Особливості обліку у новостворенному фермерському господарстві

Створено Фермерське господарство (юр. особа) для садівництва. Сума статутного капіталу 30000000 грн. Вся сума внесена на рахунок ФГ Земля (20 га) передана у право користування ФГ. Ця земля вже засаджена фруктовими деревами, які вже плодоносять. Також є сільськогосподарська техніка. Як правильно відобразити дерева і техніку в обліку? Чи можна провести інвентаризацію і на основі її результатів поставити на баланс виявлені ОЗ? Дякую.

10.05.2020 19:08 2815

Консультація виконавця

Марина Бекало
Адвокат Одеса
У сервісі: 5 років
820 відгуків (819 +) (1 -)
Консультацій: 2109
Топ 3 спеціалізації:
  • Податкове право
  • Зовніншньоекономічна діяльність
  • Військове право

Що стосується проведення інвентаризації, то це питання регулюється Положенням про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене Наказом Миністерства фінансів України від 02.09.2014  № 879, яке передбачає проведення інвентаризації юридичною особою за власною ініциативою та в обов`язковому порядку(наприклад, перед скаладнням річної фінансової звітності, у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей).  Див. за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1365-14#Text

Згідно до п.4 Розділу І Положення, проведення інвентаризації забезпечується власником (власниками) або уповноваженим органом (посадовою особою), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів (далі - керівник підприємства), який створює необхідні умови для її проведення, визначає об’єкти, періодичність та строки проведення інвентаризації, крім випадків, коли проведення інвентаризації є обов’язковим. У цих випадках визначені на підприємстві строки проведення інвентаризації не можуть перевищувати строків, визначених цим Положенням.

Згідно п. 7 Розділу І Положення, Проведення інвентаризації є обов’язковим:

перед складанням річної фінансової звітності в обсязі, визначеному пунктом 6 цього розділу, з урахуванням особливостей проведення інвентаризації і в строки, визначені пунктом 10 цього розділу;

у разі передачі майна державного підприємства або бюджетної установи в оренду, приватизації майна державного підприємства, перетворення державного підприємства, передачі державного підприємства (його структурних підрозділів) або бюджетної установи до сфери управління іншого органу управління (на дату передачі), крім передачі в межах одного органу управління, в інших випадках, визначених законодавством;

у разі зміни матеріально відповідальних осіб, а також у разі зміни керівника колективу (бригадира), вибуття з колективу (бригади) більше половини його членів або на вимогу хоча б одного члена колективу (бригади) при колективній (бригадній) матеріальній відповідальності (на день приймання-передачі справ) в обсязі активів, які знаходяться на відповідальному зберіганні;

у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства;

за судовим рішенням або на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації. У цих випадках інвентаризація має розпочатися у термін та в обсязі, зазначених у належним чином оформленому документі цих органів, але не раніше дня отримання підприємством відповідного документа;

у разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) в обсязі, визначеному керівником підприємства;

у разі припинення підприємства в обсязі, визначеному пунктом 6 цього розділу;

у разі переходу на складання фінансової звітності за міжнародними стандартами (на дату такого переходу);

в інших випадках, передбачених законодавством.

У Вашому випадку проведення інвентаризації не є обов`язковим, тому проводити її юридична особа може добровільно на підставі рішення членів фермерського господарства (засновників) та/або рішення керівника (наказом про проведення інвентаризації).

Підставою для внесення основних засобів на баланс юридичної особи є не результати інвентаризації, а  правовстановлюючі документи, які засвідчують факт передання майна (рухомого/нерухомого) на баланс підприємства. Такими документами можуть бути: договір дарування, безоплатного користування майном, купівлі-продажу, акт приймання-передання, протокол зборів учасників (засновників) фермерського господарства, якій передбачає передання основних засобів госпорадству у кількості та із визначенням його вартості. 

Відповідно дo пп. 14.1.13 статті 14 Податкового кодекcу України, безоплатно надані товари — цe, зокрема, товари, щo надаються згіднo з договорами дарування, iншими договорами, за якими нe передбачається грошова або iнша компенсація вартості такиx товарів чи їx повернення, або бeз укладення таких договорів. Пpи цьому пiд товарами розуміють матеріальні тa нематеріальні активи, у тому числi земельні ділянки, земельні частки (пaї), а такoж цінні папери тa деривативи, щo використовуються у будь-якиx операціях, крім операцій з їx випуску (емісії) тa погашeння (пп. 14.1.244 Податкового кодексу).

Бухгалтерський облік переданих основних засобів проводиться згідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби" П(С)БО 7, затвердженого Міністерством фінансів України N 92 від 27.04.2000 Див. за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0288-00

Відповідно до п.10 П(С)БО 7, Первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених пунктом 8 Положення (стандарту) 7.Первісною вартістю основних засобів, що внесені до статутного капіталу підприємства, визнається погоджена засновниками (учасниками) підприємства їх справедлива вартість з урахуванням витрат, передбачених пунктом 8 Положення (стандарту) 7. 

Наприклад, фермерське господарство отримало зернозбиральний комбайн вартістю (основний засіб) 15 000 грн. + витрати на доставку власними силами (2000 грн  та деревину (товари) на суму 10 000 грн.; таким чином операції будуть відображатися в бух обліку згідно до П(С)БО 7 : 

з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

Дт

Кт

Безоплатне отримання товарів

1

Оприбутковано на баланс безоплатно отримані товари

28

718

10000

2

Списано дохід на фінансовий результат

718

791

10000

Безоплатне отримання основних засобів

3

Оприбутковано на баланс безоплатно отриманий основний засіб

152

424

15000

66, 65

2000

4

Введено основний засіб в експлуатацію

10

152

17000

5

Нараховано амортизацію основного засобу за перший місяць

92

131

354

6

Відображено дохід пропорційно нарахованій амортизації

424

745

313

7

Списано доходи і витрати на фінансовий результат

791

92

354

745

791

313

Якщо у Вас є додаткові запитання або уточнення, надсилайте за електроною адресою marina.bekalo@gmail.com або задавайте в коментарях до цієї консультації.

Я обов`язково надам відповіді.

З повагою,

Адвокат Бекало М.І.

Якщо подобається, тисни кнопку