Нові обов'язки в законодавстві про мобілзацію

Новели законодавтства про мобілзацію

30.04.2024 12:30 398

Консультація виконавця

Андрій Межирицький
Адвокат
У сервісі: 2 роки
104 відгука (104 +) (0 -)
Консультацій: 263
Топ 3 спеціалізації:
  • Податкове право
  • Діяльність фізичної особи підприємця
  • Військове право

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набере чинності 18 травня 2024 року містить дві актуальні новели, що стосуються чоловіків (та в деяких випадках жінок) у віці від 25 до 60 років:

 

  • обов’язок уточнювати облікові/персональні дані шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності);

 

  • обов’язок мати при собі військово-обліковий документ

 

  1. Щодо обов’язку уточнювати облікові/персональні дані. Дана вимога містить в двох нормах даного закону.

 

  • в його прикінцевих та перехідних положеннях має наступну редакцію:

 

громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з  дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані, у разі перебування на території України – шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності);

 

            Отже, зі змісту цієї норми можна зробити наступні висновки:

 

  • цей обов’язок стосується осіб (чоловіків та жінок), що перебуваються на військовому обліку, тобто мають на руках військово-обліковий документ з відміткою «ВЗЯТИЙ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК». Осіб, які мають військово-облікові документи з відмітками «ВИКЛЮЧЕНИЙ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ», «ЗНЯТИЙ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ» або з якихось обставин взагалі не мають військово-облікового документа даний обов’язок не стосується.
  • Особи яких це все ж таки стосується зобов’язані не тільки уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти але й інші персональні дані. А відповідно до ст. 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів» до персональних даних відносяться будь-які дані про особу (всього 40 пунктів), зокрема й відомості про результати медичних оглядів, що проводяться з метою визначення придатності до виконання військового обов’язку. Тобто в ході уточнення персональних даних для виконання цієї вимоги може знадобитись проходження військово-лікарської комісії з метою отримання таких обов’язкових персональних даних як визначення придатності до виконання військового обов’язку.

 

Оскільки дана норма міститься в законодавчому акті, що має назву «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», то її невиконання повинно трактуватись як порушення законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, за що передбачена адміністративна відповідальність в особливий період (який наразі триває) у вигляді штрафу в розмірі від 3400 до 5100 грн. (законопроект про значне збільшення цього штрафу прийнятий в першому читанні). До осіб, які не виконали обов’язок по уточненню персональних даних може застосовуватись такий адміністративний захід як доставлення до ТЦК та СП з метою складання протоколу про адміністративне правопорушення.

 

  • в новій редакції частини 3 статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» має наступну редакцію:

 

інші військовозобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, зобов’язані уточнити свої облікові дані через центри надання адміністративних послуг або електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем свого перебування або знаходження.

 

            Ця норма введена на майбутнє, в разі оголошення мобілізацій після Перемоги у війні з рф та припинення нині діючого воєнного стану, але може вона застосовуватись і в нинішній ситуації. Так, відповідно до її змісту, вона стосується більшого кола осіб, ніж норма перехідних положень, адже до кола військовозобов’язаних відносяться всі особи чоловічої статі (та за певних обставин жіночою) у віці від 25 до 60 років, окрім тих які ВИКЛЮЧЕНІ з військового обліку, тобто особи які ЗНЯТІ з військового обліку або взагалі не мають військово-облікових документів за цією нормою зобов’язані з’явитись для уточнення даних. Щоправда ця норма містить термін «ОБЛІКОВІ ДАНІ», а визначення цьому терміну не надає ані Закон України «Про військовий обов’язок та військову службу», ані Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» ані Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, тобто що саме потрібно буде уточнювати незрозуміло, але обов’язку явки це не відміняє. Також спірним є питання з якого моменту наступає такий обов’язок в нинішній ситуації, адже мобілізація в Україні оголошена 24.02.2022 року та наразі лише продовжується кожні три місяці. За таких обставин, цілком слушним є висновок, що для осіб які не перебувають на військовому обліку але є військовозобов’язаними обов’язок уточнювати дані виникне з моменту набрання чинності указом Президента України про продовження мобілізації виданого після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», тобто після 18.05.2024р.

 

            За невиконання такого обов’язку відповідальність буде також у вигляді адміністративного штрафу та можливості доставлення для складання протоколу про адміністративне правопорушення. Крім того, керівником ТЦКтаСП може бути ініційоване звернення до суду з приводу тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом.

 

  1. Щодо обов’язку носити з собою військово-облікові документи:

 

Дана вимога міститься в новій редакції частини 6 статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та має наступну редакцію:

 

У період проведення мобілізації (крім цільової) громадяни України чоловічої статі віком від 18 до 60 років зобов’язані мати при собі військово-обліковий документ та пред’являти його за вимогою уповноваженого представника територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейського, а також представника Державної прикордонної служби України у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України.

 

            Тут перш за все треба мати на увазі, що відповідно до пункту 12 частини 2 Прикінцевих положень Закону військово-обліковий документ, що визначає належність його власника до військового обов’язку, виданий до дня набрання чинності цим Законом, є чинним та не потребує обов’язкової заміни у випадку (з підстав) затвердження органом державної влади нової форми військово-облікового документа.

 

            Отже, наявність у особи будь-якого документа виданого будь-коли органом військового управління, навіть з іншою назвою ніж передбачені нині діючим Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, навіть з терміном дії який вичерпано, не можна буде трактувати як порушення, а отже й не буде підстав для притягнення до відповідальності, якою також є штраф та можливість доставлення до ТЦКтаСП.

 

            В той же час відсутність будь-якого військово-облікового документа буде адміністративним правопорушенням. І тут треба враховувати, що вимагати пред’явити такий документ можуть поліцейські, які не мають права вручати повістки але мають право доставити особу яка вчинила адміністративне правопорушення до ТЦКтаСП (відсутність військово-облікового документа є адміністративним правопорушенням), а також правом такої вимоги будуть володіти уповноважені особи ТЦКтаСП, які не мають повноважень на доставлення осіб але мають право вручати повістки.

Якщо подобається, тисни кнопку
Не знайшли відповіді на своє запитання? Тоді поставте платне або безкоштовне запитання
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram