Дата оформлення акту надання послуг - дату складання чи дату погодження та підписання акту (для цілей ПДВ)?

На підприємстві відбулася господарська операція за результатом якої підрядник оформив акт надання послуг. Дата складання акту кінець травня. У замовника виник сумнів щодо якості та вартості послуг. За розпорядженням керівника було призначено розслідування. Після проведення розслідування та виправлення виконавцем незначних недоліків Акт був погоджений та підписаний замовником з датою початок липня, при цьому сума акту не змінилася. Попередня оплата за послуги договором не передбачена та замовником не здійснювалась. Розрахунок проведено після підписання аку замовником, тобто у липні. 

Питання: згідно зі ст.187.1 ПКУ дата виникнення податкових зобовязань для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. В нашій ситуації яку дату можна вважати датою оформлення документа: дату складання чи дату погодження та підписання акту наданих послуг?

Якщо виконавець склав та зареєстрував у ЄРПН податкову накладну травнем, на дату складання акту наданих послуг, чи зможе замовник без податкових ризиків використати своє право на податковий кредит? Адже для замовника дата погодженого та підписаного акту не збігається з датою складеної та зареєстрованої податкової накладної. 

30.07.2020 15:49 3635

Консультація виконавця

Ірина і Владислав Леонови
Адвокат
У сервісі: 5 років
244 відгука (243 +) (1 -)
Консультацій: 788
Топ 3 спеціалізації:
  • Сімейне право
  • Військове право
  • Цивільне право

Стосовно Вашої ситуації повідомляємо наступне.

Ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні регламентовано Законом України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” (Закон № 996).

Законом № 996 визначено, що первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію (абз.11 ст.1 Закону №996).

Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні містити такі обов’язкові реквізити (ч.2 ст. 9 Закону №996):

  • назву документа (форми);
  • дату складання;
  • назву підприємства, від імені якого складено документ;
  • зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Відповідно до п. 187.1 Податкового кодексу України податкові зобов’язання з ПДВ при постачанні послуг слід визнавати на дату «першої події», а саме:

дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

При здійсненні операцій з постачання послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронному форматі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, КЕП уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін (п. 201.1 ПКУ).

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання послуг, є для покупця таких послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (п.201.10 ПКУ).

Отже, серед обов`язкових реквізитів первинного документа, визначених п. 2 ст. 9 Закону №996, дата підписання документа відсутня. Тому в разі поставки послуг дату виникнення податкових зобов`язань з ПДВ та складання податкових накладних за такими операціями слід визначати за датою складання документа (в паперовій або електронній формі), який містить відомості про постачання послуг. Адже такий реквізит визначено Законом №996, як обов`язковий для первинного документа.

Таким чином, при здійсненні платником податків (постачальником) операцій з постачання послуг, які оформлялись первинними  документами, складеними в електронній формі, датою виникнення податкового зобов’язання з ПДВ та складання податкової накладної за такою операцією буде вважатися дата складання первинного документа, який містить відомості про господарську операцію, незалежно від дати накладання електронного підпису.

Роз’яснення з цього приводу було надано ДПСУ (лист від 17.03.2020р. №112/6/99-00-07-03-02-06/ІПК ).

У Вашому випадку дату складання можна вважати датою оформлення документа.

 Що стосується податкового кредиту. При визначенні податкового кредиту ключовими є:

дата (податковий період) визнання податкового кредиту;

наявність та тип підтверджувального документа, а для податкової накладної ще й реєстрація.

Якщо податкова накладна постачальником ще незареєстрована, то податкового кредиту не буде незалежно від “правила першої події”.

Загальним правилом щодо визначення дати виникнення права на податковий кредит з ПДВ є так зване “правило першої події”, описане в п. 198.2 ПКУ. За ним ПК визнається на дату події, яка сталася раніше: або списання грошей з банківського рахунках платника ПДВ у рахунок оплати товарів (послуг); або отримання платником ПДВ товарів (послуг). Необхідною умовою визнання ПК є складання та реєстрація податкової накладної (ПН) постачальником.

З податковим кредитом можуть бути досить заплутані ситуації, наприклад  у І кварталі – виконавець передав послугу замовнику; у ІІ кварталі – замовник отримав послугу та сплатив за неї. Момент отримання послуги у даній ситуації може бути як І квартал (дата відправки), так і ІІ квартал. Це залежить від складеного договору та документального оформлення.

Отже, у вищеописаній ситуації постачальник має скласти податкову накладну у І кварталі. Щодо податкового кредиту, то він виникне на дату реєстрації податкової накладної (у І чи уже у ІІ кварталі).

ПКредит відображається на підставі ПН, яка зареєстрована в ЄРПН. Здійснено це має бути в наступні строки: якщо ПН оформлена з 1-го по 15-е число місяця – ПН має бути зареєстрована на пізніше останнього для цього місяця; якщо з 16-го по останнє число місяця – ПН має бути зареєстрована по 15-е число (включно) наступного місяця.

ПК відображається в періоді оформлення ПН, якщо її реєстрація відбулася у вищенаведені строки. У разі якщо реєстрація відбулася несвоєчасно, то ПК показують у тому періоді, коли відбулася реєстрація цієї ПН. При цьому насьогодні граничний строк щодо реєстрації ПН скасовано. Єдине обмеження – загальна сума ПДВ не повинна перевищувати реєстраційної суми, обчисленої відповідно до п. 2001.3 ПКУ. В декларації зареєстрована ПН може бути відображена протягом строку 1095 кал. днів з дати складання ПН.

Якщо є додаткові питання - звертайтесь.

Успіхів Вам! 

Якщо подобається, тисни кнопку
Не знайшли відповіді на своє запитання? Тоді поставте платне або безкоштовне запитання
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram