Пресинг зі сторони колекторів та кредиторів на моїх рідних.

Я маю певні заборгування перед МФО. Але на разі вони чинять агресивний пресинг щодо моїх рідних. Конкретно в моєї бабусі слабке здоров`я, я хочу припинення дзвінків та листів в її сторону, згідно з закононами України. Хочу отримати консультацію з приводу цього питання.

16.04.2023 15:50 595

Консультація виконавця

Ілля Хромець
Юрист
У сервісі: 4 роки
31 відгук (30 +) (1 -)
Консультацій: 107

Доброго дня!

В першу чергу Вам варто переглянути Ваші угоди (договори) з МФО щодо надання згоди на використання персональних даних Ваших близьких осіб, а також надання згоди на повідомлення про заборгованість близьким особам.

Слід звернути Вашу увагу на те, що відповідно до пункту 2 статті 12 ЗУ «Про споживче кредитування» умови договору про споживчий кредит повинні передбачати заборону кредитодавцю, новому кредитору, колекторській компанії повідомляти інформацію про укладення споживачем договору про споживчий кредит, його умови, стан виконання, наявність простроченої заборгованості та її розмір особам, які не є стороною цього договору. Така заборона не поширюється на випадки повідомлення зазначеної інформації представникам, спадкоємцям, поручителям, майновим поручителям споживача, третім особам, взаємодія з якими передбачена договором про споживчий кредит та які надали згоду на таку взаємодію, а також на випадки передачі інформації про прострочену заборгованість близьким особам споживача із дотриманням вимог частини шостої статті 25 цього Закону, за умови наявності у договорі про споживчий кредит волевиявлення споживача щодо передачі зазначеної інформації. У разі якщо такий договір укладається шляхом приєднання, зазначене волевиявлення повинно міститися в індивідуальній частині договору.

Якщо Вами така згода була надана помилково (не читали і погодились із умовами), то таку згоду на використання даних та повідомлення про заборгованість на адресу Вашої Бабусі необхідно відкликати.

Для відкликання Вам необхідно направити на адресу МФО заяву про те, що Ви не згодні і забороняєте МФО взаємодію та повідомлення про заборгованість на адресу Вашої Бабусі у будь-якій формі з вимогою виключити її номер телефону і адресу із бази даних.

Також, відповідно до пункту 9 статті 25 Закону України «Про споживче кредитування» з ініціативи кредитодавця, нового кредитора, колекторської компанії або третьої особи, яка діє від їхнього імені та/або в їхніх інтересах, не допускається спрямована на повернення простроченої заборгованості взаємодія у спосіб, передбачений пунктом 1 частини першої цієї статті (безпосередня взаємодія), із споживачем, його близькими особами, представником, спадкоємцем, поручителем, майновим поручителем, третіми особами, взаємодія з якими передбачена договором про споживчий кредит та які надали згоду на таку взаємодію, з моменту отримання документів, які свідчать, що така особа:

1) є недієздатною особою або особою, обмеженою в дієздатності;

2) перебуває на стаціонарному лікуванні в закладі охорони здоров’я;

3) є особою з інвалідністю I групи;

4) є неповнолітньою особою.

У разі неподання документів, що підтверджують наявність обставин, передбачених цією частиною, їх наявність вважається непідтвердженою.

Якщо Ваша Бабуся на пенсії, то вона відноситься до категорії «недієздатної особи», а тому, до Вашої заяви про заборону необхідно додати копію пенсійного посвідчення Бабусі.

Крім того, відповідно до пункту 6 статті 25 ЗК «Про споживче кредитування» якщо під час першої взаємодії кредитодавця, нового кредитора, колекторської компанії з такою третьою особою вона висловила заборону на здійснення обробки її персональних даних, кредитодавець, новий кредитор, колекторська компанія зобов’язані негайно припинити здійснення такої обробки. У разі якщо врегулювання простроченої заборгованості в інтересах кредитодавця, нового кредитора одночасно здійснюють кілька колекторських компаній, кредитодавець, новий кредитор зобов’язаний невідкладно повідомити про заборону третьої особи на здійснення обробки її персональних даних усім таким колекторським компаніям з метою негайного припинення ними обробки персональних даних зазначеної особи при врегулюванні простроченої заборгованості за таким договором про споживчий кредит.

Отже, Ваша Бабуся також має право надіслати до цього МФО заяву про заборону здійснення з нею будь-якої взаємодію стосовно Вашого договору, оскільки вона не є стороною такого договору з вимогою виключити її номер телефону і адресу із бази даних. (Надіслати таку заяву можете і Ви, головне, щоб вона була від імені Бабусі).

Тобто, Вам потрібно від себе і від Бабусі надіслати на МФО зазначені заяви.

Якщо ж Ви впевнені, що Ви не надавали згоди МФО на взаємодію з будь-ким крім Вас, або подання вищевказаних заяв не дало результатів тоді,

Вам необхідно подати скаргу на дії МФО до Нацбанку України, оскільки відповідно до пункту 1 статті 26 ЗУ «Про споживче кредитування» Національний банк України у встановленому ним порядку здійснює нагляд за додержанням кредитодавцем, новим кредитором, колекторською компанією встановлених законодавством вимог щодо захисту прав споживачів фінансових послуг, у тому числі вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки), шляхом:

1) розгляду звернень споживачів про недотримання кредитодавцем, новим кредитором та/або колекторською компанією вимог щодо етичної поведінки;

Номер телефону людини та її домашня адреса - це конфіденційні дані. Фінансова компанія та колектор не мають права на їх обробку без згоди власника. (Саме тому важливо подати заяву від імені Бабусі про припинення взаємодії, заборону використання її особистих даних з вимогою про виключення її номеру телефону і адреси із баз даних МФО).

Погрози, цілодобові дзвінки боржнику та членам сім'ї, використання лайливих слів у повідомленнях, поширення образливих фотоколажів тощо - це порушення низки статей Конституції України (статті 3, 21, 22 та 32), Цивільного кодексу України (статті 3, 291, 301, 302 та 308), Кримінального кодексу України (стаття 182). (Бажано фіксувати всі взаємодії з колекторами для того, щоб мати доказову базу їх незаконної поведінки).

В разі, якщо таке відбувається, то Ви маєте право звернутись:

1. До Національного банку. Найзручніше це можна зробити:

  • через онлайн-форму на вебсайті НБУ;
  • надіславши листа на електронну пошту nbu@bank.gov.ua:
  • зателефонувавши до Контакт-центру НБУ 0 800 505 240;
  • через чат-бота nbu_contact_bot у viber або telegram.

НБУ - https://bank.gov.ua/ua/consumer-protection

2. Також, з приводу захисту персональних даних Вашої Бабусі варто звернутись

До Уповноваженого ВРУ з прав людини

https://www.ombudsman.gov.ua/uk/zahist-personalnih-danih

3. Крім того, якщо мають місце погрози, то також можна звертатись до правоохоронних органів (поліція, прокуратура) із заявою про злочин передбачений ст. 182 Кримінального кодексу України

Відповідно до статті 182 ККУ (Порушення недоторканності приватного життя) незаконне збирання, зберігання, використання, знищення, поширення конфіденційної інформації про особу або незаконна зміна такої інформації, крім випадків, передбачених іншими статтями цього Кодексу, -

караються штрафом від п'ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років.

Отже, в першу чергу для припинення дзвінків та листів на ім’я Вашої Бабусі Вам необхідно надіслати на адресу МФО офіційні заяви від Вас і від Вашої Бабусі про заборону використання її особистих даних, припинення взаємодії з нею з приводу заборгованості за Вашим кредитним договором та виключення телефону і адреси із баз даних МФО.

Ці заяви надсилати письмово рекомендованим листом через пошту. (поштові квитанції обов’язково збережіть).

Заяви та скарги до НБУ та Уповноваженого з прав людини можна надсилати електронними листами.

Заяву до правоохоронних органів подавати особисто, або надсилати письмово рекомендованим листом через пошту.

Також, з метою припинення незаконних дій з боку МФО Ви маєте право звертатись до суду, проте, це доцільно робити, коли вищенаведені заходи не дали результатів і Ви маєте зібраний доказовий матеріал незаконної поведінки МФО (зафіксовані дзвінки, розмови, погрози, тощо.)

Якщо після подання Вами вищезазначених заяв  МФО продовжить свої незаконні дії, то за скаргою НБУ має право застосувати до МФО заходи у вигляді штрафів, а також заборонити здійснювати їм діяльність. Тому, сподіваюсь, на офіційне звернення МФО відреагує належним чином і припинить турбувати Вашу Бабусю.

Додатково для більш детального ознайомлення з регулюванням колекторської діяльності https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/Правове_регулювання_колекторської_діяльності_в_Україні

 

В разі потреби контакти виконавця: вайбер 0987774076, телеграм https://t.me/Inna_A_1

Якщо подобається, тисни кнопку
Не знайшли відповіді на своє запитання? Тоді поставте платне або безкоштовне запитання
Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

Підписатися в Facebook

Підписатися в Instagram

Підписатися в Telegram