У 2025 році в Україні набули чинності оновлені правила оподаткування операцій з нерухомістю. Продаж квартири чи будинку — це завжди відповідальний крок, але тепер до нього треба буде готуватися ще ретельніше. Через нові правила у сфері оподаткування купівлі та продажі майна, сума податків може суттєво зрости, якщо не врахувати всі нюанси. Пропонуємо розглянути нові зміни більш детально і розібратися коли треба чи не треба платити податок, скільки становить податкове навантаження при другому продажі житла і які "підводні камені" можуть чекати на продавця.
Зміни у податковому законодавстві щодо доходів від операцій з відчуження нерухомості, передбачені у Законі "Про внесення змін до Податкового кодексу України". На наявність пільг чи розмір податку тепер залежить від часу, скільки обʼєкт житлової нерухомості знаходиться у власності.
Раніше все було просто: якщо виставив на продаж квартиру чи будинок, якими володів понад 3 роки — податків немає. А якщо менше — тоді доведеться сплачувати 5% ПДФО і 1,5% військового збору. Зараз правила стали жорсткішими. Тепер важливу роль відіграє не лише термін володіння, а ще й кількість продажів на рік. Розглянемо скільки податків повинен сплатити продавець:
Перший продаж на рік:
Другий і кожен наступний продаж у тому ж році:
Одразу зрозуміло, що такі цифри це вже серйозне навантаження — до 23% загалом. Тому при плануванні операцій з нерухомістю враховувати також обов’язкову сплату податків.
Одразу виникає питання — а можна не платити додаткові податки? Так, є винятки:
Також звільнені від сплати податку на дохід від операцій з нерухомістю деякі категорії громадян України, що опинилися в скрутних життєвих обставинах. Винятки:
Ситуація комерційною нерухомістю дещо відрізняється. Тут усе чітко — податки сплачуються завжди, незалежно від терміну володіння майном. Розмір податків для комерційної нерухомості:
Крім податків, продавці та покупці нерухомого майна мають заплатити ще кілька обов’язкових зборів. Додаткові витрати при операціях з нерухомістю:
Домовитись хто за що платить можна в особистому порядку, але офіційно кожен має свою частину зобов’язань.
З 2025 року в Україні планується запуск електронного моніторингу цін на нерухомість, тож уникнути уваги фіскалів буде складніше. Що робити перед продажем нерухомості. Зберіть усі документи: договір купівлі, витяг з реєстру, оцінку майна. Проконсультуйтесь зі спеціалістом або скористайтеся податковим калькулятором на сайті ДПС. Розрахуйте податкове навантаження заздалегідь, щоб не було сюрпризів.
Продаж нерухомості — це більше, ніж просто підписання договору. Крім юридичних моментів також варто знати нові податкові правила, щоб не втратити частину прибутку. Тому бути в курсі змін у податковій системі — обов’язково, щоб угоди були чесними та вигідними.
Ваше запитання отримають всі консультанти В2В
Ви, як замовник, самостійно встановлюєте вартість консультації
Будь-яким зручним чином - Visa, MasterCard, Privat24, через банк
В стислі терміни від 10 хвилин на фірмовому бланку В2В