Процес вступу в спадок іноземця в Україні

Процес вступу в спадок іноземця в Україні
Процес вступу в спадок іноземця в Україні
Ми пропонуємо
Онлайн консультант 24/7
Аналіз та підготовка документів
Онлайн чат з консультантом
Безпечна та зручна оплата

Такий складний процес, як вступ в спадок, сам по собі має дуже багато нюансів, яких не знає звичайний людина, особливо іноземець. Найчастіше до юристів звертаються з питаннями: 

  • Що робити, якщо я не можу приїхати в Україну, а вступити в право на спадщину треба? 
  • Чи може це зробити інша людина по моїй виданої довіреності? 
  • Який цінник виставляють при вступі у спадок? 
  • Чи є податки при отриманні права на спадщину в Україні для нерезидентів? Опишіть процес вступу в спадок для громадян Росії або країн СНД і ще дуже багато інших спірних моментів, які хвилюють людей.

Ми постаралися розібратися в даних спірних моментах і дати вам покрокову інструкцію для отримання права на спадок в Україні.

Сама по собі процедура прийняття майна в зв'язку з вступом у спадщину не складна, але є два моменти, які всерйоз її ускладнять - спадкодавець жив певні місяці життя, в тому числі останні, не в Україні, а також якщо ви з'являйтеся нерезидентом даної країни.

Чому вам присвоєно статус нерезидента?

Це означає, що ви перебуваєте на території країни менше півроку протягом одного року. До речі, це відноситься як до іноземців, так і громадян України. Якщо ви маєте реєстрацію в іншій країні, тобто прописані не тут, ви також отримаєте даний статус.

Ми описали процес прийняття спадщини для тих людей, яким присвоєно статус нерезидента, вони майже завжди живуть за кордоном.

Як прийняти в спадщину майно, що перебуває в Україні?

Потрібно вивчити 71 статтю закону України, саме вона визначає ставлення до міжнародного приватного права. У ній сказано, що успадкування такого майна буде визначатися тільки законом даної країни. 

Значить, щоб отримати річ, яка належить вам, потрібно буде пройти всю процедуру вступу в спадщину, вона описана в законодавчих актах України. Тут не має значення місце складання заповіту, проживання або перебування до смерті померлого (особливі моменти є, але про це трохи нижче).

Якщо спиратися на закони України, то відмінності в процесі успадкування, будь-то постійний житель країни або іноземець, а також резидент / нерезидент - немає. Саме основне - це відмінність у сумі податку, який вам доведеться сплатити при вступі у спадок.

Запам'ятайте, в будь-якому випадку термін, протягом якого ви зможете прийняти спадщину, становитиме шість місяців, статус ваш неважливий.

Прийняття спадщини - що це таке?

Якщо говорити коротко і зрозуміти, то це згоду спадкоємця на вступ в спадок. Для підтвердження намірів подається спеціальну заяву нотаріусу, в ньому прописується ваше угоду.

Важливо встигнути подати папери протягом півроку, можна навіть відразу не приступати до оформлення, якщо у вас немає на це часу, головне - звернутися до нотаріуса із заявою. Пізніше ви вирішите всі питання, пов'язані з оформленням власності, яку отримали у спадок.

Виходить, що вся процедура спадкування ділиться на два етапи: спочатку ви приймайте майно - подаєте заяву; оформляєте спадщину і стаєте власником. Для заяви закон визначив рамки - шість місяців, але, щоб провести процедуру оформлення, їх немає, робіть все по можливості і нікуди не поспішайте.

Що робити, коли немає можливості приїхати в Україну і самостійно отримати право на спадщину?

Ви можете оформити довіреність тій людині, якій повністю вірите. Він, звичайно, повинен проживати в Україні, щоб пройти всю процедуру від вашого обличчя. Найміть адвоката, і він зробить все документи. Вибирайте фахівця, щоб він самостійно працював з нотаріусом і пояснив вам кожен свій крок - так ви будете впевнені в його старанності.

Що робимо для початку?

Підбираємо нотаріуса. Для цього можна найняти людину, яка:

  • працює за місцем знаходження майна;
  • трудиться за останнім місцем реєстрації померлого. 

Не настільки важливо, буде він державним або приватним, головне, щоб ви йому довіряли, і він не підвів вас в самий відповідальний момент роботи. Краще підбирати нотаріуса за відгуками знайомих або звернутися в спеціальну компанію, яка зробить це за вас.

Зауважте, що багато хто просто не беруться за справу, якщо дізнаються, що успадковує майно нерезидент, або піднімають в такому випадку ціну на свої послуги - це теж потрібно обговорювати з самого початку.

Покрокова інструкція для отримання спадщини за дорученням

1. Відкриваємо справу за спадкоємства

Тут важливо правильно оформити довіреність особі, яка буде здійснювати операцію. У нього залишається оригінал довіреності, вам можуть вислати копію або просканувати документ. Потрібно прописати всі права і обов'язки людини, який діє від вашого обличчя, щоб у нього під час процесу оформлення не виникало додаткових проблем.

Коли ви оформляєте документ (довіреність), перебуваючи за межами України, то не забудьте її підписати у вашого нотаріуса, таким чином ви зробіть її законною. Якщо цей процес не пройдений, то довірена людина нічого не зможе зробити - папір буде просто недійсна. Можна запевнити документ не тільки у нотаріуса, але також звернутися в консульство при посольстві України вашої держави, вони можуть це зробити, але не у всіх випадках, слід уточнити це вже на місці, але обов'язково зробіть це заздалегідь.

2. Складаємо заяву для прийняття успадкованого майна

Нотаріус, який знаходиться в країні, де знаходиться майно, розповість, як правильно написати заяву, як оформити, щоб справа була відкрита. Після того як всі папери будуть підготовлені, вони повинні бути підписані спадкоємцем особисто.

Якщо ви перебуваєте за кордоном, то після підписання паперів, віднесіть їх для законного оформлення до вашого нотаріусу. Можна звернутися до нього з проханням допомогти з написанням заяви і там же провести процедуру легалізації, хороший нотаріус зможе це зробити разом.

Подати заяву нотаріусу, який знаходиться за місцем знаходження майна, можна вже через довірену вами особа.

3. Збираємо всі потрібні документи

Заява вже написано - це найголовніший документ, але крім цього не можна забувати і про інших, які часто не беруть до уваги спадкоємці. Вам потрібно підготувати папери, які доводять ваші зв'язку з померлим чоловіком - вони обов'язкові і грають важливу роль в підтвердження вашого права на майно. Їх потрібно передати нотаріусу. Чужа людина, якщо тільки він не вказаний у документі і не існує договору по довічного утримання померлого, не зможе подати заяву на право успадковувати майно, це не законно.

Список документів, потрібних для подання нотаріусу, завжди різний, все залежить від ситуації, в якій ви вступайте в спадок:

  • Копія паспорта людини, який успадковує майно. Якщо у спадкоємця немає можливості прийти і особисто подати оригінал паспорта, то потрібно передати довіреній особі копію, але тільки ту, яка завірена у нотаріуса, інша не підійде. Коли ви маєте інший паспорт, не українська, то його доведеться перевести на мову країни, в якій ви отримуєте спадок, і запевнити переклад нотаріально.
  • Довідку, в якій прописано присвоєння номера реєстрації картки платника податків, якщо коротко, то РНОКПП (це номер, який вам видала податкова інспекція, коли ви вставали на облік). Він є у будь-якої людини, незалежно чи є він громадянином України або будь-якої іншої країни. Якщо у вас його ще немає, то потрібно терміново подавати документи для виготовлення номера. За вас це може зробити довірена особа, якщо у нього на руках залишилася довіреність, для цього потрібно звернутися до податкової служби свого району і там провести дану процедуру.
  • Документ про смерть спадкодавця. Коли людина вмирає за межами його країни, в нашому випадку, України, то свідоцтво, яке ви отримали про його смерті потрібно завірити офіційно. Переклад тексту можливо зробити вже в самій країні, щоб потім повторно не нести і його на оформлення.
  • Заповіт, якщо воно є і якщо по ньому ви отримуєте спадок. Даний документ обов'язковий, він віддається нотаріуса, який буде вести вашу справу. Якщо воно оформлено на іншій мові, то звичайно потрібно пройти процедуру перекладу і запевнити його потім офіційно.
  • Папери, що підтверджують родинні зв'язки між вами і спадкодавцем, особливо важливо їх мати, якщо немає заповіту і спадкування відбувається згідно звернення до закону. Які це можуть бути документи? Свідоцтво про народження вступника у спадок, свідоцтво про шлюб або усиновленні дитини - все залежить від ситуації, в якій ви опинилися. Якщо спадкодавець проживає за кордоном і не хоче віддавати оригінали документів, то також можна зробити їх копії, офіційно запевнити їх у нотаріуса.
  • Довіреність, але вона потрібна в тому випадку, коли у вас немає можливості з'явитися самостійно до нотаріуса і підписати всі необхідні документи - за вас це буде робити довірена людина.

4. Віддаємо все потрібні папери, і нотаріус відкриває справу.

Всі дії, які ми описали вище, повинні закінчитися однаково - передаємо пакет документів нотаріусу і на вас відкривається спадкову справу. Це можна зробити самостійно або через довіреність, яку ви видали іншій людині. Після відкриття справи, вам буде видана виписка про реєстрацію.

Важливо розуміти, що відкриття справи - це тільки один з етапів отримання спадщини, який потрібно виконати протягом півроку з дня смерті. Коли даний етап буде пройдений, ви отримаєте виписку про реєстрацію справи. Потім ви зможете подати документи на оформлення майна, отримання права власності і всі інші моменти, але тільки після закінчення шести місяців, тому що в цей час можуть з'явитися ще інші спадкоємці.

Оформляємо спадок

Як правило, цей етап займе у вас трохи більше часу, тому що нотаріус зобов'язаний перевірити всі документи, всі права на майно, яке ви отримаєте в свою власність. Коли не надається в наявності потрібних документів, то їх ви зобов'язані будете донести або, якщо знадобиться, оформити заново. Потім нотаріус буде відправляти запит вже в інші органи, які підтверджують ваше право на отримання майна та вступ в спадок, - це все забирає багато часу.

Важливо віддати всі папери, які знадобляться нотаріуса, для підтвердження вашого права на нерухомість. Вони можуть відрізнятися досить сильно, в залежності від вашої індивідуальної ситуації, запитайте у вашого фахівця:

  • Свідоцтво про зміну прізвища, наприклад, якщо ви вступили раніше в шлюб або часто зустрічається така ситуація, коли документи про право на майно були видані на дівоче прізвище померлої , а заповіт був складений вже після виходу її заміж. В такому випадку готуйте всі потрібні папери.
  • Документи, які встановлюють ваше право на майно, їх потрібно віддавати тільки в оригіналі. Якщо він був загублений, то можна подати дублікат - вся справа в тому, що нотаріусу потрібно буде проставити позначку на ньому, щоб було видно зміна власника. Що відноситься до документів, що встановлює право на майно? Документ про право власності, паперу про купівлю або продаж майна, даруванні, обміні, або квитанція, чек про покупку будинку, машини з торгів, а також будь-які інші документи такого роду. Якщо у вас таких документів немає, то потрібно зайнятися їх оформленням або відновленням в терміновому порядку. Якщо у вас немає можливості цим займатися, то також можна звернутися до довіреній особі, яка виконати всі за вас. Якщо документи є в електронній базі, то нотаріус самостійно може їх відшукати і отримати з них все потрібні для оформлення відомості.
  • Оцінка експертом майна. Потрібна тільки, якщо спадкоємець буде платити податок. Щоб її отримати, слід знайти фахівця або компанію, яка займається даним видом діяльності. Папір про оцінку нерухомості подається нотаріусу разом з іншим пакетом документів. Сума вашого податку для сплати буде вираховуватися, в залежності від вартості нерухомості, яку вказав експерт в документі.
  • Чек про оплату податку. Всі успадковані об'єкти будуть обкладатися спеціальним податком, який потрібно буде заплатити при вступі. Не потрібно оплачувати податки особам, які зараховані до першої або другої лінії споріднення. Але якщо така особа буде оголошено нерезидентом, то податок все одно потрібно буде сплатити в розмірі 18% від всієї суми одержуваної вами нерухомості. Оплатити потрібно до того дня, як вам видадуть свідоцтво про право на майно, яке ви успадковуєте, або в цей же день потрібно відразу звернутися в банк, пізніше ніяк не можна. Громадяни іншої країни ще повинні сплатити збір військовий, який складе півтора відсотка від усієї вартості нерухомості. Виходить, що ступінь спорідненості в такому випадку не грає ролі, важливий лише статус спадкоємця, тобто чи є він резидентом чи ні.

Тепер ми підійшли до останнього моменту - це видача документа про право на спадщину. Нотаріус може відразу ж зареєструвати вас як власника майна, тобто при видачі права на спадщину, ви відразу отримаєте документ про власність. Це останній етап в отриманні спадщини, ви тепер будете повноправним власником і можете розпоряджатися нерухомістю, як вам завгодно.

Якщо ви не можете самостійно взяти участь в отриманні спадщини, можна звернутися до перевірених юристам - вони оформлять всі за вас і приїжджати для цього в Україні вам не потрібно.

Зробіть перший крок до вирішення проблеми -

проконсультуйтесь у фахівця зараз.

Задати питання

Як ми працюємо
Поставте
питання
1

Ваше запитання отримають всі консультанти В2В

Встановіть свою
ціну
2

Ви, як замовник, самостійно встановлюєте вартість консультації

Оплатіть
3

Будь-яким зручним чином - Visa, MasterCard, Privat24, через банк

Отримайте
консультацію
4

В стислі терміни від 2 годин на офіційному бланку В2В

Аліменти
Отдельные вопросы в случае, когда алименты оплачиваются добровольно
Я официально развелся с женой в 2015 году. У нас двое детей мальчики 10 и 13 лет. Я плачу исправно алименты в размере 250-300 евро в месяц. Официал...
10.12.2019 21:49 594
Відповів
Олена Насеко
Рейтинг: 37372
Аліменти
Алименты наперед по расписке
Год назад взяла сумму алиментов за 2019 год наперед. Написала расписку с суммой (умножили ежемесячную сумму на 12месяцев), с указанием за 2019 год,...
08.12.2019 23:33 1023
Відповів
Ольга Рудь
Рейтинг: 7514
Військовий облік
Военнообязанное лицо живет в Израиле - если приедет в Украину, то могут не выпустить
Мне 19.5 лет, проживаю в Израиле на протяжении 5-ти лет,но являюсь гражданином Украины, в военкомате Украины не был ни разу, последний раз приезжал...
18.11.2019 17:17 621
Відповів
Ірина і Владислав Леонови
Рейтинг: 55498
Спадкове право
вступит в наследство из Грузии
Здравструйте.Я гражданка Грузии. Мой отец гражданин Украины, жил и работал в Украине. Кроме меня детей нет. Жены тоже нет, жена была моя мама гражд...
06.08.2019 15:37 838
Відповів
Анастасия Тимченко
Рейтинг: 7470
Наші відгуки

Спасибо большое!

Сергей , 04.06.2020 20:54

Дякую за роз'яснення!

Людмила , 23.11.2020 09:09

Ответ полный, достаточно понятен, изложен вразумительно. Жаль что мошенник остаётся безнаказанным...

Александр , 23.12.2019 00:57

Невнимательно прочла вопрос. Я писала что младшая сестра после смерти матери вступила в наследство.

Анастасия , 31.07.2019 14:04

Пан Микола Лях за найкоротший час дав обширну та змістовну консультацію з питання, яке мене нагал...

РУСЛАН , 08.07.2019 10:34

Дякуємо велике.Ми зрозуміли,що кожен із подружжя своїм особистим майном розпоряджається на сві...

Валентина , 08.08.2019 16:07

Я не вижу ответ на свои вопросы

Екатерина , 15.01.2020 20:34

Тобто - мені компенсація не виплачується? Останній раз я отримував речі у 2017 році. А за 2018-20...

Анатолій , 12.03.2020 14:30

Дякую за відповідь! Тільки не даже зрозуміло стосовно того, що земля в приватній власності і має ...

Яна , 05.06.2020 21:09

Дякую! Дуже допомогли!

Олена , 06.04.2020 13:07
Наші переваги
Дипломовані спеціалісти
Працюємо цілодобово
Персональний кабінет
Конфіденційність
88 321

Вирiшених питань

Задати питання

Часті запитання