законодавства. З метою уникнення будь-яких ризиків, якщо наразі Ви не отримуєте дохід від підприємницької діяльності, Ви можете безболісно припинити таку діяльність та в будь-який момент її відновити. Процедури «передачі управління ФОП на іншу особу» в українському законодавстві не існує.

Якщо залишились питання, звертайтесь за телефоном 050-301-67-55 (будь-який месенджер).

Сподіваюсь інформація буде Вам корисною. Буду дуже вдячний за відгук.

Якщо подобається, тисни кнопку
Не знайшли відповіді на своє запитання? Тоді поставте платне або безкоштовне запитання
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram