У лютому 2025 року Міністерство фінансів України презентувало законопроєкт, який передбачає суттєве оновлення правил фінансової звітності в рамках існуючого Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" № 996-XIV від 16.07.1999. Йдеться, зокрема, про впровадження обов’язкової нефінансової звітності зі сталого розвитку для окремих категорій підприємств. Ця ініціатива є черговим кроком до гармонізації національного законодавства з європейськими стандартами. Основні напрями змін:
Сталий розвиток обов’язково має враховувати економічні та екологічні інтереси суспільства. Тому компанії, які належать до великого бізнесу або публічного сектору, будуть зобов’язані розкривати інформацію не лише про фінансові показники, а й про екологічні, соціальні та управлінські аспекти своєї діяльності. Поетапне впровадження сталого розвитку та звітності цієї сфери, виглядає наступним чином:
Згідно нововведень, підприємства повинні подавати нефінансову звітність нарівні з фінансовою. Разом з тим бізнесу буде надано час на адаптацію до нових вимог.
В оновленому законі окрему увагу приділено підвищенню граничних показників, що визначають категорію підприємств. Категорування підприємств дозволить частині бізнесу уникнути вимог щодо обов’язкової звітності згідно Міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ). Критерії катеригування підприємств:
Наслідки оновленої класифікації для бізнесу: деякі малі підприємства будуть віднесені до мікропідприємств і звільнені від частини обов’язкової звітності. Кількість компаній, які зобов’язані проходити аудит, зменшиться. Перехід до нової класифікації відбудеться за результатами фінзвітності за 2025 рік.
В оновленому законі також враховані зміни, що торкнуться роботи головного бухгалтера підприємства. Варто зазначено, що перелік обов’язків суттєво скорочено. Скасовані вимоги:
Замість скасованих обов’язків, головні бухгалтери мають виконувати інші завдання. Оновлені функції:
Також відбулися зміни в кваліфікаційних вимогах щодо кандидатів на посаду головного бухгалтера. Раніше цінували вищу економічну освіту та стаж роботи потенційного працівника. Тепер у фокусі вища освіта (бухгалтерська, фінансова, економічна), стаж роботи в сферах оподаткування, аудиту та бухгалтерському обліку. Рекомендації щодо вимог до кандидатів на посаду головного бухгалтера, відкривають можливості тим шукачам роботи, що раніше працювали в аудиті, наприклад.
З 2026 року перелік суб’єктів, які зобов’язані вести облік за міжнародними стандартами фінансової звітності (МСФЗ), буде розширено. До нього включено:
Зміни означають, що частина державного сектора вперше буде зобов’язана перейти на міжнародні облікові стандарти, що підвищить прозорість і уніфікованість звітності.
У законопроєкті чітко визначено розширення функцій центрального органу виконавчої влади, відповідального за формування державної політики у сфері обліку та звітності. Відтепер Міністерство фінансів не лише регулює бухгалтерський облік і аудит, а також координуватиме сферу звітності зі сталого розвитку. В оновленій редакції статті 6 (перший абзац) закону закріплено, що Мінфін здійснює:
Таким чином, нова роль Міністерства фінансів — регулятор фінансової звітності та координатор обов’язкової нефінансової звітності.
Прийняття законопроєкту започатковує одну з наймасштабніших реформ у сфері фінансів та бухобліку за останні роки. Його реалізація матиме для підприємств низку суттєвих наслідків:
Міністерство фінансів отримує розширені регуляторні повноваження у сфері звітності, включно з ESG-компонентами. Ці зміни вимагатимуть від бізнесу не лише адаптації внутрішніх процесів, а й стратегічного переосмислення підходів до розкриття інформації.
Ваше запитання отримають всі консультанти В2В
Ви, як замовник, самостійно встановлюєте вартість консультації
Будь-яким зручним чином - Visa, MasterCard, Privat24, через банк
В стислі терміни від 10 хвилин на фірмовому бланку В2В