Доброго дня. Роз`ясніть будь-ласка питання щодо встановлення базової станції мобільного зв`язку в селі поблизу житлових будинків. Висота 42м, фундамент 10м*10м, стандарт GSM900/LTE900. Місцева влада нікому не повідомивши виділила земельну ділянку комунальної власності на її будівництво. Але місцеві жителі проти її встановлення на даній вулиці, адже тут ще проходить високовольтна лінія електропередач. Мій будинок двоповерховий, знаходиться до неї найближче, відстань до цієї лінії метрів 8, а до місця встановлення мобільної станції 60-70м. Поблизу виділеного місця для мобільної станції живуть 10 маленьких дітей. Відстань до найближчого будинку від станції 20м. Чи потрібно було, щоб місцева влада повідомила нам, жителям ближніх будинків, про встановлення цієї станції та взяти письмово нашу згоду?
Вітаю!
ВСЕ ЩО НИЖЧЕ ПРИЙМАЛЬНО-ПЕРЕДАВАЛЬНИХ АНТЕН, ЗНАХОДИТЬСЯ В БЕЗПЕЧНІЙ ЗОНІ.
Статтями 15, 22, 24 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» від 24.02.1994 № 4004-XII передбачено, що органи виконавчої влади, підприємства та громадяни зобов’язані:
Державний санітарно-епідеміологічний нагляд за радіотехнічними об’єктами (далі – РТО) проводиться відповідно до вимог Державних санітарних норм і правил захисту населення від впливу електромагнітних випромінювань, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 01.08.1996 № 239 (далі –Правила), якими визначені:
До джерел електромагнітного випромінювання в населених пунктах належать радіо-, телевізійні та радіолокаційні станції різного призначення, а також мережі ліній електропередачі.
Варто зазначити, що приймально-передавальні антени базових станцій мобільного зв’язку, на відміну від радіо та телевізійних, мають спрямовану діаграму випромінювання. Це означає, що максимум енергії, яка випромінюється більшістю антен, розповсюджується в обмеженому в просторі напрямку (як в вертикальній так і в горизонтальній площині). Таким чином, збільшення висоти розташування антени над поверхнею землі, призводить до зменшення рівня її випромінювання.
З метою захисту населення від впливу електромагнітного випромінювання встановлюються санітарно-захисні зони і зони обмеження забудови.
Санітарно-захисною зоною вважається територія, де на висоті до 2 м від поверхні землі перевищуються гранично допустимі рівні електромагнітного випромінювання. Зоною обмеження забудови вважається територія, де на висоті понад 2 м від поверхні землі перевищуються гранично допустимі рівні. Межі зон при їх встановленні уточнюються на підставі інструментальних вимірів (пп. 1.4.5., 1.4.8. і 1.8.9. Правил).
Якщо рівень електромагнітного випромінювання не перевищує гранично допустимих рівнів, то розміщення і експлуатація радіотехнічних об’єктів допускається на дахах та у приміщеннях житлових, громадських та інших будівель.
Міністерство охорони здоров’я погодило збільшення потужності випромінювання в 10 разів. Якщо раніше дозволялося опромінювати користувачів випромінюванням потужністю до 10 мкВт/см2, то відтепер норма складає 100 мкВт/см2:
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
30.11.2020 | N 2760 |
м. Київ
Зареєстровано у Міністерстві юстиції України
08 січня 2021 року
за № 26/35648
Про затвердження Зміни до Державних санітарних норм іправил захисту населення відвпливу електромагнітних випромінювань
На кожну вежу в проектний документації повинен бути Розділ робочого проекту «Оцінка впливу на навколишнє середовище» повинен містити результати розрахунку меж санітарно-захисної зони та зони обмеження забудови. Розрахунок меж санітарно-захисної зони та зони обмеження забудови проводиться на підставі таких вихідних даних на кожен РТО:
- найменування;
- адресу;
- рік введення в експлуатацію;
- відомості про реконструкцію;
- ситуаційний план з позначенням меж санітарно-захисної зони і зони обмеження забудови;
- потужність кожного передавача і їх кількість;
- місця розміщення антен і напрямки їх випромінювання;
- тип кожної антени;
- коефіцієнт підсилення антени;
- висоту розташування фазового центру кожної антени;
- кут напрямку максимального випромінювання кожної антени (нижнього променя);
- робочі частоти (діапазон частот);
- тип модуляції;
- коефіцієнт втрат в антено-фідерному тракті на передачу;
- діаграми спрямованості антен в горизонтальній та вертикальній площинах;
- час і режим роботи на випромінювання;
- матеріали розрахунків розподілу рівнів ЕМП на території, яка прилягає до РТО;
- результати вимірювань рівнів ЕМП із зазначенням використаних вимірювальних приладів (тип, номер приладу, дата держперевірки);
- висновки спеціаліста санітарно-епідеміологічної служби за результатами обстеження об'єкта;
- рекомендації щодо нормалізації електромагнітної обстановки (при необхідності);
- результати використання приписів санітарно-епідеміологічної служби;
- дата обстеження.
Згідно з чинними Правилами державний облік і реєстрацію РТО, які є джерелами електромагнітних випромінювань, здійснюють відповідні заклади охорони здоров’я. Контроль за дотриманням Правил покладається на органи і установи санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України.
Відповідальність за дотримання Правил покладена на міністерства, відомства, установи, організації, підприємства, кооперативи та інші юридичні особи і фізичних осіб, які експлуатують, реконструюють або проектують РТО, чи окремі передавальні пристрої, що випромінюють електромагнітну енергію.
При цьому слід враховувати, що Державну санітарно-епідеміологічну службу було ліквідовано відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №348, а функції щодо реалізації державної політики у сфері санітарного і епідемічного благополуччя населення та із здійснення контролю (нагляду) за дотриманням вимог санітарного законодавства покладено на Державну службу з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Окремі функції, зокрема, із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників, передано Державній службі України з питань праці (розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 № 88-р).
2.
ДЖЕРЕЛА ВИПРОМІНЮВАННЯ ВПЛИВАЮТЬ НА ДОВКІЛЯ.
ПОВИННІ БУЛИ ПРОВЕДЕНІ ГРОМАДСЬКІ СЛУХАННЯ В РЕЖИМІ ВІДЕОКОНФЕРЕНЦІЇ.
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про оцінку впливу на довкілля
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2059-19#Text
Цей Закон встановлює правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Громадське обговорення у процесі оцінки впливу на довкілля проводиться з метою виявлення, збирання та врахування зауважень і пропозицій громадськості до планованої діяльності.
Витрати, пов’язані з проведенням громадського обговорення, несе суб’єкт господарювання.
Порядок проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля встановлює Кабінет Міністрів України:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/989-2017-%D0%BF#Text
Висновок з оцінки впливу на довкілля, інші рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади або органів місцевого самоврядування у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля можуть бути оскаржені будь-якою фізичною чи юридичною особою в судовому порядку.
Порушення процедури здійснення оцінки впливу на довкілля, безпідставне та необґрунтоване неврахування чи неналежне врахування результатів участі громадськості, інші порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля є підставами для скасування висновку з оцінки впливу на довкілля та рішення про провадження планованої діяльності в судовому порядку.
Особи, винні в порушенні законодавства про оцінку впливу на довкілля, притягаються до дисциплінарної, адміністративної, цивільної чи кримінальної відповідальності.
Тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, громадські слухання, передбачені статтею 7 цього Закону, проводяться у режимі відеоконференції, про що зазначається в оголошенні про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та у звіті про громадське обговорення. У цей період оцінка впливу на довкілля планованої діяльності, що провадитиметься на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), не здійснюється, строки розгляду поданої документації зупиняються, висновки з оцінки впливу на довкілля щодо такої планованої діяльності не видаються.